Juuri julkaistu: Vastasyntyneen ruokatorven korjausleikkaukset onnistuvat lähes aina

Suomessa syntyy vuosittain noin 20 lasta, joiden synnynnäinen ruokatorven puutos korjataan vastasyntyneenä. Lasten vaativat suolistoleikkaukset ovat suurelta osin keskitetty HUSiin, jossa lastenkirurgian osastonylilääkäri ja professori Risto Rintala on pitkän uransa aikana operoinut suoliston kehityshäiriöitä.

Ruokatorven puutoksessa eli ruokatorviatresiassa lapsen ruokatorven yläosa on umpipussi ja ruokatorven alaosa on yhdistynyt henkitorveen. Mikäli ruokatorvea ei korjata, menehtyy lapsi muutamassa päivässä. Ruokatorven yhdistämisleikkauksesta selviää 95 prosenttia vauvoista ja heistä 83 prosenttia elää täysin normaalilla ravinnolla. Tämä on kansainvälisessä vertailussa erinomainen tulos.

Ensimmäinen onnistunut ruokatorvenkorjausleikkaus tehtiin Lastenklinikalla 1949. Ensimmäisestä sadasta Lastenklinikalla operoidusta ruokatorvenpuutospotilaasta peräti 80 prosenttia menehtyi. Hoito on kuitenkin kehittynyt merkittävästi. Joka kolmannelle ruokatorvileikkauksessa olleelle lapselle tehdään muutaman kuukauden kuluessa ruokatorven ja mahalaukun välille läppä estämään ruuan takaisinvirtausta mahalaukusta ruokatorveen. Nykyään tämänkin leikkauksen onnistumisprosentti on huippuluokkaa.

Professori Risto Rintala on leikannut kaikki Suomen vaikea-asteiset peräsuoliepämuodostumat 1980-luvulta lähtien. Rintala on jäämässä eläkkeelle kesäkuussa, mutta tutkimus- ja kirurginen työ jatkuvat. Tutkimushankkeissa pyritään selvittämään synnynnäisten poikkeavuuksien geneettisiä taustoja tallentaen vaurioituneita kudoksia lasten biopankkiin. Kudosnäytteiden avulla selvitetään, minkälaisesta geneettisestä häiriöstä on kyse.

Tutkimuksista ja niiden tuloksista voi lukea lisää internetsivuiltamme.

Juuri julkaistu -sarjan artikkelit ovat sellaisenaan median käytettävissä.

KORJAUS TIEDOTTEESEEN: HUS panostaa tutkimustyöhön10.9.2018 19:11Tiedote

Aiemmin lähetetystä tiedotteesta puuttui sana "miljoonan" Suomen hallitus on asettanut... lauseesta. HUS-kuntayhtymän hallitus kuuli tänään HUSin tekemästä tutkimustyöstä (www.husresearch.fi) ja sen rahoituksesta, kun HUSin tutkimusjohtaja Anne Pitkäranta esitteli asiaa hallituksen kokouksessa. - HUSin tutkimusrahoitus on monikanavainen koostuen kuntien, valtion, Suomen Akatemian, yksityisten säätiöiden, yritysten ja kansainvälisen rahoituksen lähteistä, Pitkäranta sanoi hallituksen kokouksessa. Valtion tutkimusrahoitus on laskenut vuosien saatossa. Tämän vuoksi HUS on nostanut omaa osuuttaan (14 miljoonaa euroa vuonna 2018), koska terveydenhuoltoa kehitetään ainoastaan tutkimuksen avulla. Viimeiset vuodet on puhuttu paljon valtion rahoituksen oikeasta määrästä. Suomen hallitus on asettanut vuosittaisen 21 miljoonan euron tutkimusmäärärahan, jota jakavat kaikki viisi yliopistollista sairaanhoitopiiriä. - Tämä on todella pieni määrä rahaa, kun sitä verrataan hallituksen asettamiin tavoi

HUS panostaa tutkimustyöhön10.9.2018 18:58Uutinen

HUS-kuntayhtymän hallitus kuuli tänään HUSin tekemästä tutkimustyöstä (www.husresearch.fi) ja sen rahoituksesta, kun HUSin tutkimusjohtaja Anne Pitkäranta esitteli asiaa hallituksen kokouksessa. - HUSin tutkimusrahoitus on monikanavainen koostuen kuntien, valtion, Suomen Akatemian, yksityisten säätiöiden, yritysten ja kansainvälisen rahoituksen lähteistä, Pitkäranta sanoi hallituksen kokouksessa. Valtion tutkimusrahoitus on laskenut vuosien saatossa. Tämän vuoksi HUS on nostanut omaa osuuttaan (14 miljoonaa euroa vuonna 2018), koska terveydenhuoltoa kehitetään ainoastaan tutkimuksen avulla. Viimeiset vuodet on puhuttu paljon valtion rahoituksen oikeasta määrästä. Suomen hallitus on asettanut vuosittaisen 21 miljoonan euron tutkimusmäärärahan, jota jakavat kaikki viisi yliopistollista sairaanhoitopiiriä. - Tämä on todella pieni määrä rahaa, kun sitä verrataan hallituksen asettamiin tavoitteisiin, Pitkäranta sanoi. HUS pyrkii lisäämään rahoitusta myös monesta muusta kanavasta. Erilaisia