Jyty: Hallinto- ja tukipalveluja ei saa unohtaa

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki varoittaa unohtamasta hallinto- ja tukipalveluja sote- ja maakuntauudistuksessa. Sote-palvelut, maakunnat ja kunnat tarvitsevat toimivia tukipalveluja, joita ilman organisaatiot eivät toimi ja koko rakennelma sortuu.

– Koko uudistuksen ajan on ollut tunne, että hallinto- ja tukipalveluja ei noteerata juuri lainkaan ja että meidän tehtäväksi ammattiliittona on jäänyt tuoda tämä puute esille, Jytyn puheenjohtaja sanoo.

Hallinto- ja tukipalvelut sekä yhtenäiset tietojärjestelmät ovat keskeinen osa uudistusta.

– Tulemme ottamaan valinnanvapauden lakiesityksen lausunnoissa vahvasti kantaa toimivien hallinto- ja tukipalvelujen puolesta sekä Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn että osaltaan neuvottelujärjestö Julkisen alan unioni JAU:n (entiseltä nimeltä Kunta-alan Unioni) nimissä, Pihlajamäki huomauttaa.

Lisäksi Jytyn edustajat ovat mukana vaikuttamassa monissa STM:n alaisissa työryhmissä.

Uudistus menossa huonoon suuntaan

– Osa poliittisista päättäjistä on alkanut huomata, että uudistus on menossa todella huonoon suuntaan. Suurena riskinä on nyt erityisesti elintärkeiden sairaaloiden toimintakyvyn ja päivystysvalmiuden rapautuminen. Tämä ongelma koskettaa erityisesti väestömäärältään pieniä ja harvaan asuttuja alueita, kuten Itä- ja Pohjois-Suomea, Pihlajamäki painottaa.

– Yleisesti ottaen kansalaiset ovat ihmeissään, mitä on tapahtumassa ja onko tämän muutoksen suunta kohti suurta tuntematonta, Jytyn puheenjohtaja ihmettelee.

Uudistus koskee suoraan työntekijöinä Jytyn jäsenistöstä vähintään puolta ja sote-palveluiden asiakkaina ja maakuntien asukkaina kaikkia.

– Hyvää korjatussa lakiesityksessä on se, että sosiaalihuollon tehtävät säilyvät viranomaistehtävinä. Tällöin ainoastaan sosiaalihuollon neuvonta ja ohjaus voidaan antaa yksityisille toimijoille.

– Toisaalta positiivista lakiluonnoksessa on myös se, että kansalaiset pysyvät automaattisesti julkisen sote-keskuksen piirissä vuoteen 2022 asti, mikäli valintaa ei tee palveluntuottajien välillä. Tällöin kansalaisille jää enemmän aikaa miettiä uudistusta.

Lisätietoja: Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 55 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Asemamiehenkatu

Jyty: Valfrihetsmodellen diskriminerar de små aktörerna12.10.2017 15:24Tiedote

Intressebevakningsdirektör Marja Lounasmaa vid Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty anser att regeringens förslag till valfrihetsmodell har vad gäller socialdelen gått åt rätt håll då social- och hälsovårdscentralerna nu ges endast vägledande och rådgivande uppgifter. Andra uppgifter inom socialdelen förblir hos den offentliga sektorn. Detta motiveras med rätta med att en betydande del av de uppgifter som innehåller utövande av offentlig makt hör till myndigheterna. Det finns dock en fara för att bl.a. de nuvarande aktörerna inom den tredje sektorn och på kommunal nivå blir överkörda av de stora företagen.