Jyty: Emme tarvitse valtakunnallista Hetliä!

Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Hetlin asema sote- ja maakuntauudistuksessa on arvioitava uudelleen. Markkinaehtoisessa valinnanvapausmallissa valtakunnallinen Hetli on ongelmallinen kilpailulainsäädännön, EU:n valtiotukisäännösten ja hankintalainsäädännön näkökulmasta.

Yritysjuridiikan professorin Petri Kuoppamäen tänään julkaistusta kilpailuoikeudellisessa selvityksestä käy ilmi, että Hetli Oy:n myötä kilpailu talous- ja henkilöstöhallinnon palveluissa vähenisi merkittävästi ja syntyisi käyttövelvollisuuteen perustuva määräävä markkina-asema palveluissa, joita on runsaasti tarjolla jo ennestään.

Nykyisellään kunnat järjestävät tukipalveluita poikkihallinnollisesti yhteistyössä keskenään ja esimerkiksi kuntayhtymämuotoisten sairaanhoitopiirien kanssa.

Selvityksessä katsotaan, että valinnanvapausmallissa sote-palveluihin pitäisi soveltaa myös EU-kilpailusääntöjä, koska tällöin maakunnat kilpailevat markkinaehtoisesti yksityisten yritysten kanssa.

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että kunnilla ja maakunnilla tulee olla oikeus päättää, miten talous- ja henkilöstöhallinto järjestetään esimerkiksi maakunnittain.

– Keskitettyjen valtakunnallisten palvelukeskusten taloudellisia hyötyjä ei pystytä todistamaan ja tällaisten yhtiöiden toiminta on yleensä myös jäykempää. Tuoreen selvityksen mukaan Hetli markkinaehtoisena toimijana näyttää olevan myös kilpailulainsäädännön, EU:n valtiontukisäännösten ja hankintalainsäädännön vastainen.

Pihlajamäen mukaan maakuntien ja kuntien talous- ja henkilöstöhallinto pitäisi järjestää ensisijaisesti omana palveluntuotantona yhteistyössä, kuten ennenkin. Näin työpaikatkin säilyvät todennäköisemmin omassa maakunnassa.

– Maakuntien ja kuntien verovaroin rahoitettuja julkisia palveluja ei tule kuitenkaan saattaa mielivaltaisesti yksityisten markkinavoimien riepoteltavaksi.

– Yleisesti sote- ja maakuntauudistuksessa julkisten palveluiden pitäisi säilyä julkisina palveluina, joita yksityiset palvelut täydentävät tarvittaessa, Pihlajamäki linjaa.

Lisätietoja: Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty vastustaa irtisanomislakia mm. ylityö- ja vuoronvaihtokielloilla19.9.2018 14:30Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty on päättänyt järjestöllisistä toimista hallituksen suunnittelemaa irtisanomislakia vastaan. Kolmen päivän järjestöllisiin toimiin osallistuvat ke 26.9. kello 6.00 alkaen ja pe 28.9. kello 23.59 päättyen Jytyn kaikki sektorit niin kunta-ala, yksityinen kuin kirkonkin sektori. Järjestöllisiä toimia ovat vuoronvaihto- ja ylityökielto sekä säännöllisen työajan ylittävien liukumien käyttökielto. Mikäli järjestöllisiä toimia on tarve laajentaa, liittohallitus tekee niistä erikseen uuden päätöksen.

Jyty: Henkilöstön siirroissa maakuntiin paljon epävarmuustekijöitä14.9.2018 08:00Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäen mukaan koko sote- ja maakuntauudistuksen onnistumisen kannalta tärkein uudistukseen liittyvä tavoite tulee olla henkilöstön työpaikkojen sujuva siirtyminen ja työpaikkojen säilyttäminen. Tämä edellyttää Pihlajamäen mukaan sitä, että kuntien ja kuntayhtymien sekä valtion palveluksessa olevat viranhaltijat ja työntekijät - yhteensä yli 200 000 henkilöä - siirretään heidän palvelusuhteidensa katkeamatta maakuntien palvelukseen.