Juuri julkaistu: Hoivakotien henkilökunnan koulutus tehotonta

Hoivakotien henkilökunnan koulutusinterventiot eivät ole juurikaan vaikuttaneet iäkkäiden elämän loppuvaiheen hoitoon, oireiden lievitykseen tai sairaalahoitojen määrään.

Väitöskirjatutkija Pauli Lampun tutkimuksessa hoivakotihenkilökunnan koulutusinterventiot osoittautuivat tehottomiksi.

Elämän loppuvaiheen hoidon tarve on iäkkäiden hoitokodeissa suuri, sillä palveluasumiseen muuttavan odotettavissa oleva elinikä on keskimäärin 1–2 vuotta.

Huonosti järjestettynä loppuvaiheen oireiden hoito heikentää iäkkään elämänlaatua. Lisäksi se aiheuttaa viimeisten elinkuukausien aikana noin puolelle palveluasumisen asukkaista kuormittavia sairaalahoitojaksoja, joista on usein enemmän haittaa kuin hyötyä.

Henkilökunnan koulutuksella on pyritty parantamaan hoivakotiasukkaiden elämän loppuvaihetta ja vähentämään kuormittavia siirtoja sairaalahoitoon. Koulutusten tuloksellisuudesta ei kuitenkaan ole luotettavaa tutkimustietoa.

Koulutus ei vaikuttanut hoitoon

Väitöskirjatutkija Pauli Lamppu on tehnyt systemoidun kirjallisuuskatsauksen erilaisista hoivakotien henkilöstölle annetuista koulutusinterventioista. Journal of American Medical Directors Association -tiedelehdessä julkaistu lähes tuhat tutkimusta läpikäynyt katsausartikkeli on osa Pauli Lampun väitöskirjaa, jonka aiheena on koulutuksen vaikuttavuus hoivakotien asukkaiden elämän loppuvaiheen hoitoon.

Suurimmassa osassa katsauksen 16 satunnaistetuista vertailututkimuksista hoivakotihenkilökunnan koulutusinterventiot ovat osoittautuneet tehottomiksi. Niillä ei juurikaan ole ollut vaikutusta asukkaiden elämän loppuvaiheen hoitoon, oireiden lievitykseen tai sairaalahoitojen määrään.

”Henkilökunnan koulutukset ovat olleet melko laajoja ja niiden lisäksi on monesti toteutettu useita uudistuksia samaan aikaan ”, sanoo erikoistuva lääkäri Pauli Lamppu Helsingin yliopiston yleislääketieteen ja perusterveydenhuollon laitokselta.

”Julkisuudessa on ollut esillä huoli hoivakotien resursseista. Henkilökunnan vaihtuvuus on suurta ja työ kuormittavaa. Yksiköiden työympäristö asettaa erityisiä haasteita hoidon pitkäaikaiselle kehittämiselle”, toteaa Lamppu, joka aloittaa tammikuussa 2021 tutkijana HUSin perusterveydenhuollon yksikössä.

Täsmällisesti rajattujen koulutusten vaikutuksista ei ole juurikaan tietoa, joten Lampun väitöskirjan viimeisissä osajulkaisuissa selvitetään Helsingin kaupungin hoivakotien työntekijöille suunnattua lyhyttä ja rajattua koulutusinterventiota. Lamppu tutkii, voidaanko tällaisella täsmäkoulutuksella vaikuttaa asukkaiden elämän loppuvaiheen elämänlaatuun, kuormittaviin sairaalasiirtoihin, fyysisiin ja psyykkisiin oireisiin sekä omaisten tyytyväisyyteen hoidon suhteen.

_______________________________________________________________________

Meilahden kampuksella tuotetaan vuosittain noin 2000 uutta tieteellistä julkaisua. Juuri julkaistu -juttusarjassa uutisoidaan pieni otos näistä artikkeleista. Tavoitteena on esimerkein avata Meilahden kampuksen tutkimuksen laajaa kirjoa ja tuoda terveystieteellistä tutkimusta lähemmäksi ihmisten arkea.

Kuvat

Tidsbokningen på nätet för coronavaccinationerna har öppnats för invånarna i Nyland26.1.2021 08:11:36 EETTiedote

Tidsbokningstjänsten för coronavirusvaccinationer har öppnats på adressen coronavaccinbokning.fi. Tjänsten är gemensam för kommunerna i Nyland. Tidsbokningen fungerar enligt självbetjäningsprincipen. Vaccinationstid kan förutom via nätet också bokas per telefon. Tidsbokningstjänsten produceras av HUS. Nylands tidsbokningstjänst för coronavaccinationer består av infosidan coronavaccinbokning.fi som beskriver tjänsten och hänvisar de invånare och hälso- och sjukvårdspersonal som står i tur att vaccineras till en stark identifiering, efter att de godkänt användarvillkoren. Man loggar in i tjänsten med sina bankkoder eller ett mobilcertifikat. En screening- och förhandsinformationsblankett fylls sedan i för att säkerställa att personen tillhör den grupp som vid ifrågavarande tidpunkt vaccineras. Därefter går man till den egentliga tidsbokningen. I samma tidsbokningstjänst bokar kommunernas hälso- och sjukvårdspersonal en tid för kundens räkning via exempelvis telefontjänsten. Inledningsvis

Koronarokotusten nettiajanvaraus on avattu Uudenmaan asukkaille26.1.2021 08:11:24 EETTiedote

Uudenmaan kuntien yhteinen itsepalveluperiaatteella toimiva koronarokotusten ajanvaraus on avattu osoitteessa koronarokotusaika.fi. Nettiajanvarauksen lisäksi rokotusajan voi varata kunnista puhelimitse. Ajanvarauspalvelun on tuottanut HUS. Uudenmaan koronarokotusajanvarauspalvelu koostuu koronarokotusaika.fi -infosivustosta, jossa kerrotaan palvelusta ja ohjataan rokotusvuorossa olevat asukkaat ja sote-ammattilaiset käyttöehtojen hyväksymisen jälkeen vahvaan tunnistautumiseen. Palvelun tunnistaudutaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tämän jälkeen täytetään seulonta- ja esitietolomake, jolla varmistetaan, että henkilö kuuluu kyseisellä hetkellä rokotettavien ryhmään. Tämän jälkeen siirrytään varsinaiseen ajanvarauksen. Samassa ajanvarauspalvelussa kuntien sote-ammattilaiset varaavat ajan asiakkaan puolesta esimerkiksi puhelinpalvelussa. Alkuvaiheessa voi varata ajan ensimmäisen rokoteannoksen antamiseen. Ajanvaraus toisen rokoteannoksen antamiseen varataan ensimmäisen rokotu

Vastoin MOT-ohjelman näkemystä, HUSissa pidetään vastuullisena ja laillisena tehtyä korkean ja nopean kapasiteetin koronatestauksen suorahankintaa25.1.2021 15:44:27 EETTiedote

Suorahankinnat ovat hankintalain mukaisia, jos ne ovat välttämättömiä ja kiireellisiä. HUSissa koronavirusepidemian torjumiseksi tehdyt hankinnat ovat Suomen koronatestausstrategian mukaisia kiireellisiä toimenpiteitä yleisvaarallisen tartuntataudin torjumiseksi. Ihmettelemme YLEn asennetta kriittiseksi muuttuneessa epidemiatilanteessa.