Juuso Mäkilähteen kodissa valaistuskin on älykästä

Schneider Electricin älykäs kotiautomaatio mahdollistaa omien valaistustilojen suunnittelun. Juuso Mäkilähteen kodissa esimerkiksi kokkausvalaistuksen ohjelmointi laittaa keittiössä päälle tietyt valot tietyillä kirkkauksilla.
  • Radiotoimittaja, juontaja Juuso Mäkilähteen perheen kotiin on älykkään automaation avulla luotu räätälöityjä valaistusratkaisuja erilaisia tilanteita varten.
  • Liiketunnistimien ansiosta valot syttyvät automaattisesti esimerkiksi kodinhoitohuoneeseen ja kylpyhuoneeseen siirryttäessä.
  • Kotiautomaation älykkäät ratkaisut lisäävät asumisen mukavuutta, ekologisuutta ja turvallisuutta.

Kun radiotoimittaja, juontaja Juuso Mäkilähde ryhtyy ruuanlaittoon, hän tarttuu ensimmäiseksi kännykkään. Älykodin hallintaan tarkoitetusta puhelinsovelluksesta löytyy Mäkilähteen itse suunnittelema valaistus nimellä ”kokkaus”. Valinnan voi tehdä myös avokeittiön seinäpintaan asennetusta kosketusnäytöstä, jonka kautta voi ohjata paitsi valaistusta myös kodin lämmitystä, ilmanvaihtoa ja äänentoistojärjestelmiä.

– Esimerkiksi kokkausvalaistuksen ohjelmointi laittaa keittiössä päälle tietyt valot tietyillä kirkkauksilla, Mäkilähde kertoo.

Erilaisten valaistustilanteiden luominen onnistuu Schneider Electricin KNX-tekniikkaan perustuvan kotiautomaation  avulla. Kotiautomaatio huolehtii kodin sähkölaitteiden sujuvasta yhteispelistä, jotta asukkaan arki olisi mahdollisimman helppoa ja myös energiatehokasta.

– Älykästä kotiautomaatiota hyödyntämällä lämmitystä ja ilmanvaihtoa voidaan optimoida toteutuneen käytön mukaan. Optimointi perustuu datan keräämiseen esimerkiksi säätilasta, kertoo tuotepäällikkö Pauli Kärnä Schneider Electriciltä.

Sähkökalusteet ja tekniikka sulautuvat sisustukseen

Mäkilähteen perheen 160-neliöinen Honkarakenteen hirsitalo valmistui viime kesänä Kirkkonummelle. Mäkilähteet ovat hyödyntäneet KNX-kotiautomaation mahdollisuuksia erityisesti valaistuksessa: uuteen päivään lähdetään kirkkaammilla valon väreillä ja lämpötiloilla, kun taas iltaa kohden valitaan valaistusvaihtoehdoista hämärämpi valaistus.

Valaistus on yhdistetty liiketunnistimiin, jolloin valot syttyvät automaattisesti esimerkiksi vaatehuoneessa ja arkieteisessä sekä pimeän aikaan kylpyhuonetta tarvitseville.

Älykkään kotiautomaation hyödyntäminen valaistussuunnittelussa on yhä useamman rakentajan toivelistalla, tietää Mäkilähteiden kodin sisustussuunnittelija Maru Hautala Suunnitteluhuone Nioniosta.

– Suunnittelussa on otettava huomioon, että valaisimet sopivat järjestelmään ja valonlähteiden värin sävyä on mahdollista säätää. On osattava valita tuotteita, jotka juttelevat keskenään järjestelmän kanssa, Hautala sanoo.

Älykodissa valaistusta ohjataan seinille sijoitettujen kosketusnäyttöjen tai mobiilisovelluksen avulla. Pistorasioiksi ja kytkimiksi Mäkilähteiden kotiin valittiin Schneiderilta metallin- ja antrasiitin sävyisiä Exxact-sähkökalustesarjan vaihtoehtoja.

– Perheen kodissa kylpyhuone ja kodinhoitohuone ovat tummia ja sähkökalusteet haluttiin häivyttää pintaan, etteivät ne pomppaa esiin. Toisaalta väreillä voi myös korostaa ja luoda kontrastia, Hautala vinkkaa.

"Olisi ollut virhe jättää uudiskohde ilman kotiautomaatiota"

Arjen helppouden lisäksi älykkäällä kotiautomaatilla tavoitellaan energiansäästöä ja turvallisuutta. Ennen oman rakennusprojektinsa alkua Juuso Mäkilähde vietti aikaa Tuusulaan aiemmin valmistuneessa Honka Huomen -älykotikohteessa.

– Valaistus ja sen hallitseminen oli konkreettinen ensikosketus älyasumiseen. Kun perehdyimme siihen, miten automaation avulla asumisesta saadaan myös taloudellisempaa ja ekologisempaa, vahvistui päätös ottaa äly ja automaatio mukaan myös omaan hankkeeseen. Ajattelen, että olisi ollut virhe olla tekemättä uudiskohdetta ilman kotiautomaatiota – ratkaisut tulevat varmasti lisääntymään lähivuosina, Mäkilähde sanoo.

Kun kotoa lähdetään pois, koti voidaan asettaa poissa-tilaan, jolloin energiansäästö on tehokasta. Lisäksi järjestelmään voidaan liittää esimerkiksi vesivuodoista hälyttäviä sensoreita. Myös kodin etähallinta onnistuu helposti sovelluksen avulla.

– Perustilannehan on, että kotoa poistuessa miettii, mitä jäi päälle. Nyt sen voi varmistaa kännykästä, Mäkilähde summaa.

Uudiskohteissa älykkään kotiautomaation toteuttaminen ammattilaisten voimin takaa sen, ettei järjestelmä vaadi jatkuvasti päivittämistä. Kohteen sähköurakoinnista vastanneen Franklinin toimitusjohtajan Tino Suomelan mukaan perussähköurakkaan verrattuna älykkään kotiautomaation asennus maksaa noin 20 prosenttia enemmän.

– Kun älykotijärjestelmä on tehty oikein, kohteessa on huomioitu kaapeloinnit tai tehty niille varaukset. Näin kodista saadaan muuntojoustava myös tulevaisuuden tarpeisiin, kun kotiin voidaan lisätä uusia toimintoja helposti jälkikäteenkin, kertoo Suomela.

Pauli Kärnä, tuotepäällikkö, Schneider Electric, pauli.karna@se.com

Maru Hautala, sisustussuunnittelija, Nionio, puh. 044 320 7122, maru@nionio.fi

Tino Suomela, toimitusjohtaja, Franklin, puh. 050 4684 299, tino.suomela@franklinoy.fi

Antrasiitinväriset Exxact-sarjan sähkökalusteet istuvat sävyltään tumman kylpyhuoneen sisustukseen.
Valaistus on yhdistetty liiketunnistimiin, jolloin valot syttyvät automaattisesti esimerkiksi kylpyhuonetta tarvitseville.
Useamman kytkimen rivistön korvaa älykodissa kosketusnäyttö, jonka kautta voidaan käyttää ja säätää kodin toimintoja.
Mäkilähteiden uuteen kotiin asennettiin myös sähköautonlataus.

Schneider Electricin uusi Wiser-kamera näkee tarkasti ja pimeässä19.11.2021 09:04:23 EET | Tiedote

Uusi valvontakamera täydentää Wiser-älykotijärjestelmän automaatiomahdollisuuksia. Tehokkaan yökuvaustoiminnon ja yhdeksän infrapuna-LED-valon ansiosta kameran kuva on selkeää pimeässäkin. Wiser-ratkaisun käyttäjä voi etähallita ja ohjata kotinsa toimintoja älypuhelimensa avulla. Schneider Electric on julkaissut Wiser-älykotijärjestelmään liitettävän, ulkokäyttöön tarkoitetun valvontakameran. Nyt julkaistu IP56-luokiteltu kamera integroituu saumattomasti Wiser-ekosysteemiin, mikä mahdollistaa kameran linkittämisen sovelluksen tarjoamiin automaatiomahdollisuuksiin. Jo ennestään Wiser-älykotijärjestelmästä löytyy sisäkäyttöön tarkoitettu kamera. – Liikkeentunnistuksen ansiosta kamera voidaan aktivoida silloin, kun se havaitsee tapahtumia näköpiirissään ja haluttaessa se lähettää automaattisia kuva- tai videoilmoituksia puhelimeen salatun pilviyhteyden kautta, kertoo tuotepäällikkö Juhani Hallamaa Schneider Electriciltä. Kamera voi esimerkiksi yöaikaan liikettä havaittuaan lähettää havain

Renova-sähkökalusteet mukailevat Ronald McDonald Lastentalosäätiön leikkihuoneen tunnelmaa8.11.2021 10:54:06 EET | Tiedote

Schneider Electric lahjoitti Renova-sähkökalusteet Ronald McDonald Lastentalosäätiön leikkihuoneen uudistamiseen. Leikkihuoneen uudisti Bo LKV yhdessä 14 yhteistyökumppanin kanssa. Schneider Electric on lahjoittanut Ronald McDonald Lastentalosäätiön leikkihuoneen sisustukseen Renova-sarjan sähköasennuskalusteet. Bo LKV uudisti yhteistyökumppanien kanssa Ronald McDonald Lastentalosäätiön leikkihuoneen. Ronald McDonald Lastentalosäätiön leikkihuone on ikkunaton tila, joka palvelee monissa eri käyttötarkoituksissa. Bo LKV:n sisustusarkkitehti Jenni Leikas halusi luoda huoneesta aisteja herättelevän tilan, jossa lapset viihtyvät. – Sain lähes vapaat kädet suunnitella leikkitilan, jonka tavoitteena on antaa käyttäjille iloa, valoa ja energiaa. Ikkunattoman tilansuunnittelun perustana oli valaisu. Tärkeiksi yksityiskohdiksi valitsin Renova-valonsäätimet sekä -pistorasiat, koska niiden pyöreän pehmeä muotokieli toistaa tilan elementtejä ja luo viimeistellyn ilmeen, kertoo Leikas. Renova-sarja