Jyrki Konola blir direktör för FFC:s avdelning för tillväxt och påverkan

Jyrki Konola har valts till direktör för avdelningen för tillväxt och påverkan på fackcentralen FFC. Konola är magister i samhällsvetenskaper och övergår till uppdraget från Servicefacket PAM.

Jyrki Konola har sedan år 2015 jobbat som verksamhetsledare för Servicefacket PAM. PAM är ett av FFC:s medlemsförbund.

Konola har mångsidig erfarenhet av olika uppdrag i riksdagen och statsrådet. Han har bland annat varit specialmedarbetare för flera ministrar, generalsekreterare för socialdemokratiska riksdagsgruppen samt specialmedarbetare för riksdagens vice talman.

– Jag är väl insatt i det finländska beslutssystemet. Jag tror att det hjälper FFC att planera och genomföra sitt påverkansarbete, till exempel när det handlar om att göra saker vid rätt tidpunkt och rikta åtgärderna rätt, säger Jyrki Konola.

Avdelningen för tillväxt och påverkan ansvarar för FFC:s ekonomiska och näringspolitiska påverkansarbete, samordning av samhällspåverkan samt kommunikation. Om sin uppgift säger Jyrki Konola att den är att hjälpa FFC:s experter att nå ut med sitt kunnande och sin syn på olika teman i den offentliga diskussionen och till beslutsfattarna.

Enligt honom är den centrala uppgiften för FFC:s kommunikation att stödja organisationen i uppnå dess gemensamma mål.

– Till kommunikationen roll hör också att pejla verksamhetsmiljön. Samtidigt som man kommunicerar, så pejlar man bit för bit och upprätthåller FFC:s goda anseende och varumärke. Det är lättare att påverka när andra anser att vi är pålitliga, sakkunniga och samarbetsvilliga.

Jyrki Konola tillträder som direktör på FFC i början av december.

Jyrki Konola, tfn 050 406 1093
Marko Piirainen, direktör på FFC, tfn 040 072 9450

Om

Beställ FFC:s svenskspråkiga nyhetsbrev så får du aktuell information om arbetslivet per e-post varannan vecka: https://www.sak.fi/sv/nyhetsbrev

Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC är förbundens förbund. Vi representerar 17 fackförbund och ungefär 900 000 medlemmar. Kommunala familjedagvårdare, flygvärdinnor, busschaufförer, servitörer, byggnadsarbetare, pappersarbetare och dansare – alla representerar de FFC:s branscher.