Jyty: Hallinto- ja tukipalveluja ei saa unohtaa

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki varoittaa unohtamasta hallinto- ja tukipalveluja sote- ja maakuntauudistuksessa. Sote-palvelut, maakunnat ja kunnat tarvitsevat toimivia tukipalveluja, joita ilman organisaatiot eivät toimi ja koko rakennelma sortuu.

– Koko uudistuksen ajan on ollut tunne, että hallinto- ja tukipalveluja ei noteerata juuri lainkaan ja että meidän tehtäväksi ammattiliittona on jäänyt tuoda tämä puute esille, Jytyn puheenjohtaja sanoo.

Hallinto- ja tukipalvelut sekä yhtenäiset tietojärjestelmät ovat keskeinen osa uudistusta.

– Tulemme ottamaan valinnanvapauden lakiesityksen lausunnoissa vahvasti kantaa toimivien hallinto- ja tukipalvelujen puolesta sekä Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn että osaltaan neuvottelujärjestö Julkisen alan unioni JAU:n (entiseltä nimeltä Kunta-alan Unioni) nimissä, Pihlajamäki huomauttaa.

Lisäksi Jytyn edustajat ovat mukana vaikuttamassa monissa STM:n alaisissa työryhmissä.

Uudistus menossa huonoon suuntaan

– Osa poliittisista päättäjistä on alkanut huomata, että uudistus on menossa todella huonoon suuntaan. Suurena riskinä on nyt erityisesti elintärkeiden sairaaloiden toimintakyvyn ja päivystysvalmiuden rapautuminen. Tämä ongelma koskettaa erityisesti väestömäärältään pieniä ja harvaan asuttuja alueita, kuten Itä- ja Pohjois-Suomea, Pihlajamäki painottaa.

– Yleisesti ottaen kansalaiset ovat ihmeissään, mitä on tapahtumassa ja onko tämän muutoksen suunta kohti suurta tuntematonta, Jytyn puheenjohtaja ihmettelee.

Uudistus koskee suoraan työntekijöinä Jytyn jäsenistöstä vähintään puolta ja sote-palveluiden asiakkaina ja maakuntien asukkaina kaikkia.

– Hyvää korjatussa lakiesityksessä on se, että sosiaalihuollon tehtävät säilyvät viranomaistehtävinä. Tällöin ainoastaan sosiaalihuollon neuvonta ja ohjaus voidaan antaa yksityisille toimijoille.

– Toisaalta positiivista lakiluonnoksessa on myös se, että kansalaiset pysyvät automaattisesti julkisen sote-keskuksen piirissä vuoteen 2022 asti, mikäli valintaa ei tee palveluntuottajien välillä. Tällöin kansalaisille jää enemmän aikaa miettiä uudistusta.

Lisätietoja: Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 55 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Budjetilla irti irtisanomisten tieltä8.8.2018 13:00Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki varoittaa vuoden 2019 budjetin valmisteluun kokoontunutta maan hallitusta toimista, joilla leikataan kuntien valtionosuuksista ja sitä kautta myös mm. tukipalveluita tuottavien naisvaltaisten alojen työntekijöiltä. Viimeisimpänä esimerkkinä Lahden ammattikorkeakoulu (LamK), jossa henkilöstölle ilmoitettiin 7.8. elokuun 20. päivä alkavista yt-neuvotteluista, joilla haetaan kolmen miljoonan säästöjä ensi vuodelle. Se tarkoittaisi henkilöstömenoissa noin 50 henkilötyövuoden suuruista euromäärää. Tällä hetkellä Lamkissa on 364 kokoaikaista työntekijää.

Jyty: Ett omställningsskyddsprogram behövs till social- och hälsovårds- och landskapsreformen24.5.2018 09:55Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige kräver ett omställningsskydd och anställningstrygghet för alla anställda som övergår till landskapen och den privata sektorn i början av år 2020 till följd av social- och hälsovårds- och landskapsreformen. I lagen om införande borde ett uppsägningsskydd skrivas in som skulle gälla t.o.m. år 2025 för de anställdas anställningar. Detta skulle främja arbetstagarnas möjligheter att anpassa sig till omställningen, skapa trygghet i arbetslivet och trygga en snabb tillgång på kompetent arbetskraft. Och viktigast av allt: lagen skulle inte bli ett arbetslöshetsprojekt som gör folk arbetslösa.

Jyty: Sote- ja maakuntauudistukseen saatava muutosturvaohjelma24.5.2018 09:12Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii sote- ja maakuntauudistuksen seurauksena maakuntiin ja yksityiselle sektorille vuoden 2020 alusta siirtyvälle henkilöstölle muutos- ja palvelussuhdeturvaa. Voimaanpanolakiin tulisi kirjata henkilöstön työsuhteen irtisanomissuoja vuoteen 2025 saakka. Se edistäisi työntekijöiden mahdollisuuksia sopeutua muutokseen, loisi turvallisuutta työelämään ja turvaisi sen, että saatavilla olisi nopeasti osaavaa työvoimaa. Ja mikä tärkeintä: laista ei tulisi ihmisiä kortistoon ajava työttömyyshanke.

Jyty: Det bör reserveras tillräckligt med euro för landskapens löneharmonisering23.5.2018 09:29Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty rf:s ordförande Maija Pihlajamäki betonar att löneharmoniseringen är en väsentlig del av sote- och landskapsreformen och dess förverkligande. ”Landskapen behöver ordentligt med euro från staten för olika förändringskostnader, bl a för skapande av en ny styrelse och nya strukturer. Stödet i euro och dess tillräcklighet inverkar väsentligt speciellt på förverkligandet av löneharmoniseringen”, betonade Pihlajamäki när hon talade i samband med förbundsfullmäktiges möte i Kuopio.

Jyty: Maakuntien palkkaharmonisointiin varattava riittävästi euroja23.5.2018 09:26Tiedote

Julkis ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry:n puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että palkkaharmonisointi on olennainen osa sote- ja maakuntauudistusta ja sen toteuttamista. ”Maakunnat tarvitsevat valtiolta runsaasti euroja erilaisiin muutoskustannuksiin, mm. uuden hallinnon ja uusien rakenteiden luomiseksi. Euroissa laskettava tuki ja sen riittävyys vaikuttaa olennaisesti erityisesti palkkaharmonisoinnin toteuttamiseen”, painotti Pihlajamäki puhuessaan liittovaltuuston kokouksen yhteydessä Kuopiossa.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.