Juuri julkaistu: Maksansiirron jälkeiset syövät vähentyneet

Juuri julkaistu –sarja esittelee Meilahden kampuksen tutkijoiden tieteellisiä julkaisuja. Nyt Hyksin Vatsakeskuksen johdolla on selvitetty, että maksansiirtopotilaiden syöpäriski on vuosien saatossa selvästi vähentynyt oikeanlaisilla hyljinnänestolääkitysten yhdistelmillä.

Suomessa tehdyt maksansiirrot ovat onnistuneet kansainvälisessäkin vertailussa erinomaisesti ja elinsiirron jälkeen voi hyvin jatkaa normaalia elämää. Silti onnistuneenkin elinsiirron jälkeen on riski, että puolustusjärjestelmä hyökkää vierasta kudosta vastaan ja tuhoaa siirretyn elimen. Yhteispohjoismainen maksansiirtoryhmä päätti suomalaisten ehdotuksesta selvittää, ovatko muutokset elinsiirron jälkeisessä hyljinnänestolääkityksessä vaikuttaneet maksansiirtopotilaiden syöpien määrään.

Ihmisen puolustusmekanismissa samat solut hyökkäävät sekä vieraita elimiä ja kudoksia että syöpäsoluja vastaan. Hyljinnänestolääkityksellä heikennetään omaa immuunipuolustusta niin, ettei se enää tunnista vieraita soluja, mutta tällöin se ei aina tunnista myöskään syöväksi mutatoituneita omia soluja.

Hyljinnänestolääkityksen haittavaikutuksena on lisääntynyt syövän riski, joka on elinsiirtopotilaan terveydelle suuri uhka. Kun vielä 1980-luvulla hyljinnänestolääkitystä saavien maksansiirtopotilaiden syöpäriski oli 4,53-kertainen, oli se 1990-luvulla 3,17-kertainen ja 2012 vähentynyt 1,76-kertaiseksi muuhun väestöön verrattuna. Hyksin elinsiirto- ja maksakirurgian klinikan ylilääkäri, professori Helena Isoniemen mukaan tutkimus vahvistaa, että hyljinnänestolääkityksessä ollaan oltu oikealla tiellä.

Tutkimuksesta ja sen tuloksista voi lukea lisää internetsivultamme.

Juuri julkaistu -sarjan artikkelit ovat sellaisenaan median käytettävissä.

Juha Tuominen valittiin HUSin seuraavaksi toimitusjohtajaksi14.8.2018 13:24Tiedote

Dosentti, sisätautien erikoislääkäri Juha Tuominen, 54, on valittu HUSin toimitusjohtajaksi ensi vuoden alusta alkaen. HUS-kuntayhtymän valtuusto päätti asiasta äänestyksen jälkeen. Tuominen sai 595,1 ääntä ja HUSin hallituksen esittämä Jari Petäjä sai 484,1 ääntä. Petäjä on dosentti, lastentautien ja neonatologian erikoislääkäri ja HUSin Lasten ja nuorten sairauksien toimialajohtaja. Tuominen on nykyisin Terveystalo Oy:n johtava ylilääkäri. Hän siirtyi Terveystaloon vuonna 2009 HUSista, jossa hän toimi useissa eri tehtävissä, muun muassa johtajaylilääkärinä ja tulosyksikön johtajana. Tuominen sai kesäkuussa tasavallan presidentiltä professorin arvonimen. – Minulla on paitsi osaamista, myös rakkautta ja paloa tähän tehtävään, Tuominen sanoi valtuuston kokouksessa. HUSin nykyinen toimitusjohtaja Aki Lindén jää eläkkeelle 1.1.2019. Lindén on toiminut HUSin toimitusjohtajana vuodesta 2010. Hän seurasi tarkasti seuraajansa valintaprosessia: – Valtuutettujen keskuudessa yleisen näkemyksen m