Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Juureksia arkeen ja juhlaan

Avomaan viljelijät nostivat juuressadot varastoihinsa lokakuussa, ja nyt niitä riittää monipuolisesti koko talvikauden ajaksi. Aika moni suomalainen on tottunut käyttämään juureksia lähes päivittäin, mutta aika yksipuolisesti ja pieniä määriä. Joulun juhlakautenakin juureksia maistellaan useimmiten vain rosollina ja lanttu- ja porkkanalaatikoissa. Juurestottumuksia on syytä ravistella!

Kannattaa aloittaa siitä, että tutustuu kaupan juuresvalikoimiin. Varmasti löytyy jotain, jota ei ole vielä edes maistanut. Oranssi porkkana on saanut rinnalleen violetteja, keltaisia, punaisia ja valkoisia lajitovereita. Punaisen punajuuren vaihtoehtoina kasvatetaan raidallista, keltaista ja valkoista juurikasta. Toki ihan joka kaupasta ei kaikkia värejä löydy, mutta monista kyllä.

Kymmeniä vaihtoehtoja

Palsternakkaa ja mukulaselleriä saa muhkeina, kokonaisina juureksina, ei enää vain pilkottuina palasina. Pysähdy kokeilemaan, miltä maistuu lanttu tai nauris. Juureksiin kuuluvat myös retiisit ja retikat, mustajuuri ja piparjuuri. Maa-artisokan voi tässä yhteydessä myös mainita. Sekin on maan alla kasvatettu kauden kasvis.

Juuripersilja on vienyt monen sydämen välittömästi, kun siihen kerran on tutustunut. Siinä on aivan omanlaisensa juureva aromi ja miellyttävän kiinteä rakenne. Juuripersiljan maussa tunnistaa samaa ryhdikkyyttä ja ytimekkyyttä kuin yrttinä käytettävässä persiljassa. Juuripersilja on vanha viljelykasvi, joka on tehnyt uuden tulemisen.

Paahda ja höyrytä, mausta ja täydennä

Höyrykypsentäminen ja uunissa paahtaminen tuovat juuresten maut esiin houkuttavalla tavalla. Moni juures yhdistyy sopuisasti perunan kanssa. Pähkinät, mantelit ja siemenet käyvät kavereiksi. Timjami ja rosmariini toimivat aina. Porkkanan maustavat fenkoli ja anis. Joulukautena palsternakkaa ja lanttua pukevat piparkakuista tutut mausteet: inkivääri, neilikka ja kaneli.

Paahda värikkäitä juureksia uunissa yhdessä ruusukaalien kanssa. Pyöräytä kasvikset öljytilkassa, mausta suolalla, lisää yrttien oksia, sipulia ja valkosipulia mukaan. Öljyn voi yhdistää viinietikan tai balsamicon kanssa ja maustaa lakritsijauheella ja fenkolinsiemenillä. Uunissa paahdetut juurekset toimivat lämpimän salaatin pohjana, jota täydentävät juustot ja pähkinät.

Joulujuuresviikkoa vietetään viikolla 48 (23.–29.11.2020).

Lisätiedot: kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, MTK, 0400 544728

Kokeillut ruokaohjeet ja kuvat:
Punajuurigratiini

Raitajuurta carpaccion tapaan

Jouluinen juuresterriini

Paahdetut juuripersiljat

New mailCopy

MTK:n Viljanen haluaa tolkun ääntä julkiseen keskusteluun maa- ja metsätaloudesta24.11.2020 14:16:28 EETTiedote

Tilanne on historiallinen koronan lisäksi myös siksi, että en usko sotien jälkeisenä aikana toimintaamme ja tuotantoamme kyseenalaistetun yhtä monelta suunnalta kuin viime aikoina on tehty. Suomalainen maa- ja metsätalous ei ole ilmasto- ja ympäristöongelma vaan ratkaisu niihin, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen järjestön valtuuskunnan syyskokouksen avauspuheenvuorossaan Seinäjoella.

Broileri perunamuusilla ja kasviksilla voitti sushilajitelman ilmasto- ja ravitsemusindeksissä17.11.2020 07:30:00 EETTiedote

Tänään julkaistu selvitys osoittaa, että lautasellamme on paljon ruokaa, joka on sekä ravintoainesisällöltään köyhää, ja jolla on samalla suuret ilmastovaikutukset. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n Envitecpolis Oy:llä teettämä Ruuan ilmastovaikutukset suhteessa ravitsemukseen -selvitys ei muuta sitä, että kasvipohjaisten tuotteiden ilmastovaikutus on kotieläintuotteita pienempi. Erot ruoka-aineiden välillä kuitenkin tasoittuvat, kun hiilipäästöt suhteutetaan ruuan sisältämään ravitsemukseen.

MTK:lta seitsemän ohjelmakohdan esitys EU:n elpymisrahojen käyttöön3.11.2020 09:10:02 EETTiedote

Suomessa parhaillaan valmisteltavalla kestävän kasvun ohjelmalla linjataan EU:n elpymisvälineen varojen käyttöä maassamme. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että Suomen talous nousee parhaiten alueidensa vahvuuksia hyödyntämällä. Tätä varten järjestö esittää hallitukselle kaikkiaan seitsemää elvyttävää toimenpidekokonaisuutta. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa, että järjestön esittämät toimet ovat nopeasti toteutettavia, koko maata hyödyttäviä ja ilmastoystävällisiä.

Elintarvikemarkkinalain uudistus tulee tarpeeseen – elintarvikeyritykset ja tuottajat hyötyvät, kuluttajille ei haittaa30.10.2020 10:51:30 EETTiedote

Valtioneuvosto hyväksyi eilen esityksen elintarvikemarkkinalain uudistuksesta. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila uskoo, että esitetyt lakimuutokset tasapainottavat kaupan ja elintarvikeyritysten epäsuhtaa markkinoilla. Laki antaa elintarvikemarkkinavaltuutetulle aiempaa paremmat mahdollisuudet puuttua epäkohtiin.