Jyty: Emme hyväksy yleisen linjan alittavia palkkaratkaisuja!

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty valmistautuu työtaistelutoimien koventamiseen sekä kirkon alalla että useilla yksityisillä sopimusaloilla, jotka ovat olleet sopimuksettomassa tilassa jo 1.2. alkaen. Työtaistelutoimien laajentaminen uhkaa tarkemmin yksityistä sosiaali- ja terveyspalvelualaa, yksityistä opetusalaa ja ammatillisia aikuiskoulutuskeskuksia sekä kirkon alaa.

– Työtaistelutoimia tullaan selvästi koventamaan, mikäli yksityisillä sopimusaloilla ja kirkon alalla ei päästä yleisen linjan, kuten kunta-alan mukaisiin palkkaratkaisuihin, Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korosti liittohallituksen kokouksessa Lahdessa 15.2.

Jyty on jo julistanut ylityö- ja vuoronvaihtokiellon yksityiselle opetusalalle ja aikuiskoulutuskeskuksiin 7.2. sekä yksityiselle sosiaalipalvelualalle 8.2.

– Seuraavana vuorossa ovat lakkovaroitukset ja myöhemmin lakot, mikäli neuvottelut eivät etene ja työnantaja pyrkii edelleen heikentämään työehtoja suhteessa yleiseen linjaan.

Yksityisellä sosiaali- ja terveyspalvelualoilla erityisenä tavoitteena on kuroa kiinni palkkaeroja kuntien palkkoihin verrattuna.

– Emme hyväksy erityisesti yksityisen sosiaalipalvelualan julkista sektoria heikompia työehtoja ja palkkausta samoissa työtehtävissä, Pihlajamäki sanoi.

Kirkon sektorilla työnantaja pyrkii selvästi muita aloja heikompaan palkkaratkaisuun ja samalla sopimuskauden irrottamiseen muusta julkisesta sektorista.

– Kirkon sektorilla työskentelevät ansaitsevat muun julkisen sektorin mukaiset palkankorotukset. Vaikka kirkon talous onkin heikentynyt, emme voi hyväksyä kirkon työntekijöiden jatkuvaa työehtojen polkemista ja palkkauksen heikentämistä. Pelkällä hengen voimalla ei elä kukaan, Jytyn puheenjohtaja huomautti.

Yksityisellä opetusalalla ja aikuiskoulutuskeskuksissa tilanne on myös hankala, palkkaneuvottelut eivät etene ja työnantaja on jopa esittänyt heikennyksiä sopimukseen.

– Mikäli neuvotteluissa ei päästä eteenpäin, lakko uhkaa useita yksityisen opetusalan ja aikuiskoulutuskeskusten toimipisteitä, Pihlajamäki päätti.

Jytyn jäsenet työskentelevät yksityisillä sosiaali- ja terveyspalvelualoilla mm. eri alojen ohjaajina, lähihoitajina, lastenhoitajina, kodinhoitajina ja osastonsihteereinä. Kirkon alalla jytyläiset toimivat puolestaan lastenohjaajina, toimistosihteereinä, seurakuntamestareina, seurakuntapuutarhureina ja erityisammattimiehinä. Yksityisellä opetusalalla jäsenet toimivat esimerkiksi eri alojen ohjaajina, opintosihteereinä, toimistosihteereinä, opettajina ja keittäjinä.

Jytyn liittovaltuusto kokoontuu ylimääräiseen kokoukseen perjantaina 16.2. klo 12 päättämään kunta-alan ja muiden sopimusalojen neuvottelutulosten hyväksymisestä tai hylkäämisestä.

Lisätietoja: Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Ett omställningsskyddsprogram behövs till social- och hälsovårds- och landskapsreformen24.5.2018 09:55Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige kräver ett omställningsskydd och anställningstrygghet för alla anställda som övergår till landskapen och den privata sektorn i början av år 2020 till följd av social- och hälsovårds- och landskapsreformen. I lagen om införande borde ett uppsägningsskydd skrivas in som skulle gälla t.o.m. år 2025 för de anställdas anställningar. Detta skulle främja arbetstagarnas möjligheter att anpassa sig till omställningen, skapa trygghet i arbetslivet och trygga en snabb tillgång på kompetent arbetskraft. Och viktigast av allt: lagen skulle inte bli ett arbetslöshetsprojekt som gör folk arbetslösa.

Jyty: Sote- ja maakuntauudistukseen saatava muutosturvaohjelma24.5.2018 09:12Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii sote- ja maakuntauudistuksen seurauksena maakuntiin ja yksityiselle sektorille vuoden 2020 alusta siirtyvälle henkilöstölle muutos- ja palvelussuhdeturvaa. Voimaanpanolakiin tulisi kirjata henkilöstön työsuhteen irtisanomissuoja vuoteen 2025 saakka. Se edistäisi työntekijöiden mahdollisuuksia sopeutua muutokseen, loisi turvallisuutta työelämään ja turvaisi sen, että saatavilla olisi nopeasti osaavaa työvoimaa. Ja mikä tärkeintä: laista ei tulisi ihmisiä kortistoon ajava työttömyyshanke.

Jyty: Det bör reserveras tillräckligt med euro för landskapens löneharmonisering23.5.2018 09:29Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty rf:s ordförande Maija Pihlajamäki betonar att löneharmoniseringen är en väsentlig del av sote- och landskapsreformen och dess förverkligande. ”Landskapen behöver ordentligt med euro från staten för olika förändringskostnader, bl a för skapande av en ny styrelse och nya strukturer. Stödet i euro och dess tillräcklighet inverkar väsentligt speciellt på förverkligandet av löneharmoniseringen”, betonade Pihlajamäki när hon talade i samband med förbundsfullmäktiges möte i Kuopio.

Jyty: Maakuntien palkkaharmonisointiin varattava riittävästi euroja23.5.2018 09:26Tiedote

Julkis ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry:n puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että palkkaharmonisointi on olennainen osa sote- ja maakuntauudistusta ja sen toteuttamista. ”Maakunnat tarvitsevat valtiolta runsaasti euroja erilaisiin muutoskustannuksiin, mm. uuden hallinnon ja uusien rakenteiden luomiseksi. Euroissa laskettava tuki ja sen riittävyys vaikuttaa olennaisesti erityisesti palkkaharmonisoinnin toteuttamiseen”, painotti Pihlajamäki puhuessaan liittovaltuuston kokouksen yhteydessä Kuopiossa.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Jyty: Stora problem i lagförslaget för småbarnspedagogik21.5.2018 11:00Tiedote

Högre än tidigare behörighetskrav på personalen i lagförslaget för småbarnspedagogik hotar att ta arbetet från tusentals barnskötare. Samtidigt skulle man avskilja småbarnspedagogikens lärare och socionomer i sina egna yrkesgrupper. Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är emot lagförslaget för det ingriper kraftigt i personalstrukturen och utbildningskraven. Barnträdgårdslärare med socionombakgrund borde ha rätt att verka som lärare också i fortsättningen, betonar Jytys ordförande.