Jyty: Ett omställningsskyddsprogram behövs till social- och hälsovårds- och landskapsreformen

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige kräver ett omställningsskydd och anställningstrygghet för alla anställda som övergår till landskapen och den privata sektorn i början av år 2020 till följd av social- och hälsovårds- och landskapsreformen. I lagen om införande borde ett uppsägningsskydd skrivas in som skulle gälla t.o.m. år 2025 för de anställdas anställningar. Detta skulle främja arbetstagarnas möjligheter att anpassa sig till omställningen, skapa trygghet i arbetslivet och trygga en snabb tillgång på kompetent arbetskraft. Och viktigast av allt: lagen skulle inte bli ett arbetslöshetsprojekt som gör folk arbetslösa.

Jytys förbundsfullmäktige som sammanträdde angående förbundets 100-årsjubileum den 23–24 maj i Kuopio oroar sig över hur osäker de anställdas ställning verkar vara i regeringens lagproposition.Ungefär var tredje medlem av Jytys medlemskår övergår i landskapens och bolagens tjänst från och med början av år 2020, om regeringens social- och hälsovårds- och landskapsreform blir verklighet.

Enligt förbundsfullmäktige ska landskapen göra en bindande plan för genomförandet år 2020–2021 bl.a. mellan kommunerna, samkommunerna och de kommunala bolagen om alla personer som hotas av arbetslöshet innan det kan rekryteras nya personer till landskapskoncernen.

Jytys förbundsfullmäktige framhåller att riksdagen måste reservera tillräcklig finansiering för omställningsskyddsprogrammet och att programmet måste beredas av arbetsmarknadsparterna och staten tillsammans.I förändringen måste genomföra dessutom ett omfattande samarbetsförfarande för att sköta förflyttningen av arbetstagare som hotas av arbetslöshet mellan landskapets olika organisationer.

Förbundsfullmäktige ser det som mycket viktigt att det vidtas åtgärder som främjar en fortsättning på yrkeskarriären för anställda som förflyttas i omställningsprocessen. Detta kan bl.a. göras genom att trygga sysselsättningen för anställda som närmar sig pensionsåldern och genom att satsa på omskolning och kompetenskartläggningar.

Enligt Jytys förbundsfullmäktige är det synnerligen bekymmersamt att betydelsen av alla professionella inom social- och hälsovårdssektorn som producerar stödtjänster inte har beaktats tillräckligt i social- och hälsovårds- och landskapsreformen. Förbundsfullmäktige kräver att stödtjänstpersonalens ställning måste tas upp till särskild granskning i planeringen och i genomförandet av omställningen.

Byggandet av en ny landskapsorganisation är enligt förbundsfullmäktige en enorm process och det har stor betydelse att de anställda är med för att det ska lyckas. Beaktandet av de anställdas delaktighet i omställningsprocessen inverkar bl.a. på arbetshälsan, produktiviteten och tjänsternas kvalitet. Det är viktigt att satsa på god förändringsstyrning och samarbetsförfarande tillsammans med de anställda.

Eftersom reformen av social- och hälsovården inverkar på pensionsfinansieringen för branschens anställda, anser Jytys förbundsfullmäktige att det är viktigt att trygga de pensioner som utlovats till den offentliga sektorn i omställningen. Pensionsskyddet får inte försämras för någon jämfört med nuläget.

Ytterligare information:

ordförande Maija Pihlajamäki, tfn0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi och intressebevakningschef Marja Lounasmaa, tfn040 5945872, marja.lounasmaa@jytyliitto.fi

* Jyty representerar cirka 50 000 tjänste- och befattningshavare som är anställda inom kommuner, samkommuner, församlingar och privata sektorn.Cirka 84 procent av medlemmarna är kvinnor.Jyty är det äldsta fackförbundet inom kommunsektorn och STTK:s medlemsförbund.Jyty firar 100-årsjubileum år 2018.

Jyty vastustaa irtisanomislakia mm. ylityö- ja vuoronvaihtokielloilla19.9.2018 14:30Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty on päättänyt järjestöllisistä toimista hallituksen suunnittelemaa irtisanomislakia vastaan. Kolmen päivän järjestöllisiin toimiin osallistuvat ke 26.9. kello 6.00 alkaen ja pe 28.9. kello 23.59 päättyen Jytyn kaikki sektorit niin kunta-ala, yksityinen kuin kirkonkin sektori. Järjestöllisiä toimia ovat vuoronvaihto- ja ylityökielto sekä säännöllisen työajan ylittävien liukumien käyttökielto. Mikäli järjestöllisiä toimia on tarve laajentaa, liittohallitus tekee niistä erikseen uuden päätöksen.

Jyty: Många osäkerhetsfaktorer med personalens överflyttningar till landskapen14.9.2018 08:00Tiedote

Enligt Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki kommer det viktigaste målet för hela sote- och landskapsreformens framgång att vara en smidig överföring av personalen och att bevara arbetsplatserna. Detta förutsätter enligt Pihlajamäki att tjänsteinnehavare och arbetstagare i kommunernas och samkommunernas samt statens tjänst – totalt över 200 000 personer – överförs i landskapens tjänst utan att deras anställning avbryts.