Jyty börjar sköta Arbets- och näringsförvaltningens personalförbund ANPF:s intressebevakning

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty och Arbets- och näringsförvaltningens personalförbund ANPF har gjort ett kompanjonskapsavtal, enligt vilket Jyty börjar sköta intressebevakningen för ANPF:s medlemmar i landskapsreformen. Förhandlingspartnern i landskapsreformen kommer i fortsättningen att vara Kommun- och landskapsarbetsgivarna KT.

Kompanjonskapet rör landskapsreformens förberedelseprocess, där man för att ordna samarbetet grundar bl a en riksomfattande förhandlingskår. För den landskapliga nivån för arbets- och näringsbyråerna bildas arbetsgrupper av lokala aktörer.

ANPF:s medlemmar arbetar i arbets- och näringslivsbyråerna, NTM-centralerna, i olika servicecenter samt på arbets- och näringsministeriet bl a som experter, tjänsteförmän, tjänstechefer, byråsekreterare, planerare och kontorsvaktmästare. ANPF har ungefär 2000 medlemmar.

Jyty representerar ungefär 55 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommuner, samkommuner, församlingar och privat tjänst. Jytys medlemmar verkar exempelvis i branscherna för medborgarnas grund- och välfärdstjänster. Av medlemmarna är ungefär 87 procent kvinnor. Jyty är medlemsförbund i STTK.

Tilläggsinformation:

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756

ANPF:s ordförandeEija Tuutti, tel. 0400 953 610

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jytyn liittovaltuusto hyväksyi neuvottelutuloksia, työtaistelutoimet uhkaavat laajentua16.2.2018 14:44Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto hyväksyi perjantaina 16.2. Helsingissä pitämässään kokouksessa kunta-alalla viikko sitten saavutetun ns. yleisen palkankorotuslinjan mukaisen neuvottelutuloksen. Jytyn edustamien yksityissektorin pienempien sopimusalojen neuvottelutuloksista on myös hyväksytty kaikki muut lukuunottamatta yksityistä opetusalaa ja aikuiskoulutuskeskuksia, yksityistä sosiaali- ja terveyspalvelualaa sekä Kevan ja Työterveyslaitoksen sopimuksia. Niissä neuvottelutulokseen ei ollut päästy valtuuston kokoukseen mennessä. Sosiaali- ja terveyspalvelualalla jatkuu ylityö- ja vuoronvaihtokielto kuten myös yksityisellä opetusalalla ja aikuiskoulutuskeskuksissa. Myös muut työtaistelutoimenpiteet ovat mahdollisia.

Jyty tyytyväinen syntyneeseen neuvottelutulokseen8.2.2018 23:22Tiedote

Kuntasektorille syntyi työehtosopimusneuvotteluissa torstai-iltana 8.2. neuvottelutulos. Neuvottelupöydässä tiiviisti sopimuksesta vääntäneet Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki ja edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa ovat lopputulokseen tyytyväisiä. Sopimuksen synnyttyä myös kuntasektorilla voimassa ollut ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy ja työt jatkuvat tästä eteenpäin normaalisti.