Juuri julkaistu: Elintapaohjaus parantaa sokeritasapainoa vielä synnytyksen jälkeenkin

Raskaus- ja imetysajan elintapaohjauksella saadaan äitien verensokeriarvot ja tyypin 2 diabeteksen kehittyminen kuriin. HUS:ssa aiemmin julkaistujen tulosten mukaan raskausajan diabetes on ehkäistävissä korkeaan riskiryhmään kuuluvilla äideillä. Uusimmat tutkimustulokset kertovat, että elintapaohjauksella voidaan vaikuttaa äidin terveyteen vielä vuosi synnytyksen jälkeenkin.

Peräti 18 prosenttia odottavista äideistä sairastuu raskautensa aikana raskausajan diabetekseen. Heillä on muita seitsemän kertaa suurempi riski sairastua tyypin 2 diabetekseen. Äidin terveys ja elintavat vaikuttavat myös sikiön aineenvaihdunnan kehittymiseen.

Raskausdiabetekseen sairastuneista äideistä 22 prosentille kehittyi ensimmäisen synnytyksen jälkeisen vuoden aikana tyypin 2 diabeteksen kehittymistä ennakoiva sokeriaineenvaihdunnan häiriö. Uusimmat Raskausdiabetes ja elintavat -tutkimuksen (RADIEL) tulokset kertovat, että elintapaohjauksella voidaan vaikuttaa äidin terveyteen vielä vuosi synnytyksen jälkeenkin: sokeriaineenvaihdunta oli heikentynyt elintapaohjausta saaneista äideistä vain 2,7 prosentilla, kun ilman ohjausta jääneistä peräti 13,3 prosentilla.

Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriksi erikoistuvan Emilia Huvisen mukaan neuvolassa tulee kiinnittää entistäkin enemmän huomiota myös äidin hyvinvointiin. Jos tätä kautta pystytään kannustamaan koko perhettä pysyviin muutoksiin, on se kansanterveyden kannalta iso asia.

Tutkimuksesta ja sen tuloksista voi lukea lisää internetsivuiltamme.

Juuri julkaistu -sarjan artikkelit ovat sellaisenaan median käytettävissä.

Juha Tuominen valittiin HUSin seuraavaksi toimitusjohtajaksi14.8.2018 13:24Tiedote

Dosentti, sisätautien erikoislääkäri Juha Tuominen, 54, on valittu HUSin toimitusjohtajaksi ensi vuoden alusta alkaen. HUS-kuntayhtymän valtuusto päätti asiasta äänestyksen jälkeen. Tuominen sai 595,1 ääntä ja HUSin hallituksen esittämä Jari Petäjä sai 484,1 ääntä. Petäjä on dosentti, lastentautien ja neonatologian erikoislääkäri ja HUSin Lasten ja nuorten sairauksien toimialajohtaja. Tuominen on nykyisin Terveystalo Oy:n johtava ylilääkäri. Hän siirtyi Terveystaloon vuonna 2009 HUSista, jossa hän toimi useissa eri tehtävissä, muun muassa johtajaylilääkärinä ja tulosyksikön johtajana. Tuominen sai kesäkuussa tasavallan presidentiltä professorin arvonimen. – Minulla on paitsi osaamista, myös rakkautta ja paloa tähän tehtävään, Tuominen sanoi valtuuston kokouksessa. HUSin nykyinen toimitusjohtaja Aki Lindén jää eläkkeelle 1.1.2019. Lindén on toiminut HUSin toimitusjohtajana vuodesta 2010. Hän seurasi tarkasti seuraajansa valintaprosessia: – Valtuutettujen keskuudessa yleisen näkemyksen m