Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Juureksia arkeen ja juhlaan

Avomaan viljelijät nostivat juuressadot varastoihinsa lokakuussa, ja nyt niitä riittää monipuolisesti koko talvikauden ajaksi. Aika moni suomalainen on tottunut käyttämään juureksia lähes päivittäin, mutta aika yksipuolisesti ja pieniä määriä. Joulun juhlakautenakin juureksia maistellaan useimmiten vain rosollina ja lanttu- ja porkkanalaatikoissa. Juurestottumuksia on syytä ravistella!

Kannattaa aloittaa siitä, että tutustuu kaupan juuresvalikoimiin. Varmasti löytyy jotain, jota ei ole vielä edes maistanut. Oranssi porkkana on saanut rinnalleen violetteja, keltaisia, punaisia ja valkoisia lajitovereita. Punaisen punajuuren vaihtoehtoina kasvatetaan raidallista, keltaista ja valkoista juurikasta. Toki ihan joka kaupasta ei kaikkia värejä löydy, mutta monista kyllä.

Kymmeniä vaihtoehtoja

Palsternakkaa ja mukulaselleriä saa muhkeina, kokonaisina juureksina, ei enää vain pilkottuina palasina. Pysähdy kokeilemaan, miltä maistuu lanttu tai nauris. Juureksiin kuuluvat myös retiisit ja retikat, mustajuuri ja piparjuuri. Maa-artisokan voi tässä yhteydessä myös mainita. Sekin on maan alla kasvatettu kauden kasvis.

Juuripersilja on vienyt monen sydämen välittömästi, kun siihen kerran on tutustunut. Siinä on aivan omanlaisensa juureva aromi ja miellyttävän kiinteä rakenne. Juuripersiljan maussa tunnistaa samaa ryhdikkyyttä ja ytimekkyyttä kuin yrttinä käytettävässä persiljassa. Juuripersilja on vanha viljelykasvi, joka on tehnyt uuden tulemisen.

Paahda ja höyrytä, mausta ja täydennä

Höyrykypsentäminen ja uunissa paahtaminen tuovat juuresten maut esiin houkuttavalla tavalla. Moni juures yhdistyy sopuisasti perunan kanssa. Pähkinät, mantelit ja siemenet käyvät kavereiksi. Timjami ja rosmariini toimivat aina. Porkkanan maustavat fenkoli ja anis. Joulukautena palsternakkaa ja lanttua pukevat piparkakuista tutut mausteet: inkivääri, neilikka ja kaneli.

Paahda värikkäitä juureksia uunissa yhdessä ruusukaalien kanssa. Pyöräytä kasvikset öljytilkassa, mausta suolalla, lisää yrttien oksia, sipulia ja valkosipulia mukaan. Öljyn voi yhdistää viinietikan tai balsamicon kanssa ja maustaa lakritsijauheella ja fenkolinsiemenillä. Uunissa paahdetut juurekset toimivat lämpimän salaatin pohjana, jota täydentävät juustot ja pähkinät.

Joulujuuresviikkoa vietetään viikolla 48 (23.–29.11.2020).

Lisätiedot: kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, MTK, 0400 544728

Kokeillut ruokaohjeet ja kuvat:
Punajuurigratiini

Raitajuurta carpaccion tapaan

Jouluinen juuresterriini

Paahdetut juuripersiljat

New mailCopy

MTK:n metsäjohtokunta ja Suomen yhteismetsät ry: Omaisuuden suoja on turvattava myös yhteismetsien osakkaille23.6.2021 12:42:28 EEST | Tiedote

Yhteismetsillä on merkittävä rooli erityisesti Pohjois-Suomessa vakaina puuntoimittajina, työllistäjinä sekä verotulojen maksajina. Monissa yhteismetsissä mittavat suojeluvaatimukset kohdistuvat uudistuskypsiin metsiin ja rajoittavat niiden hyödyntämistä ja kestävän metsätalouden harjoittamista vastoin maanomistajan tahtoa. MTK:n ja Suomen yhteismetsien mielestä tämä on perustuslakiin kirjatun omaisuudensuojan vastaista.

Wallin ja Pesonen MTK-Etelä-Savon kevätkokouksessa: Metsäpolitiikka kuuluu EU:ssa jäsenmaille23.6.2021 09:22:33 EEST | Tiedote

Viljelijät ympäri Eurooppaa odottavat neuvotteluratkaisua EU:n maatalouspolitiikan uudistuksesta tulevana viikonloppuna. Sitä tarvitaan, jotta viljelijä voi luottaa tulevaan. Metsäpolitiikka sen sijaan kuuluu jäsenvaltioille ja tätä periaatetta EU:n tulee kunnioittaa. Eurooppalaisen ja suomalaisen maa- ja metsätalouden menestyminen edellyttää kansallisten ja alueellisten vahvuuksien hyödyntämistä kokonaiskestävällä ja luottamusta herättävällä tavalla. Näin totesivat Euroopan tuottaja- ja osuustoimintajärjestö Copa-Cogecan pääsihteeri Pekka Pesonen ja Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n toiminnanjohtaja Jyrki Wallin puhuessaan tänään MTK-Etelä-Savon kevätkokouksessa Mikkelissä.

Marttila MTK-Varsinais-Suomen kevätkokouksessa: EU:n maatalouspolitiikan ratkaisuilla kiire22.6.2021 15:35:22 EEST | Tiedote

Iisakin kirkon rakentaminen näyttäisi ripeältä verrattuna EU:n maatalouspolitiikan päätöksiin. EU:n toimielimet hierovat nyt kompromissia liian pitkään. Kohta ollaan tilanteessa, jossa vaarannetaan järjestelmän toiminta vuonna 2023. Ylihuomenna alkavista trilogineuvotteluista tarvitaan tuloksia, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila MTK-Varsinais-Suomen kevätkokouksessa tänään.

Avomaan ensisadot juhannuspöytiin15.6.2021 10:16:18 EEST | Tiedote

Juhannusta juhlistamaan saadaan tänäkin vuonna upeita avomaan varhaisvihanneksia. Siemenet kylvettiin huhtikuun puolivälissä pelloille normaaliin tapaan. Toukokuun alun kylmä kausi tosin hidasti kasvua. Kevään rankkasateet sen sijaan eivät varhaisvihanneksia turmelleet, koska kasvit olivat ehtineet kehittyä jo riittävän pitkälle. Kasvaminen edistyi jälleen suotuisasti kesäkuun lämmössä, joten satojen valmistuminen jopa hieman aikaistui.

Pohjoismaiden ja Baltian viljelijäjärjestöt haluavat kiirehtiä valkoposkihanhen siirtoa metsästettäväksi lajiksi11.6.2021 12:50:08 EEST | Tiedote

Suomen, Ruotsin, Tanskan, Viron, Latvian ja Liettuan viljelijäjärjestöt haluavat nopeaa muutosta valkoposkihanhen suojelustatukseen EU:n lintudirektiivissä ja Bernin sopimuksessa. Järjestöjen mukaan valkoposkihanhi tulee siirtää lintudirektiivin metsästettävien lajien joukkoon ja sen kannan säätely tulee sallia Bernin sopimuksessa. Järjestöjen puheenjohtajat kirjelmöivät asiasta tänään Euroopan Unionin ympäristökomissaarille sekä Pohjoismaiden ja Baltian vastuuministereille.

Euroopan parlamentin enemmistö suojelupainotuksen taakse biodiversiteettiasiassa – biotalouden vahvistaminen unohtui9.6.2021 16:55:04 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentti äänesti EU:n uutta biodiversiteettistrategiaa koskevasta kannastaan 8.6.2021. Vuosi sitten julkaistussa komission strategiassa unohdettiin uusiutuvien luonnonvarojen kestävän käytön merkitys, joten parlamentilta kaivattiin nyt vahvaa viestiä toiseen suuntaan. Äänestystulosten perusteella tämä toive ei toteutunut riittävällä tavalla: suomalaisen maa- ja metsätalouden näkökulmasta parlamentin oma-aloitemietintöön jäi liikaa yksipuolisia näkemyksiä.