Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Juureksia juhlakauteen

Vuoden 2019 vihannesten eli juurikkaiden juhlavuosi on huipentumassa joulukauteen. Tuttu punajuuri on saanut rinnalleen kelta-, valko- ja raitajuuria. Näiden lisäksi muistetaan myös muut juurekset kuten oranssi porkkana ja sen värivaihtoehtoina violetit, keltaiset ja punaiset porkkanat. Lanttu on kautta aikain kuulunut suomalaiseen jouluun. Entistä suositummiksi ovat tulleet myös palsternakat, juuripersilja, mustajuuri, nauris, retiisit ja retikat sekä mukulaselleri. Valinnan varaa riittää!

Koko kansan suosikkeja

Juureksia maistellaan jo pikkujoulukautena rosollina ja erilaisina laatikkoruokina ja paistoksina. Juuressosekeitot, uunissa paahdetut juurekset ja juuresgratiinit ovat valloittaneet ruokapöydät koko kansan juuresherkkuina kautta koko vuoden. Jouluisin maustein näitä voi varioida myös juhlakauden pöytiin. Lisäksi piparjuuri maustaa joulun kalapöydän antimia ja kastikkeita. Se sopii myös poronlihan mausteeksi.

Juuresten maun tehostajat

Soseutetut juurekset on helppo maustaa kiinnostaviksi: porkkanalle anista tai rakuunaa, appelsiinia tai fenkolia, punajuurelle omenaa tai timjamia, lantulle inkivääriä. Laadukkaat öljyt tai voi korostavat juuresten makuja, samoin pähkinät ja mantelit. Kanelista, neilikasta, kardemummasta, muskotista, inkivääristä ja tähtianiksesta juuresruuat saavat lämpimän täyteläistä makua.

Itse tehden tai oikopolkuja pitkin

Kuoripäällisiä, kokonaisia juureksia on nyt vähittäiskaupoissa hyvin esillä. Useita juureksia saa myös kuorittuina ja paloiteltuina sekä valmiiksi kypsennettyinä soseina ja etikkasäilykkeinä. Porkkana-, peruna- ja lanttulaatikoita voi hankkia lämmitystä tai paistamista vaille valmiina. Salaattivalikoimista kannattaa poimia esimerkiksi eri tavoin maustettuja punajuurisalaatteja.

Raikkautta kylminä tarjottavista

Marinadit pehmentävät raakana tarjottavien juuresraasteiden rakennetta ja makua. Lempeänmakuisille jouluruuille tarvitaan hapokkaan raikasta vastapainoa. Talven purkkisalaatti (linkki ohjeeseen alla) on hyvä esimerkki salaatista, jota kannattaa tehdä jääkaappiin tekeytymään. Siihen sopii raastettavaksi lanttu yhdistettynä porkkanaan.

Joulujuurekset aloittavat kautensa viikolla 48 (25.–30.11.2019).

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt: Mika Virtanen, MTK ry, 0400 544728.

Kokeillut ruokaohjeet kuvineen:

Punajuurihilloke

Talven paras purkkisalaatti

Pikkelöidyt kasvikset

Raitajuurta carpaccion tapaan

MTK:n Mauno Ylinen Hämeessä: Ilmastokeskustelu oikeille raiteille – ratkaisu hiilensidontaan on maa- ja metsätaloudessa4.12.2019 10:51:16 EETTiedote

MTK:n 2. puheenjohtaja Mauno Ylinen pitää ilmastonmuutoksen ympärillä käytyä keskustelua kummallisena. Ruuantuotannosta ja metsien hakkuusta on tehty syntipukki ilmastonmuutokseen. Ylinen vaatii keskustelua käytäväksi oikeilla argumenteilla, jossa ongelman ratkaisun avaimet ovat maa- ja metsätaloudessa. Ylinen puhui MTK Hämeen syyskokouksessa 4.12.2019 Turengissa.

MTK edellyttää EU:lta metsätalouden taloudellisen merkityksen parempaa tunnistamista3.12.2019 16:01:16 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahin mukaan metsäasioiden käsittely EU:ssa ei ole tyydyttävää. Uuden komission Green Dealissa metsäasioita on käsitelty yksipuolisesti ja väärästä näkökulmasta. MTK vaatii, että EU tekee vahvan metsästrategian metsäpolitiikkansa vahvistamiseksi. Pysyvän metsäkomitean roolia päätöksenteossa on vahvistettava ja komission maataloudesta sekä maaseudun kehittämisestä vastaavan pääosaston (DG AGRI) tulee ottaa metsäasiat vahvasti hoitoonsa.

MTK toivoo Madridin ilmastokokoukselta huomiota maatalouden hiilensidonnan tutkimukseen ja ruokaturvan varmistamiseen1.12.2019 09:37:40 EETTiedote

YK:n ilmastokokous pidetään Espanjan Madridissa 2.-13.12. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK huomauttaa, että vaikka ilmastodiplomatia keskittyy nyt erityisesti päästökauppajärjestelmien välisten markkinamekanismien keskinäiseen kehittämiseen, on käytännön ilmastotyön kannalta erittäin tärkeää jatkaa työtä ruuantuotannon olosuhteiden turvaamiseksi ja tuottavuuden parantamiseksi sekä teollisuusmaissa että kehitysmaissa.