Jyty: Emme hyväksy yleisen linjan alittavia palkkaratkaisuja!

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty valmistautuu työtaistelutoimien koventamiseen sekä kirkon alalla että useilla yksityisillä sopimusaloilla, jotka ovat olleet sopimuksettomassa tilassa jo 1.2. alkaen. Työtaistelutoimien laajentaminen uhkaa tarkemmin yksityistä sosiaali- ja terveyspalvelualaa, yksityistä opetusalaa ja ammatillisia aikuiskoulutuskeskuksia sekä kirkon alaa.

– Työtaistelutoimia tullaan selvästi koventamaan, mikäli yksityisillä sopimusaloilla ja kirkon alalla ei päästä yleisen linjan, kuten kunta-alan mukaisiin palkkaratkaisuihin, Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korosti liittohallituksen kokouksessa Lahdessa 15.2.

Jyty on jo julistanut ylityö- ja vuoronvaihtokiellon yksityiselle opetusalalle ja aikuiskoulutuskeskuksiin 7.2. sekä yksityiselle sosiaalipalvelualalle 8.2.

– Seuraavana vuorossa ovat lakkovaroitukset ja myöhemmin lakot, mikäli neuvottelut eivät etene ja työnantaja pyrkii edelleen heikentämään työehtoja suhteessa yleiseen linjaan.

Yksityisellä sosiaali- ja terveyspalvelualoilla erityisenä tavoitteena on kuroa kiinni palkkaeroja kuntien palkkoihin verrattuna.

– Emme hyväksy erityisesti yksityisen sosiaalipalvelualan julkista sektoria heikompia työehtoja ja palkkausta samoissa työtehtävissä, Pihlajamäki sanoi.

Kirkon sektorilla työnantaja pyrkii selvästi muita aloja heikompaan palkkaratkaisuun ja samalla sopimuskauden irrottamiseen muusta julkisesta sektorista.

– Kirkon sektorilla työskentelevät ansaitsevat muun julkisen sektorin mukaiset palkankorotukset. Vaikka kirkon talous onkin heikentynyt, emme voi hyväksyä kirkon työntekijöiden jatkuvaa työehtojen polkemista ja palkkauksen heikentämistä. Pelkällä hengen voimalla ei elä kukaan, Jytyn puheenjohtaja huomautti.

Yksityisellä opetusalalla ja aikuiskoulutuskeskuksissa tilanne on myös hankala, palkkaneuvottelut eivät etene ja työnantaja on jopa esittänyt heikennyksiä sopimukseen.

– Mikäli neuvotteluissa ei päästä eteenpäin, lakko uhkaa useita yksityisen opetusalan ja aikuiskoulutuskeskusten toimipisteitä, Pihlajamäki päätti.

Jytyn jäsenet työskentelevät yksityisillä sosiaali- ja terveyspalvelualoilla mm. eri alojen ohjaajina, lähihoitajina, lastenhoitajina, kodinhoitajina ja osastonsihteereinä. Kirkon alalla jytyläiset toimivat puolestaan lastenohjaajina, toimistosihteereinä, seurakuntamestareina, seurakuntapuutarhureina ja erityisammattimiehinä. Yksityisellä opetusalalla jäsenet toimivat esimerkiksi eri alojen ohjaajina, opintosihteereinä, toimistosihteereinä, opettajina ja keittäjinä.

Jytyn liittovaltuusto kokoontuu ylimääräiseen kokoukseen perjantaina 16.2. klo 12 päättämään kunta-alan ja muiden sopimusalojen neuvottelutulosten hyväksymisestä tai hylkäämisestä.

Lisätietoja: Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jytyn liittovaltuusto hyväksyi neuvottelutuloksia, työtaistelutoimet uhkaavat laajentua16.2.2018 14:44Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto hyväksyi perjantaina 16.2. Helsingissä pitämässään kokouksessa kunta-alalla viikko sitten saavutetun ns. yleisen palkankorotuslinjan mukaisen neuvottelutuloksen. Jytyn edustamien yksityissektorin pienempien sopimusalojen neuvottelutuloksista on myös hyväksytty kaikki muut lukuunottamatta yksityistä opetusalaa ja aikuiskoulutuskeskuksia, yksityistä sosiaali- ja terveyspalvelualaa sekä Kevan ja Työterveyslaitoksen sopimuksia. Niissä neuvottelutulokseen ei ollut päästy valtuuston kokoukseen mennessä. Sosiaali- ja terveyspalvelualalla jatkuu ylityö- ja vuoronvaihtokielto kuten myös yksityisellä opetusalalla ja aikuiskoulutuskeskuksissa. Myös muut työtaistelutoimenpiteet ovat mahdollisia.

Jyty tyytyväinen syntyneeseen neuvottelutulokseen8.2.2018 23:22Tiedote

Kuntasektorille syntyi työehtosopimusneuvotteluissa torstai-iltana 8.2. neuvottelutulos. Neuvottelupöydässä tiiviisti sopimuksesta vääntäneet Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki ja edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa ovat lopputulokseen tyytyväisiä. Sopimuksen synnyttyä myös kuntasektorilla voimassa ollut ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy ja työt jatkuvat tästä eteenpäin normaalisti.