Jyty donerar 100 000 euro till främjandet av de ungas sysselsättning och läskunnighet

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty donerar till äran av sitt 100-års jubileumsår 100 000 euro till läskampanjen där man anställer arbetslösa unga till allmänna bibliotek i Finland.

Med kampanjen anställs unga för att främja barns och ungas läskunnighet och läsande. Arbetet kan till exempel vara som läsare på barns eftermiddagsklubb eller vid bibliotekets sagotimme. Läskampanjen genomförs i samarbete med Finlands biblioteksförening.

Läsekampanjen börjar samtidigt i olika delar av landet på Minna Canths och jämställdhetens dag 19.3.2019. Ansökan till kampanjen sker före det i början av året.

– Med donationen vill man förebygga de ungas marginalisering, betona betydelsen av läskunnighet som förebyggare av marginaliseringen samt lyfta fram bibliotekens viktiga roll i samhällets bildningsarbete, betonade Jytys ordförande Maija Pihlajamäki vid Jytys 100-års jubileumsseminarium som hölls i Helsingfors universitets festsal 29.11.

– Vi är speciellt oroliga för de marginaliserade unga, som blir ensamma med sina problem och inte finner sin plats i det finländska samhället, fortsätter Pihlajamäki.

De mest centrala metoderna för förebyggande av marginalisering är utbildning och arbetsliv, där de unga för att lyckas behöver mångsidiga färdigheter, av vilka läs- och skrivkunnighet är de viktigaste och för vilken man lägger grunden i småbarnspedagogiken och grundskolan. En svag läskunnighet är vanligare bland pojkar än bland flickor och speciellt bland unga med invandrarbakgrund.

Bibliotekens roll i bildningsarbetet är viktig framför allt som en främjare av läskunnighet och läsande, men också för tillgång och användning av information, för lärande och kunnande samt för medborgarsamhället.

– Biblioteken har blivit hela folkets mötesplatser, vilkas betydelse som en minskare av marginaliseringen bör erkännas.

Tilläggsinformation: Jytys organisationsdirektör Ari Sauros, tel. 0400 343 424, ari.sauros@jytyliitto.fi

* Jyty representerar ungefär 50 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommuners, samkommuners, församlingars och privat tjänst. Ca 84 procent av medlemmarna är kvinnor. Jyty är kommunbranschens äldsta fackförbund och medlemsförbund i STTK. År 2018 har varit Jytys 100-års jubileumsår.

Jyty: 100 vuotta hyvinvointiyhteiskuntaa rakentaen29.11.2018 15:00Tiedote

Sata vuotta sitten Suomi oli mitä suurimmassa määrin luokkayhteiskunta, eikä edes kuntia niiden nykyisessä muodossa ollut. Suuremmat kaupungit toki tarjosivat asukkailleen joitain palveluja, mutta kunnallisten palvelujen verkko oli ohut ja harva. Kunnallisilla viranhaltijoilla ei myöskään ollut työehtojaan koskevaa neuvotteluoikeutta, sopimusoikeudesta puhumattakaan – eivätkä he edes kokeneet niitä tarpeellisiksi. Kaupunkien harvat virkamiehet olivat yläluokkaa, hyvin toimeen tulevia ammattilaisia, joilla ei järjestäytymistarvetta ollut.