Juurevaa ruokaa läheltä - Mikkelin kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelut voitti Hyvä kotimainen ateria -ruokakilpailun

Mikkelin kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelut tarjoaa asiakkailleen rehtiä, suoraselkeistä ja juurevaa ruokaa. Hyvä ruoka tuottaa iloa, ja sen Mikkeli osaa! Tuomariston vakuutti etenkin se, miten Mikkelin ruoka-ammattilaiset ottavat erinomaisesti huomioon alueelliset erikoisuudet ja kotimaisen luomun. Kaupunki tekee mm. yhteistyötä alueen yrittäjien kanssa. Yhteistyön tuloksena lähivesien järvikaloja on hyödynnetty ruokainnovaatioiksi, joissa paikallisuus näkyy ja maistuu. Mikkeli on ollut jo kauan aktiivinen toimija ja edelläkävijä julkisissa ruokapalveluissa sekä kehittänyt toimintaansa. Kilpailun järjesti MTK, ja palkinto luovutettiin MTK:n valtuuskunnassa 23.11. Espoossa.

Palveluvastaava Sanna Kiiski, Kalevankankaan päiväkoti, Mikkeli. Kuva: Henri Uotila.

Mikkelin kaupungin tarjoamissa aterioissa panostetaan kotimaisuuteen ja esimerkiksi kaikki liha- ja maitotaloustuotteet ovat 100 % kotimaisia. Tällä valinnalla edistetään myös huoltovarmuutta sekä tuetaan suomalaista työtä niin lähialueella kuin koko maassa.

Kilpailun tuomaristo ilahtui tasokkaasta hakijajoukosta, joka on hyvä esimerkki hienosta työstä julkisten aterioiden parissa ympäri Suomen.

Raadin puheenjohtaja Tero Lahden mielestä kotimaisuusasteen laskemiseen tarvittaisiin yhtenäinen laskutapa ja suurtalouskeittiöille helppo kotimaisuuslaskuri, jotta ruuan parissa tehty hyvä työ näkyisi. Ruuan kotimaisuus on tänä päivänä iso trendi, ja se kiinnostaa laajalti kuluttajia. Julkiset ateriat koskettavat lähes jokaista kuntalaista joko suoraan tai välillisesti.

-        Oiva-hymynaaman lisäksi käytössä voisi olla vaikkapa kotimaisuusnaama, jonka voisi laittaa ravintolan seinälle. Lisäksi voisi hyödyntää esimerkiksi Hyvää Suomesta -merkin kriteerejä, jossa kotimaisuusaste lasketaan painomäärän mukaan, visioi Lahti.

Mikkelin kaupungin pitkäjänteinen työ suomalaisen ruuan puolesta puhujana palkitaan nyt.

-        Olemme ylpeitä saamastamme huomionosoituksesta. Palkinto nostaa hienolla tavalla esiin julkisia ruokapalveluita ja niiden päivittäin tekemää arvokasta työtä. Kotimainen ruoka on vastuullinen valinta ja huoltovarmuuden kannalta aiempaakin tärkeämpää, muistuttaa Mikkelin kaupungin palvelujohtaja Mia Hassinen.

Kilpailuun osallistui 13 julkisia aterioita tarjoavaa toimijaa

Kilpailuun saivat osallistua kunnan, kaupungin tai hyvinvointialueen ruokapalvelut tai ruokaa tuottavat in house -yhtiöt, jotka käyttävät esimerkillisellä tavalla kotimaista ruokaa.

Osallistujia oli maakunnallisesta toimijasta yhden päiväkodin tai oppilaitoksen ruokahuollosta vastaavaan pienempään keittiöön. Palkintosumma on 5000 euroa, jonka voittaja voi käyttää esimerkiksi henkilökunnan koulutukseen tai virkistäytymiseen.

Tuomaristo painotti arvioissaan mm. tarjotun ruuan raaka-aineiden kotimaisuusastetta ja vastuullisuutta sekä satokauden, sesongin, ruokakulttuurin ja paikallisuuden huomioimista aterioissa. Raati arvosti myös ruokatarjonnan rikkautta, uutuuksia ja halua kehittyä.

Kilpailun tuomaristo:

-        Tero Lahti, raadin puheenjohtaja, MTK:n valtuuskunnan 1. varapuheenjohtaja

-        Eerikki Viljanen, MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja

-        Sari Lantta, MTK:n valtuuskunnan 2. varapuheenjohtaja

-        Susanna Valtonen, MTK:n maaseutunuorten edustaja

-        Matti Puolimatka, ylijohtaja, Ruokavirasto

-        Anni-Mari Syväniemi, toiminnanjohtaja, Ruokatieto ry

-        Minna Karhunen, toimitusjohtaja, Kuntaliitto

-        Heidi Siivonen, raadin sihteeri, ruokamarkkina-asiantuntija, MTK.

Kunniamaininta Dagsmarkin päiväkodille

Tuomaristo myönsi kunniamaininnan Dagsmarkin päiväkodille Kristiinankaupunkiin. Hyvän kotimaisen ruuan lisäksi päiväkodissa tehdään arvokasta ruokakasvatustyötä lasten parissa, vältetään ruokahävikkiä kotoisilla ja toimivilla keinoilla sekä huolehditaan kierrätyksestä.

Katso myös video voittajasta sivuillamme: https://www.mtk.fi/-/hyva-kotimainen-ateria-palkinto

Lisätiedot:
Tero Lahti, Hyvä kotimainen ateria –kilpailun puheenjohtaja, MTK:n valtuuskunnan 2. puheenjohtaja, maanviljelijä, 0400 830 979
Heidi Siivonen, Hyvä kotimainen ateria –kilpailun sihteeri, MTK:n ruokamarkkina-asiantuntija, 040 568 8802

Mia Hassinen, palvelujohtaja, Mikkelin kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelut, 044 794 2262

Kuvat

Lataa
Palvelutyöntekijä Anne Tolvanen, Kalevankankaan koulu, Mikkeli. Kuva: Henri Uotila
Lataa

Maa- ja metsätalouden taksonomiakriteerit mahdottomia toteuttaa – hallituksen on vaikutettava komission tulevaan linjaukseen28.11.2022 16:35:37 EET | Tiedote

Esitykset maa- ja metsätalouden taksonomiakriteereiksi ovat MTK:n arvion mukaan mahdottomia toteuttaa. EU:n kestävän rahoituksen foorumi julkisti esityksensä komissiolle maanantaina. ”Uskoimme, että valmistelussa olisi kuultu palaute ja parannusehdotukset. Nyt komissiolle kuitenkin luovutettiin käytännössä viimevuotinen, maa- ja metsätalouden osalta laajasti arvosteltu luonnos”, johtaja Juha Ruippo MTK:sta toteaa. MTK edellyttää Suomen hallitukselta voimakasta vaikuttamista kestävän rahoituksen lopullisiin ehtoihin.

Juureksia jouluun järjellä ja tunteella28.11.2022 13:39:15 EET | Tiedote

Juurekset kuuluvat tänä vuonna joulukauteen ehkä perustellummin kuin milloinkaan. Kotien ruokavalinnoissa painottuvat nyt järkivalinnat, koska niin ruoan kuin energiankin hinnat ovat nousseet. Kun etsitään fiksuja vaihtoehtoja, nousevat juurekset, peruna, sipulit ja kaalit ihan ykköskaartiin. Nämä ovat se runko, jota sitten täydennetään muilla ruokatarvikkeilla, jotta terveellinen ja turvallinen ruokavalio toteutuu.

MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen: Maailma pelastetaan viljelemällä ja varjelemalla, ei istumalla ja huutamalla23.11.2022 10:53:17 EET | Tiedote

Maaseutu ja sen elinkeinot tarjoavat vastauksen hätään, jota maailman epävakaudessa nyt kaikkialla koetaan, totesi MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen, avatessaan valtuuskunnan syyskokouksen keskiviikkona Espoon Hanasaaressa. ”Maailmaa ei tulla pelastamaan kadulla istumalla ja huutamalla, vaan viljelemällä ja varjelemalla, ruokaa, puuta ja uusiutuvaa energiaa tuottamalla”, Viljanen sanoi. Tässä työssä Viljasen mukaan MTK:lla on ollut, on ja tulee olemaan keskeinen rooli. Valtuuskunnan kokous on kaksipäiväinen. Torstaina valtuuskunta äänestää järjestön puheenjohtajistosta.