Juupajoen Hyytiälän metsäasemalle puurakentamisen Living Lab -toimintaa

Juupajoen Hyytiälässä sijaitsevan metsäaseman toimintaa vahvistetaan luomalla edellytyksiä kestävän puurakentamisen Living Lab -toiminnalle, joka kokoaa yhteen tutkimusta yli yliopistorajojen ja myös kansainvälisesti.

Tavoite on, että tämän käynnistyshankkeen jälkeen Living Lab -toiminta tuottaa kestävästä ja ihmisten hyvinvointia edistävästä puurakentamisesta tietoa, osaamista ja vastuullisia puurakentamisen ratkaisuja yritysten kanssa tehtävän yhteiskehittämisen kautta.

Puurakentamisen Living Lab -toimintaa edistetään hankkeella, joka säteilee tieteen lisäksi myös elinkeinoelämään ja muuhun yhteiskuntaan pidemmällä aikavälillä. Yrityselämäverkottunut tutkimus halutaan osaksi Hyytiälän pysyvää toimintaa.

Pirkanmaan liitto myönsi Helsingin yliopiston Hyytiälä Living Lab - Kestävä ja hyvinvointia tukeva puurakentaminen - alustan toimijaekosysteemin rakentaminen -hankkeelle Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen (AKKE) -määrärahasta kaikkiaan 97 700 euroa. Hankkeen toteutusajankohta on 1.10.2022 – 30.4.2024.

Hanke linkittyy Pirkanmaan maakuntaohjelmaan 2022-2025 seuraavissa teemoissa: Pirkanmaalla tehdään osaamisesta ja tiedosta arvoa, Pirkanmaalla asutaan ja liikutaan kestävästi ja Pirkanmaa vahvistuu kansainvälisyydestä. Älykkään erikoistumisen strategiaan linkitys tulee teemasta vastuullisesti uudistuva teollisuus ja hallittu kestävyysmurros.

Helsingin yliopisto:
Dekaani Ritva Toivonen, p. 040 526 412, ritva.toivonen@helsinki.fi