Jyty: Det bör reserveras tillräckligt med euro för landskapens löneharmonisering

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty rf:s ordförande Maija Pihlajamäki betonar att löneharmoniseringen är en väsentlig del av sote- och landskapsreformen och dess förverkligande. ”Landskapen behöver ordentligt med euro från staten för olika förändringskostnader, bl a för skapande av en ny styrelse och nya strukturer. Stödet i euro och dess tillräcklighet inverkar väsentligt speciellt på förverkligandet av löneharmoniseringen”, betonade Pihlajamäki när hon talade i samband med förbundsfullmäktiges möte i Kuopio.

”Enligt KT Kommunarbetsgivarnas senaste kalkylering kommer i sote- och landskapsreformen överföringen av över 220 000 arbetstagare från kommunbranschen till landskapen samt deras affärsverk och bolag 1.1.2020 att öka lönekostnaderna med ungefär 700 miljoner bara som en följd av löneharmoniseringen i enlighet med den s k lagen om införande”, beskriver Pihlajamäki. Enligt henne stöds inte landskapens förändringsprocess tillräckligt enligt nu erhållen information.

KT har uppskattat att av personalen övergår upp till 60 000 arbetstagare till bolag som verkar i landskapet, ungefär 40 000 av dessa till offentligt ägda och ungefär 20 000 till privata bolag. I Jyty övergår ungefär en tredjedel av medlemmarna till landskapen.

”Jag skulle vilja påminna om att löneharmoniseringen inte är frivillig för landskapen. Den är en plikt, för vars genomförande man bör förbereda sig också ekonomiskt och så att harmoniseringens övergångstid är så kort som möjligt”, betonar Pihlajamäki.

Uppskattningarna om harmoniseringens kostnader baserar sig på ett beslut från arbetsdomstolen i mars. Enligt beslutet bör löneskillnaderna för de arbetstagare som övergår i en ny arbetsgivares tjänst avlägsnas i rimlig tid genom att höja de lägre lönerna.

Finansministeriets understatssekreterare Päivi Nerg, som leder landskaps- och sote-reformens verkställande, har konstaterat att löneharmoniseringen är en del av förändringskostnaderna som har en övergångstid. KT har å sin sida krävt att harmoniseringen skulle skötas genom lagstiftning, där man i lagen om införande skulle göra en skild bestämmelse om löneharmoniseringens nivå.

Hur noggranna t ex KT:s beräkningar är, är ett stort frågetecken. Ännu vet man inte hur landskapen ordnar funktionerna på sitt ansvar, hur valfriheten inverkar, hurdana arbets- och tjänstekollektivavtal samt lönesystem som skapas i landskapen.

Enligt Pihlajamäki bör man besluta om löneharmoniseringen vid kollektivavtalsförhandlingar, för det är uttryckligen fråga om kollektivavtal samt lönesystem.

I landskapen bör man enligt Pihlajamäki också skapa jämställdhetsarbete som stöder strukturerna. ”Vi anser det vara viktigt att personalrepresentanternas möjlighet att delta i jämställdhetsarbetet i landskapsreformen säkras. Reformens personalinverkan bör bedömas under hela processen och vid behov bör man göra förändringar i planerna.”

”Vi kräver att man om lönernas förenhetligandeplikt borde göra upp en allmän bestämmelse i författningen om landskapen.”

Pihlajamäki påpekar att landets regering har visat en stark vilja att få sote- och landskapspaketet färdigt enligt en tidtabell som många anser vara till och med orealistisk. Och fler tvivlare dyker upp dagligen, inte minst därför att reformens ursprungligen planerade besparingar på tre miljarder har ändrats till lika stora extra kostnader.

Tilläggsinformation: ordförande Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty representerar ungefär 50 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommuner, samkommuner, församlingar och privat tjänst. Av medlemmarna är ca 84 % kvinnor. Jyty är kommunbranschens äldsta fackförbund och medlemsförbund i STTK. Jyty firar 100-årsjubileum år 2018.

Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty vastustaa irtisanomislakia mm. ylityö- ja vuoronvaihtokielloilla19.9.2018 14:30Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty on päättänyt järjestöllisistä toimista hallituksen suunnittelemaa irtisanomislakia vastaan. Kolmen päivän järjestöllisiin toimiin osallistuvat ke 26.9. kello 6.00 alkaen ja pe 28.9. kello 23.59 päättyen Jytyn kaikki sektorit niin kunta-ala, yksityinen kuin kirkonkin sektori. Järjestöllisiä toimia ovat vuoronvaihto- ja ylityökielto sekä säännöllisen työajan ylittävien liukumien käyttökielto. Mikäli järjestöllisiä toimia on tarve laajentaa, liittohallitus tekee niistä erikseen uuden päätöksen.

Jyty: Många osäkerhetsfaktorer med personalens överflyttningar till landskapen14.9.2018 08:00Tiedote

Enligt Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki kommer det viktigaste målet för hela sote- och landskapsreformens framgång att vara en smidig överföring av personalen och att bevara arbetsplatserna. Detta förutsätter enligt Pihlajamäki att tjänsteinnehavare och arbetstagare i kommunernas och samkommunernas samt statens tjänst – totalt över 200 000 personer – överförs i landskapens tjänst utan att deras anställning avbryts.

Jyty: Henkilöstön siirroissa maakuntiin paljon epävarmuustekijöitä14.9.2018 08:00Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäen mukaan koko sote- ja maakuntauudistuksen onnistumisen kannalta tärkein uudistukseen liittyvä tavoite tulee olla henkilöstön työpaikkojen sujuva siirtyminen ja työpaikkojen säilyttäminen. Tämä edellyttää Pihlajamäen mukaan sitä, että kuntien ja kuntayhtymien sekä valtion palveluksessa olevat viranhaltijat ja työntekijät - yhteensä yli 200 000 henkilöä - siirretään heidän palvelusuhteidensa katkeamatta maakuntien palvelukseen.

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki i Tammerfors: Man bör sörja för arbetslivets kvalitet under effektiveringen av tjänsterna10.9.2018 09:52Tiedote

Enligt förbundets ordförande Maija Pihlajamäki, som öppnade Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys traditionella höstdagar i Tammerfors lördagen 8.9, ömsar vårt välfärdssamhälle skinn under trycket från en befolkning som blir äldre, personal som pensioneras och reformprojekten som pågår bl a på kommunarbetsplatserna.

Jyty: Uppsägningsskydd till år 20256.9.2018 10:00Tiedote

Enligt Jytys ordförande Maija Pihlajamäki som talade vid Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys landskapsreformsseminarium 6.9 i Tammerfors har sote- och landskapsreformen som man filat på i åratal dragit ut på tiden och samtidigt försvårats på grund av ständig brådska som en följd av svaga förberedelser. Så har det gått speciellt för sote-delen. ”Kompromisserna har följt på varandra och efter det har man börjat fundera över hur kompromisserna ska passa in i grundlagens ramar”, beskriver Pihlajamäki.