Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Juureksia juhlakauteen

Vuoden 2019 vihannesten eli juurikkaiden juhlavuosi on huipentumassa joulukauteen. Tuttu punajuuri on saanut rinnalleen kelta-, valko- ja raitajuuria. Näiden lisäksi muistetaan myös muut juurekset kuten oranssi porkkana ja sen värivaihtoehtoina violetit, keltaiset ja punaiset porkkanat. Lanttu on kautta aikain kuulunut suomalaiseen jouluun. Entistä suositummiksi ovat tulleet myös palsternakat, juuripersilja, mustajuuri, nauris, retiisit ja retikat sekä mukulaselleri. Valinnan varaa riittää!

Koko kansan suosikkeja

Juureksia maistellaan jo pikkujoulukautena rosollina ja erilaisina laatikkoruokina ja paistoksina. Juuressosekeitot, uunissa paahdetut juurekset ja juuresgratiinit ovat valloittaneet ruokapöydät koko kansan juuresherkkuina kautta koko vuoden. Jouluisin maustein näitä voi varioida myös juhlakauden pöytiin. Lisäksi piparjuuri maustaa joulun kalapöydän antimia ja kastikkeita. Se sopii myös poronlihan mausteeksi.

Juuresten maun tehostajat

Soseutetut juurekset on helppo maustaa kiinnostaviksi: porkkanalle anista tai rakuunaa, appelsiinia tai fenkolia, punajuurelle omenaa tai timjamia, lantulle inkivääriä. Laadukkaat öljyt tai voi korostavat juuresten makuja, samoin pähkinät ja mantelit. Kanelista, neilikasta, kardemummasta, muskotista, inkivääristä ja tähtianiksesta juuresruuat saavat lämpimän täyteläistä makua.

Itse tehden tai oikopolkuja pitkin

Kuoripäällisiä, kokonaisia juureksia on nyt vähittäiskaupoissa hyvin esillä. Useita juureksia saa myös kuorittuina ja paloiteltuina sekä valmiiksi kypsennettyinä soseina ja etikkasäilykkeinä. Porkkana-, peruna- ja lanttulaatikoita voi hankkia lämmitystä tai paistamista vaille valmiina. Salaattivalikoimista kannattaa poimia esimerkiksi eri tavoin maustettuja punajuurisalaatteja.

Raikkautta kylminä tarjottavista

Marinadit pehmentävät raakana tarjottavien juuresraasteiden rakennetta ja makua. Lempeänmakuisille jouluruuille tarvitaan hapokkaan raikasta vastapainoa. Talven purkkisalaatti (linkki ohjeeseen alla) on hyvä esimerkki salaatista, jota kannattaa tehdä jääkaappiin tekeytymään. Siihen sopii raastettavaksi lanttu yhdistettynä porkkanaan.

Joulujuurekset aloittavat kautensa viikolla 48 (25.–30.11.2019).

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt: Mika Virtanen, MTK ry, 0400 544728.

Kokeillut ruokaohjeet kuvineen:

Punajuurihilloke

Talven paras purkkisalaatti

Pikkelöidyt kasvikset

Raitajuurta carpaccion tapaan

MTK-Vähäkyrö on Vuoden Helmi24.4.2024 12:06:17 EEST | Tiedote

MTK-Vähäkyrö on valittu Vuoden 2023 Helmeksi. Palkinto luovutettiin MTK-Vähäkyrölle MTK:n valtuuskunnan kokouksessa 24.4. Espoossa. Vuoden Helmi on MTK-yhdistysten ja metsänhoitoyhdistysten arvostettu tunnustus, joka myönnetään vuosittain yhdistykselle, joka on osoittanut erityistä ansioitumista maaseudun kehittämisessä ja yhteisöllisyyden edistämisessä. MTK-Vähäkyrö ansaitsi tunnustuksen erityisesti ideoimalla ja järjestämällä maaseutuaiheisen valokuvanäyttelyn keväällä 2023. Näyttely koottiin Viljelijä välittää -valokuvakilpailun kuvista.

Mediakutsu: MTK:n valtuuskunnan kevätkokous 24.4. – pääministeri Orpo vierailee kokouksessa klo 1022.4.2024 14:33:21 EEST | Kutsu

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan MTK:n valtuuskunnan kevätkokousta keskiviikkona 24.4.2023 klo 9.00 – n. 18.00. Pääministeri Petteri Orpo vierailee kokouksessa klo 10. Kokousta voi seurata paikan päällä Hanasaaren kulttuurikeskuksessa, Hanasaarenranta 5, Espoo. Median edustajat ovat tervetulleita myös valtuuskunnan tulevaisuusseminaariin 23.4. "Kestävä ja turvallinen Suomi 2030".