Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Juureksia juhlakauteen

Vuoden 2019 vihannesten eli juurikkaiden juhlavuosi on huipentumassa joulukauteen. Tuttu punajuuri on saanut rinnalleen kelta-, valko- ja raitajuuria. Näiden lisäksi muistetaan myös muut juurekset kuten oranssi porkkana ja sen värivaihtoehtoina violetit, keltaiset ja punaiset porkkanat. Lanttu on kautta aikain kuulunut suomalaiseen jouluun. Entistä suositummiksi ovat tulleet myös palsternakat, juuripersilja, mustajuuri, nauris, retiisit ja retikat sekä mukulaselleri. Valinnan varaa riittää!

Koko kansan suosikkeja

Juureksia maistellaan jo pikkujoulukautena rosollina ja erilaisina laatikkoruokina ja paistoksina. Juuressosekeitot, uunissa paahdetut juurekset ja juuresgratiinit ovat valloittaneet ruokapöydät koko kansan juuresherkkuina kautta koko vuoden. Jouluisin maustein näitä voi varioida myös juhlakauden pöytiin. Lisäksi piparjuuri maustaa joulun kalapöydän antimia ja kastikkeita. Se sopii myös poronlihan mausteeksi.

Juuresten maun tehostajat

Soseutetut juurekset on helppo maustaa kiinnostaviksi: porkkanalle anista tai rakuunaa, appelsiinia tai fenkolia, punajuurelle omenaa tai timjamia, lantulle inkivääriä. Laadukkaat öljyt tai voi korostavat juuresten makuja, samoin pähkinät ja mantelit. Kanelista, neilikasta, kardemummasta, muskotista, inkivääristä ja tähtianiksesta juuresruuat saavat lämpimän täyteläistä makua.

Itse tehden tai oikopolkuja pitkin

Kuoripäällisiä, kokonaisia juureksia on nyt vähittäiskaupoissa hyvin esillä. Useita juureksia saa myös kuorittuina ja paloiteltuina sekä valmiiksi kypsennettyinä soseina ja etikkasäilykkeinä. Porkkana-, peruna- ja lanttulaatikoita voi hankkia lämmitystä tai paistamista vaille valmiina. Salaattivalikoimista kannattaa poimia esimerkiksi eri tavoin maustettuja punajuurisalaatteja.

Raikkautta kylminä tarjottavista

Marinadit pehmentävät raakana tarjottavien juuresraasteiden rakennetta ja makua. Lempeänmakuisille jouluruuille tarvitaan hapokkaan raikasta vastapainoa. Talven purkkisalaatti (linkki ohjeeseen alla) on hyvä esimerkki salaatista, jota kannattaa tehdä jääkaappiin tekeytymään. Siihen sopii raastettavaksi lanttu yhdistettynä porkkanaan.

Joulujuurekset aloittavat kautensa viikolla 48 (25.–30.11.2019).

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt: Mika Virtanen, MTK ry, 0400 544728.

Kokeillut ruokaohjeet kuvineen:

Punajuurihilloke

Talven paras purkkisalaatti

Pikkelöidyt kasvikset

Raitajuurta carpaccion tapaan

MTK esittää nopeita helpotuksia ulkomaisen kausityövoiman saantiin 25.9.2020 11:14:46 EESTTiedote

Koronaepidemia nosti esille lukuisia ulkomaisen työvoiman saatavuuteen liittyviä hankaluuksia. Koronakriisi voi vaikuttaa vielä ensi kauden työvoiman käyttöön ja siksi kausityövoiman saantiin liittyvät pullonkaulat on nopeasti purettava. - Maatilat ovat jo aloittamassa työvoiman hankintaa ensi kaudelle. Siksi ulkomaisen työvoiman maahantulon toimintamalli pitää olla nopeasti selvä, vaatii MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Oman maan ruoka on kriisiajan henkivakuutus – vaikean kesän koettelemat maatalousyrittäjät peräänkuuluttavat vastuullista toimintaa ruokamarkkinoilla22.9.2020 15:29:09 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n johtokunta ja maaseutunuoret kiittävät kuluttajia lisääntyneestä arvostuksen osoituksesta suomalaista ruokaa ja sen tekijöitä kohtaan. Samaa arvostusta ja vastuullisuutta tarvitsemme myös kaupalta, jotta halpuuttamisella ei lähdetä syömään ruokaketjumme toimintaedellytyksiä. Kotimaisen raaka-aineen suosiminen on myös ravintoloiden ja julkisten hankintojen tekijöiden vastuullisuutta. Myös poliittisten päättäjien tulee kantaa vastuunsa ja tarjota niin taloudellista kuin henkistäkin tukea suomalaisen ruuan tuottajille.

Sade uhkaa viljasatoa – puinnit eivät etene – laatu heikkenee11.9.2020 08:05:03 EESTTiedote

Viljojen kasvukausi on nyt sadonkorjuuvaiheessa, mutta näkymät ovat todella huonot. Suomessa koko kasvukausi on ollut kokonaisuudessaan haasteellinen. Runsaiden sateiden takia sadonkorjuu on nyt monin paikoin täysin pysähdyksissä, ja laatutappioita syntyy, kun sateet hankaloittavat puinteja. Pellot alkavat myös olla pehmeitä. Osa ohran, vehnän ja myös kauran jyvistä on alkanut itää tähkässä. Entuudestaan heikon kannattavuuden kanssa kamppaileva peltokasvisektori on erittäin huolestunut tilanteesta: onko jälleen tulossa heikko vuosi?