Juomapakkausten panttiarvoihin kaavaillut muutokset hankala toteuttaa

PALPA tuo lausunnossaan esiin, että hyvää tarkoittava uudistus on käytännössä hyvin hankala toteuttaa ja toisi alalle merkittäviä kustannuksia. PALPAn näkemyksen mukaan näillä kustannuksilla tuskin saavutettaisiin tavoiteltuja korkeampia kierrätysasteita.

Panttimaksujen muutoksen suurimmat ongelmat liittyvät jo olemassa olevien pantillisten juomapakkausten arvonmuutoksiin ja panttimerkintöihin. Erityisesti ulkomaisten lasipullojen panttiarvojen muuttaminen olisi erittäin vaikeaa. Monta vuotta kestävän siirtymävaiheen aikana kuluttajan olisi myös mahdoton tietää, onko pullosta alun perin maksettu vanhan vai uuden hinnan suuruinen pantti.

Pantillisten juomapakkausten kierrätysasteet ovat Suomessa jo nyt erinomaisen korkealla tasolla. Esimerkiksi tölkeistä maksetaan nykyisin 15 sentin pantti ja niiden palautusaste vuonna 2012 oli 96,5 %.

PALPA tuo esiin myös huolen siitä, että panttiarvojen korottaminen voisi tehdä pakkausveron maksamisen kierrätysjärjestelmään liittymistä houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Pasi Nurminen, PALPA

puh. 09 8689 8665

Suomen Palautuspakkaus Oy (PALPA) ylläpitää juomapakkausten kierrätysjärjestelmää. Teemme tiivistä yhteistyötä juomateollisuuden, kaupan ja HoReCa-yritysten kanssa. Kierrätys pienentää hiilijalanjälkeä, säästää raaka-aineita ja energiaa ja vähentää kaatopaikkajätettä.