Juuri julkaistu: Hyvä kunto ei kumoa lihavuuden haittoja

HUS:ssa selvitettiin, miten lihavuus ja fyysinen kunto vaikuttavat kehon aineenvaihduntaan. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että liikunnalla on kudoksia virkistävä vaikutus, mutta se ei kumoa lihavuuden haitallista vaikutusta veren kolesteroli- tai sokeripitoisuuksiin.

HUS:n, Helsingin yliopiston ja Työterveyslaitoksen toteuttamassa tutkimuksessa oli mukana 1308 henkilöä Suomen FinnTwin- ja Tanskan GEMINAKAR-kaksostutkimuksista. Tutkimushenkilöille tehtiin kuntopyörällä kuntotesti, mitattiin rasvaprosentti ja selvitettiin verestä kolesteroli- ja sokeriaineenvaihduntaa.

Tutkimuksessa selvisi, että painoindeksillä ja kehon rasvan määrällä on huomattavasti suurempi merkitys terveyteen kuin kunnolla.

Kun liikuntaa mitattiin askelmittareilla, havaittiin, että paljon liikkuvilla oli parempi sokeriaineenvaihdunta. Tämä tuli esiin etenkin voimakastehoisessa liikunnassa. Kolesteroleihin liikunnalla ei ollut suurta merkitystä.

Tutkimuksesta ja sen tuloksista voi lukea lisää internetsivuiltamme.

Juha Tuominen valittiin HUSin seuraavaksi toimitusjohtajaksi14.8.2018 13:24Tiedote

Dosentti, sisätautien erikoislääkäri Juha Tuominen, 54, on valittu HUSin toimitusjohtajaksi ensi vuoden alusta alkaen. HUS-kuntayhtymän valtuusto päätti asiasta äänestyksen jälkeen. Tuominen sai 595,1 ääntä ja HUSin hallituksen esittämä Jari Petäjä sai 484,1 ääntä. Petäjä on dosentti, lastentautien ja neonatologian erikoislääkäri ja HUSin Lasten ja nuorten sairauksien toimialajohtaja. Tuominen on nykyisin Terveystalo Oy:n johtava ylilääkäri. Hän siirtyi Terveystaloon vuonna 2009 HUSista, jossa hän toimi useissa eri tehtävissä, muun muassa johtajaylilääkärinä ja tulosyksikön johtajana. Tuominen sai kesäkuussa tasavallan presidentiltä professorin arvonimen. – Minulla on paitsi osaamista, myös rakkautta ja paloa tähän tehtävään, Tuominen sanoi valtuuston kokouksessa. HUSin nykyinen toimitusjohtaja Aki Lindén jää eläkkeelle 1.1.2019. Lindén on toiminut HUSin toimitusjohtajana vuodesta 2010. Hän seurasi tarkasti seuraajansa valintaprosessia: – Valtuutettujen keskuudessa yleisen näkemyksen m