Jyty: Emme tarvitse valtakunnallista Hetliä!

Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Hetlin asema sote- ja maakuntauudistuksessa on arvioitava uudelleen. Markkinaehtoisessa valinnanvapausmallissa valtakunnallinen Hetli on ongelmallinen kilpailulainsäädännön, EU:n valtiotukisäännösten ja hankintalainsäädännön näkökulmasta.

Yritysjuridiikan professorin Petri Kuoppamäen tänään julkaistusta kilpailuoikeudellisessa selvityksestä käy ilmi, että Hetli Oy:n myötä kilpailu talous- ja henkilöstöhallinnon palveluissa vähenisi merkittävästi ja syntyisi käyttövelvollisuuteen perustuva määräävä markkina-asema palveluissa, joita on runsaasti tarjolla jo ennestään.

Nykyisellään kunnat järjestävät tukipalveluita poikkihallinnollisesti yhteistyössä keskenään ja esimerkiksi kuntayhtymämuotoisten sairaanhoitopiirien kanssa.

Selvityksessä katsotaan, että valinnanvapausmallissa sote-palveluihin pitäisi soveltaa myös EU-kilpailusääntöjä, koska tällöin maakunnat kilpailevat markkinaehtoisesti yksityisten yritysten kanssa.

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että kunnilla ja maakunnilla tulee olla oikeus päättää, miten talous- ja henkilöstöhallinto järjestetään esimerkiksi maakunnittain.

– Keskitettyjen valtakunnallisten palvelukeskusten taloudellisia hyötyjä ei pystytä todistamaan ja tällaisten yhtiöiden toiminta on yleensä myös jäykempää. Tuoreen selvityksen mukaan Hetli markkinaehtoisena toimijana näyttää olevan myös kilpailulainsäädännön, EU:n valtiontukisäännösten ja hankintalainsäädännön vastainen.

Pihlajamäen mukaan maakuntien ja kuntien talous- ja henkilöstöhallinto pitäisi järjestää ensisijaisesti omana palveluntuotantona yhteistyössä, kuten ennenkin. Näin työpaikatkin säilyvät todennäköisemmin omassa maakunnassa.

– Maakuntien ja kuntien verovaroin rahoitettuja julkisia palveluja ei tule kuitenkaan saattaa mielivaltaisesti yksityisten markkinavoimien riepoteltavaksi.

– Yleisesti sote- ja maakuntauudistuksessa julkisten palveluiden pitäisi säilyä julkisina palveluina, joita yksityiset palvelut täydentävät tarvittaessa, Pihlajamäki linjaa.

Lisätietoja: Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jytyn liittovaltuusto hyväksyi neuvottelutuloksia, työtaistelutoimet uhkaavat laajentua16.2.2018 14:44Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto hyväksyi perjantaina 16.2. Helsingissä pitämässään kokouksessa kunta-alalla viikko sitten saavutetun ns. yleisen palkankorotuslinjan mukaisen neuvottelutuloksen. Jytyn edustamien yksityissektorin pienempien sopimusalojen neuvottelutuloksista on myös hyväksytty kaikki muut lukuunottamatta yksityistä opetusalaa ja aikuiskoulutuskeskuksia, yksityistä sosiaali- ja terveyspalvelualaa sekä Kevan ja Työterveyslaitoksen sopimuksia. Niissä neuvottelutulokseen ei ollut päästy valtuuston kokoukseen mennessä. Sosiaali- ja terveyspalvelualalla jatkuu ylityö- ja vuoronvaihtokielto kuten myös yksityisellä opetusalalla ja aikuiskoulutuskeskuksissa. Myös muut työtaistelutoimenpiteet ovat mahdollisia.

Jyty tyytyväinen syntyneeseen neuvottelutulokseen8.2.2018 23:22Tiedote

Kuntasektorille syntyi työehtosopimusneuvotteluissa torstai-iltana 8.2. neuvottelutulos. Neuvottelupöydässä tiiviisti sopimuksesta vääntäneet Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki ja edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa ovat lopputulokseen tyytyväisiä. Sopimuksen synnyttyä myös kuntasektorilla voimassa ollut ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy ja työt jatkuvat tästä eteenpäin normaalisti.