Jyty börjar sköta Arbets- och näringsförvaltningens personalförbund ANPF:s intressebevakning

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty och Arbets- och näringsförvaltningens personalförbund ANPF har gjort ett kompanjonskapsavtal, enligt vilket Jyty börjar sköta intressebevakningen för ANPF:s medlemmar i landskapsreformen. Förhandlingspartnern i landskapsreformen kommer i fortsättningen att vara Kommun- och landskapsarbetsgivarna KT.

Kompanjonskapet rör landskapsreformens förberedelseprocess, där man för att ordna samarbetet grundar bl a en riksomfattande förhandlingskår. För den landskapliga nivån för arbets- och näringsbyråerna bildas arbetsgrupper av lokala aktörer.

ANPF:s medlemmar arbetar i arbets- och näringslivsbyråerna, NTM-centralerna, i olika servicecenter samt på arbets- och näringsministeriet bl a som experter, tjänsteförmän, tjänstechefer, byråsekreterare, planerare och kontorsvaktmästare. ANPF har ungefär 2000 medlemmar.

Jyty representerar ungefär 55 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommuner, samkommuner, församlingar och privat tjänst. Jytys medlemmar verkar exempelvis i branscherna för medborgarnas grund- och välfärdstjänster. Av medlemmarna är ungefär 87 procent kvinnor. Jyty är medlemsförbund i STTK.

Tilläggsinformation:

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756

ANPF:s ordförandeEija Tuutti, tel. 0400 953 610

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jytys förbundsfullmäktige: Löneförhöjningarna minst på exportbranschernas nivå22.11.2017 09:21Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige kräver för de branscher de representerar i såväl kommuner, samkommuner, församlingar som i privata och tredje sektorn en löneförhöjningslinje som är minst på exportbranschernas nivå. Enligt förbundsfullmäktige är löneförhöjningstrycket i förbundets avtalsbranscher hårdare än på annat håll för på grund av konkurrenskraftsavtalet (kiky) har löneutvecklingen i den offentliga sektorn varit svagare än i andra branscher.

Jytyn liittovaltuusto: Palkankorotukset vähintään vientialojen tasolle22.11.2017 09:08Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii edustamilleen aloille niin kunnissa, kuntayhtymissä, seurakunnissa kuin yksityisellä ja kolmannella sektorilla vähintään vientialojen tasoista palkankorotuslinjaa. Palkankorotuspaine on liiton sopimusaloilla liittovaltuuston mukaan muita kovempi, sillä kilpailukykysopimuksesta (kiky) johtuen palkkakehitys on julkisella sektorilla ollut muita aloja heikompaa.