Smoothie Heaven Oy / Jungle Juice Bar

Jungle Juice Barista hiilineutraali

Tiedote 19.10.2020. Jungle Juice Bar kompensoi kaikki toiminnastaan vuonna 2020 syntyvät hiilidioksidipäästöt. Ensi vuonna Jungle Juice Bar aikoo tulla hiilinegatiiviseksi ja kompensoida kaikki päästönsä kaksinkertaisesti.

Jungle Juice Bar on liittynyt ilmastonmuutoksen vastaiseen rintamaan ryhtymällä kompensoimaan kaikki toiminnastaan syntyvät hiilidioksidipäästöt. Kompensoinnissa ovat mukana kaikki Jungle Juice Barin tämän vuoden alusta alkaen myydyt smoothiet ja mehut.

’’Saamme kaikki tuoreet ja herkulliset hedelmät ja marjat luonnosta, joten meille on tärkeää antaa myös viidakkoon takaisin ’’, Jungle Juice Barin toimitusjohtaja Elli Holappa sanoo.

”Smoothie tekee hyvää sekä ihmiselle että luonnolle, sillä sen ilmastojalanjälki on jo lähtökohtaisesti pieni. Tästä huolimatta me haluamme tehdä vielä enemmän. Niinpä kompensoimme jokaisen myydyn smoothien hiilijalanjäljen sataprosenttisesti vuonna 2020.”

Luonnonvarakeskus (LUKE) on laskenut kaikista tuotteista yhteensä syntyvien kasvihuonekaasupäästöjen määrän, joten määrät pohjautuvat puolueettomaan tietoon. Mukaan on laskettu päästöt, jotka syntyvät raaka-aineiden kasvatuksesta ja valmistuksesta, biomuovisten mukien ja pillien valmistuksesta, pesuaineiden käytöstä, veden käytöstä, raaka-aineiden kuljetuksesta, käytetyn energian tuotannosta, smoothieiden valmistuksesta sekä syntyneistä jätteistä. "Suurimman osan kasvihuonekaasupäästöistä aiheuttivat smoothie raaka-aineiden, kuten hedelmien ja vihannesten, viljely ja kuljetukset" sanoo laskelmaa laatinut ​Luonnonvarakeskuksen tutkija Katri Joensuu.

”Ajattelemme, että kaikki Jungle Juice Barin asiakkaat ja työntekijät kuuluvat yhteiseen Tribeen eli Heimoon. Ilmastokriisin vastainen taistelu on Heimollemme hyvin tärkeä teema, joten meille on luonnollista olla siinä mukana”, Elli Holappa sanoo.

”Haluamme tarjota asiakkaillemme herkullisia smoothieita, joita voi nauttia hyvällä omallatunnolla osana vastuullista elämäntapaa. Työntekijöillemme haluamme tarjota työpaikan, josta voi olla ylpeä.”

”Haluamme olla osa ratkaisua”

Tulevaisuudessa Jungle Juice Bar haluaa, että jokainen smoothie on jo itsessään pieni ilmastoteko. Vuoden 2021 alusta Heimo ottaa seuraavan askeleen, kun se ryhtyy kompensoimaan päästönsä kaksinkertaisesti.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kompensoinnin tuloksena ilmakehästä poistuu enemmän hiilidioksidia kuin Jungle Juice Barin tuotteet synnyttävät. Näin Jungle Juice Barista tulee hiilinegatiivinen eli ilmastopositiivinen.

”Me ja Heimomme, haluamme tehdä hyvää. Pelkkä hiilineutraalisuus ei riitä vaan haluamme tehdä jatkossa vieläkin enemmän.”, Elli Holappa sanoo.

Smoothiet suojelevat sademetsiä

Päästöt kompensoi Jungle Juice Barin yhteistyökumppani South Pole. Jungle Juice Bar ostaa South Polelta päästöjen mukaisen määrän päästöyksikköjä (engl. carbon credits), joilla rahoitetaan ilmakehästä hiilidioksidia sitovia hankkeita. Jungle Juice Bar halusi kohdistaa kompensoinnin projekteihin, joissa huomioidaan ilmastohyötyjen lisäksi sekä biodiversiteetin suojelu että paikallisyhteisöjen hyvinvointi. Tähän tarkoitukseen soveltuvat parhaiten metsänsuojeluhankkeet, joiden avulla paikallista metsäkatopainetta vähennetään kestävästi.

Jungle Juice Bar on mukana kahdessa South Polen sademetsähankkeessa: Agrocortex -hankkeessa Brasiliassa ja Kariba REDD+ Projectissa Zimbabwessa.

Agrocortex -hankkeen myötä suojellaan Amazonin sademetsän uhanalaisia eteläosia metsäkadolta, jota on vauhdittanut mm. karjan laiduntaminen sekä lailliset ja laittomat hakkuut. Agrocortex -hankkeessa sademetsää suojelemalla tuetaan alueen rikasta biodiversitettiä sekä tuetaan alueen yhteisöjä.

Lisätietoa Agrocortex -hankkeesta Brasiliassa: https://a.southpole.com/public/media/302290/2290.pdf

Kariba on VCS CCBS -sertifioitu metsänsuojeluhanke, joka sijaitsee Zimbabwessa. Hankkeen avulla on onnistuttu suojelemaan laajoja alueita Kariban monimuotoisesta sademetsästä. Kariba-hankkeella on kauaskantoisia vaikutuksia paikallisyhteisöjen hyvinvointiin, koulutustasoon ja taloudellisiin mahdollisuuksiin.

Lisätietoa Kariba REDD+ Projectista:

Linkki South Polen sivuille: https://www.southpole.com/

Toimitusjohtaja Elli Holappa
s-posti: elli @junglejuicebar.com
puh: 0405094786

Asiakaskokemusjohtaja Mari Routama
s-posti: mari@junglejuicebar.com
puh: 0447109657

Smoothie Heaven Oy / Jungle Juice Bar
Keskuskatu 4

Jungle Juice Bar on vuonna 2010 perustettu suomalainen smoothieketju, jolla on tällä hetkellä 51 toimipistettä Suomessa ja 4 toimipistettä Ruotsissa. Yritys työllistää yhteensä yli 450 heimokolleegaa Suomessa ja Ruotsissa.

Jungle Juice Bar valmistaa kaikki smoothiet ja mehut alusta asti käsityönä ja kaikki smoothieissa käytetyt mehut puristetaan paikan päällä tuoreista raaka-aineista. Tuotteisiin ei koskaan lisätä sokeria tai muita lisäaineita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi