Juustoportti rakentaa 1000 paneelin aurinkovoimalan Jalasjärvelle

Juustoportin Jalasjärven meijerille investoidaan noin 300 kW:n aurinkovoimala. Investoinnin ensimmäinen osa, 500 paneelia, rakennetaan elokuussa. Aurinkovoimala tuottaa merkittävän lisän ympäristöystävällistä sähköä kesän korkeampaan kulutukseen.

Mallinnuskuvassa osa tulevista aurinkopaneeleista.

Juustoportti aloittaa 300 kW:n aurinkovoimalan rakentamisen Jalasjärvelle elokuussa. Investointi toteutetaan kaksiosaisena. Ensimmäisessä vaiheessa asennetaan 500 paneelia ja toisessa vaiheessa määrä tuplataan. Investointi jaetaan osiin, jolloin ensimmäisessä vaiheessa saatua tietoa voidaan käyttää hyväksi toisen vaiheen asennuksissa.

Juustoportti pyrkii aurinkovoimalalla tasaamaan sähkönkulutustaan. ”Kesäisin, ulkolämpötilan noustessa, kylmäkoneet kuluttavat enemmän sähköä. Pyrimme aurinkovoimalla tasaamaan sähkökuormaa vuoden mittaan. Tämän lisäksi päästötön oma aurinkovoima sopii hyvin periaatteisiimme. Käytämme jo nyt hiilidioksidivapaata sähköä”, kertoo Juustoportin toimitusjohtaja Timo Keski-Kasari.

Investoinnin koko on useita satojatuhansia ja projektin ensimmäisen vaiheen urakoi suomalainen Lem-Kem Oy. Juustoportti kartoittaa myös mahdollisuuksia laajentaa aurinkovoimatuotantoa tulevaisuudessa uusien tienvarsipaikkojen myötä, joita yhtiö on ilmoittanut perustavansa noin 10 kappaletta.

Niklas Keski-Kasari

Mallinnuskuvassa osa tulevista aurinkopaneeleista.

Juustoportti on jalasjärveläinen meijeri, joka on kasvanut viidessäkymmenessä vuodessa pienestä maatilajuustolasta noin 200 henkeä työllistäväksi yritykseksi. Juustoportilla on meijeri- ja juustolatoiminnan lisäksi kahvila-ravintolat Jalasjärvellä, Mäntsälässä ja Kärsämäellä, sekä ruokatuotteita valmistava Kasvis Galleria Kuopiossa. Juustoportti on tuotantotekniikaltaan Suomen moderneimpia meijereitä, ja se on maailmalla palkittu kypsytetyistä juustoistaan. Suomessa Juustoportti on saanut tunnustusta useasti esimerkiksi hyvänä työnantajana ja perinteisen meijerialan rajojen rikkojana. Juustoportti on jo parinkymmenen vuoden ajan luonut joka kuukausi yhden uuden, pysyvän työpaikan.