Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Juureksia juhlakauteen

Vuoden 2019 vihannesten eli juurikkaiden juhlavuosi on huipentumassa joulukauteen. Tuttu punajuuri on saanut rinnalleen kelta-, valko- ja raitajuuria. Näiden lisäksi muistetaan myös muut juurekset kuten oranssi porkkana ja sen värivaihtoehtoina violetit, keltaiset ja punaiset porkkanat. Lanttu on kautta aikain kuulunut suomalaiseen jouluun. Entistä suositummiksi ovat tulleet myös palsternakat, juuripersilja, mustajuuri, nauris, retiisit ja retikat sekä mukulaselleri. Valinnan varaa riittää!

Koko kansan suosikkeja

Juureksia maistellaan jo pikkujoulukautena rosollina ja erilaisina laatikkoruokina ja paistoksina. Juuressosekeitot, uunissa paahdetut juurekset ja juuresgratiinit ovat valloittaneet ruokapöydät koko kansan juuresherkkuina kautta koko vuoden. Jouluisin maustein näitä voi varioida myös juhlakauden pöytiin. Lisäksi piparjuuri maustaa joulun kalapöydän antimia ja kastikkeita. Se sopii myös poronlihan mausteeksi.

Juuresten maun tehostajat

Soseutetut juurekset on helppo maustaa kiinnostaviksi: porkkanalle anista tai rakuunaa, appelsiinia tai fenkolia, punajuurelle omenaa tai timjamia, lantulle inkivääriä. Laadukkaat öljyt tai voi korostavat juuresten makuja, samoin pähkinät ja mantelit. Kanelista, neilikasta, kardemummasta, muskotista, inkivääristä ja tähtianiksesta juuresruuat saavat lämpimän täyteläistä makua.

Itse tehden tai oikopolkuja pitkin

Kuoripäällisiä, kokonaisia juureksia on nyt vähittäiskaupoissa hyvin esillä. Useita juureksia saa myös kuorittuina ja paloiteltuina sekä valmiiksi kypsennettyinä soseina ja etikkasäilykkeinä. Porkkana-, peruna- ja lanttulaatikoita voi hankkia lämmitystä tai paistamista vaille valmiina. Salaattivalikoimista kannattaa poimia esimerkiksi eri tavoin maustettuja punajuurisalaatteja.

Raikkautta kylminä tarjottavista

Marinadit pehmentävät raakana tarjottavien juuresraasteiden rakennetta ja makua. Lempeänmakuisille jouluruuille tarvitaan hapokkaan raikasta vastapainoa. Talven purkkisalaatti (linkki ohjeeseen alla) on hyvä esimerkki salaatista, jota kannattaa tehdä jääkaappiin tekeytymään. Siihen sopii raastettavaksi lanttu yhdistettynä porkkanaan.

Joulujuurekset aloittavat kautensa viikolla 48 (25.–30.11.2019).

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt: Mika Virtanen, MTK ry, 0400 544728.

Kokeillut ruokaohjeet kuvineen:

Punajuurihilloke

Talven paras purkkisalaatti

Pikkelöidyt kasvikset

Raitajuurta carpaccion tapaan

Nurmitutkimukseen lisää paukkuja / Kansallinen nurmiohjelma – Nurmenvihreä tulevaisuus vuoteen 203028.1.2020 10:00:00 EETTiedote

Nurmi kasvaa Suomessa hyvin ja se jalostetaan ihmisten ravinnoksi märehtijöiden avulla. Nurmen laajamittainen käyttö on yksi merkittävimmistä eroista suomalaisen kotieläintuotannon ja globaalin tuotantotavan välillä. Paitsi että nurmella on keskeinen merkitys märehtijöiden rehuna, tuottaa se myös suuren määrän ympäristöhyötyjä. Ympärivuotisen kasvipeitteisyyden ja maaperän kasvukunnon näkökulmasta nurmen merkitys esimerkiksi hiilen sidonnassa on ehdottoman tärkeä. Emme kuitenkaan tunne kaikkia vaikutusmekanismeja ja varmasti myös viljelykäytännöissä ja tuotannon organisoimisessa on paljon tehtävää.

Maaseudun kuljetuksia uudistava KaikkiKyytiin voitti Kuntaliiton Klash-kilpailun23.1.2020 21:06:46 EETTiedote

MTK:n vetämä KaikkiKyytiin -yhteistyötiimi voitti tänään Kuntaliiton järjestämän valtakunnallisen Klash-haastekilpailun kuljetushaasteen. Tiimiin kuuluvat MTK, Kyyti Group, Coreorient, Sitowise sekä Vähikkälän kylä. Yhteistyötiimi esitti kilpailun tuomaristolle ratkaisun maaseudun kuljetusten uudistamiseksi. Ratkaisumallissa yhdistettiin kolmen yhtiön tarjoamat sovellukset tavalla, joka tunnistaa maaseudulla asuvien arjen ja tarpeet.

Nyt panostetaan ruokavientiin17.1.2020 08:56:17 EETTiedote

Ruokavienti kasvuun -hankkeen (RuoKasvu) käynnistäminen ja merkittävä panostaminen Berliinin Grüne Woche -messuilla viime ja tänä vuonna ovat vahva osoitus siitä, että MTK haluaa satsata vientiin. Järjestö on sitoutunut edistämään ruokavientiä ja se näkyy järjestön toiminnassa kaikilla tasoilla. - Nyt viimeistään pitää siirtyä globaalimpaan ajatteluun, kun puhutaan markkinoista ja ruuantuotannosta. Maatilojen ja yritysten on tehtävä yhteistyötä, jos ne haluavat päästä kansainvälisille markkinoille.

Sipuli kuuluu joka keittiöön16.1.2020 09:23:38 EETTiedote

Hyvää ruokaa ei synny ilman sipulia. Tätä mieltä ovat huippukokitkin. Monia ylistyspuheita sipulille on pidetty, mutta varmaa on ainakin se, että sipuli sopii todella moneen ruokaan, ja sipuleita on monia erilaisia vaihtoehtoja. Sipuli voi olla maun piristäjä tai ruuan raikkauden ja makeuden korostaja. Sipuli saa makuihin syvyyttä ja se tukee ruuan muiden ainesten makuja. Sipulissa on kerroksellisuutta ja ripaus mystiikkaa. Muodoltaan kaikki sipulit ovat kauniita.