Jyrki Katainen Sitran yliasiamieheksi

Yhteiskuntatieteiden maisteri, komissaari Jyrki Katainen on valittu Sitran yliasiamieheksi. Valinnan teki Sitran hallintoneuvosto. Tehtävä on määräaikainen ja kestää viisi vuotta.

Jyrki Katainen.

”Hallintoneuvosto käsitteli asiaa perusteellisesti ja äänestyksen tuloksena komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen valittiin tehtävään”, Sitran hallintoneuvoston puheenjohtaja Antti Lindtman kertoo.

Valinta tehtiin äänestyspäätöksellä äänin 5-4. Kansanedustajista koostuva Sitran hallintoneuvosto haastatteli kärkiehdokkaat Jyrki Kataisen ja Markku Wileniuksen aiemmin tänään.

Hallintoneuvosto vahvisti kokouksessaan yliasiamiehen kuukausipalkaksi yksimielisesti 18 553 euroa sekä sen, että yliasiamiehen tulospalkkiojärjestelmästä ja lisäeläkejärjestelystä luovutaan.

Yliasiamiehen valintaa edelsi avoin hakuprosessi, josta vastasi Sitran hallitus. Hallitus esitti tehtävään Jyrki Kataista.

Jyrki Katainen (s. 1971) on toiminut vuodesta 2014 Euroopan komission varapuheenjohtajana vastuullaan EU:n työllisyys, kasvu, investoinnit ja kilpailukyky. Katainen on työskennellyt aiemmin Suomen pääministerinä (2011-2014), valtiovarainministerinä (2007-2011) sekä kansanedustajana (1999-2014) ja tulevaisuusvaliokunnan puheenjohtajana (2003-2007).

”Kiitän Sitran hallitusta ja hallintoneuvostoa luottamuksesta yliasiamiehen valinnassa. Suomen edelläkävijyyden mahdollistaminen yhteiskunnallisissa muutoksissa ja ratkaisujen löytäminen kestävään hyvinvointiin ovat lähellä sydäntäni. Olen hengeltäni sitralainen”, Jyrki Katainen sanoo.

Katainen jatkaa tehtävässään Euroopan komission varapuheenjohtajana nykyisen komission kauden loppuun saakka.

”Teen viipymättä komission jäsenten toimintasääntöjen mukaisen ilmoituksen valinnastani Sitran yliasiamiehen tehtävään, minkä jälkeen komissio tekee päätöksen koskien tehtävän vastaanottamista Sitrassa. Valitettavasti en voi kommentoida asiaa julkisuudessa ennen kuin komission prosessi on valmis,” Katainen selventää.

Sitran nykyisen yliasiamiehen Mikko Kososen toinen kausi päättyy vuoden 2019 lopussa. Uuden yliasiamiehen kausi alkaa 1.1.2020.

Aiemmin Sitran yliasiamiehinä ovat työskennelleet Esko Aho (2004–2008), Aatto Prihti (1997–2004), Matts Andersson (1996), Jorma Routti (1986–1996), C.E. Carlson (1974–1986), Kaarlo Larna (1972–1973) ja Klaus Waris (1968–1972).

Perustietoa Sitrasta

Perustettu 1967

• Eduskunnan alainen julkisoikeudellinen rahasto, ei budjettirahoitusta valtiolta
  • Peruspääoman markkina-arvo 776 milj. euroa (2018)
  • Vuosibudjetti 37,5 miljoonaa euroa (2019)
  • Sijoitustoiminnan tuottotavoite 4 % (tuotot 32 milj. euroa 2018)
  • Henkilöstö 179 (2018)
  • Toimintaa säätelee laki Sitrasta (717/1990)

Mistä tunnetaan: pääomasijoitustoiminnan käynnistäjä, kiertotalouden ja datatalouden edelläkävijä, talouspolitiikan johtamiskoulutuksen järjestäjä sekä ennakoinnin ja megatrendien asiantuntija.

Sitran hallintoneuvosto

Sitran hallintoneuvostoon kuuluvat eduskunnan asettamat Suomen Pankin pankkivaltuuston jäsenet. Hallintoneuvostoon kuuluvat seuraavat henkilöt:

• Antti Lindtman, kansanedustaja, puheenjohtaja
  • Jani Mäkelä, kansanedustaja, varapuheenjohtaja
  • Mari Holopainen, kansanedustaja
  • Kalle Jokinen, kansanedustaja
  • Markus Lohi, kansanedustaja
  • Petteri Orpo, kansanedustaja
  • Hanna Sarkkinen, kansanedustaja
  • Pia Viitanen, kansanedustaja
  • Ville Vähämäki, kansanedustaja
Hallintoneuvoston sihteerinä toimii varatuomari Anton Mäkelä.

Antti Lindtman, Sitran hallintoneuvoston puheenjohtaja, 040 577 6255
Martti Hetemäki, Sitran hallituksen puheenjohtaja (Sitran viestinnän kautta 040 548 0794)

Tietoa Sitrasta:
Veera Heinonen, Sitran viestintäjohtaja, 050 372 5244

Jyrki Katainen.

Mediakutsu 10.12.: Vaikuttavuusinvestoimisen osaamiskeskus aloittaa TEM:ssä – katsaus alan kehitykseen Suomessa2.12.2019 17:12:52 EETKutsu

Vaikuttavuusinvestoiminen tarjoaa valtiolle ja kunnille uudenlaisia työkaluja ja lisävaroja yhteiskunnallisten ongelmien ehkäisyyn – vieläpä ilman taloudellista riskiä. Palvelut rahoitetaan sijoittajilta kerätyin varoin ja julkinen sektori maksaa tuloksista, ei suoritteista. Suomessa tällaisen toimintamallin avulla edistetään mm. lasten ja nuorten hyvinvointia Vantaalla, Hämeenlinnassa ja Lohjalla sekä maahanmuuttajien nopeaa työllistymistä TEM:n hankkeessa.

YK-raportti peräänkuuluttaa viisinkertaista kunnianhimoa ilmastotoimiin – pohjoismaisissa kunnissa toimivia ratkaisuja26.11.2019 10:00:00 EETTiedote

YK:n ympäristöohjelman tuoreen raportin mukaan nykymeno uhkaa johtaa lähes neljän asteen lämpötilannousuun maapallolla. Samaan aikaan Sitran tänään Suomessa julkaisema kansainvälinen Green to Scale -selvitys osoittaa, että pohjoismaisten kuntien ilmastoratkaisuissa on isot mahdollisuudet: 14 ratkaisua vähentäisi Pohjoismaissa päästöjä vuosittain lähes 26 miljoonaa hiilidioksiditonnia eli puolikkaan Suomen päästöjen verran.