Jyty: Hallinto- ja tukipalveluja ei saa unohtaa

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki varoittaa unohtamasta hallinto- ja tukipalveluja sote- ja maakuntauudistuksessa. Sote-palvelut, maakunnat ja kunnat tarvitsevat toimivia tukipalveluja, joita ilman organisaatiot eivät toimi ja koko rakennelma sortuu.

– Koko uudistuksen ajan on ollut tunne, että hallinto- ja tukipalveluja ei noteerata juuri lainkaan ja että meidän tehtäväksi ammattiliittona on jäänyt tuoda tämä puute esille, Jytyn puheenjohtaja sanoo.

Hallinto- ja tukipalvelut sekä yhtenäiset tietojärjestelmät ovat keskeinen osa uudistusta.

– Tulemme ottamaan valinnanvapauden lakiesityksen lausunnoissa vahvasti kantaa toimivien hallinto- ja tukipalvelujen puolesta sekä Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn että osaltaan neuvottelujärjestö Julkisen alan unioni JAU:n (entiseltä nimeltä Kunta-alan Unioni) nimissä, Pihlajamäki huomauttaa.

Lisäksi Jytyn edustajat ovat mukana vaikuttamassa monissa STM:n alaisissa työryhmissä.

Uudistus menossa huonoon suuntaan

– Osa poliittisista päättäjistä on alkanut huomata, että uudistus on menossa todella huonoon suuntaan. Suurena riskinä on nyt erityisesti elintärkeiden sairaaloiden toimintakyvyn ja päivystysvalmiuden rapautuminen. Tämä ongelma koskettaa erityisesti väestömäärältään pieniä ja harvaan asuttuja alueita, kuten Itä- ja Pohjois-Suomea, Pihlajamäki painottaa.

– Yleisesti ottaen kansalaiset ovat ihmeissään, mitä on tapahtumassa ja onko tämän muutoksen suunta kohti suurta tuntematonta, Jytyn puheenjohtaja ihmettelee.

Uudistus koskee suoraan työntekijöinä Jytyn jäsenistöstä vähintään puolta ja sote-palveluiden asiakkaina ja maakuntien asukkaina kaikkia.

– Hyvää korjatussa lakiesityksessä on se, että sosiaalihuollon tehtävät säilyvät viranomaistehtävinä. Tällöin ainoastaan sosiaalihuollon neuvonta ja ohjaus voidaan antaa yksityisille toimijoille.

– Toisaalta positiivista lakiluonnoksessa on myös se, että kansalaiset pysyvät automaattisesti julkisen sote-keskuksen piirissä vuoteen 2022 asti, mikäli valintaa ei tee palveluntuottajien välillä. Tällöin kansalaisille jää enemmän aikaa miettiä uudistusta.

Lisätietoja: Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 55 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Varhaiskasvatuksen ryhmäkokoja pienennettävä25.4.2018 10:17Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki ihmettelee hallituksen varhaiskasvatuslakiesityksen linjausta, jossa lastentarhanopettajaksi voisi kouluttautua tulevaisuudessa ainoastaan yliopisto-opintojen kautta. Tällä hetkellä opettajiksi valmistutaan yliopistojen lisäksi myös ammattikorkeakouluista. Pihlajamäen mukaan on myös valitettavaa, että vaka-lailla puututaan henkilöstörakenteeseen, jonka seurauksena lastenhoitajien määrä putoaisi dramaattisesti.

Suurimpana säästötoimena Jytyn jäsenten työpaikoilla kunnissa, kuntayhtymissä, yksityisillä aloilla, järjestöissä ja seurakunnissa pidetään henkilöstöresurssien vähenemistä (36 %), joka aiheuttaa työmäärän lisääntymistä. Jyty selvitti jäsentensä näkemyksiä työelämän muutoksiin kyselyllä, johon vastasi liki 10 000 jäsentä. Kyselyn vastausprosentti oli 32,5.

/// Liite lisätty /// Jytyn jäsentutkimus: Henkilöstövähennyksistä kärsitään monilla ammattialoilla21.4.2018 09:00Tiedote

Jyty: I lönejämställdheten bör man gå framåt – modell från Island!15.3.2018 10:35Tiedote

Enligt Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki bör man bättre än tidigare utnyttja löneuppgifternas offentlighet i främjandet av lönejämlikheten och den privata sektorn kunde ta exempel av löneuppgifternas offentlighet på den offentliga sidan. Enligt Jytys ordförande skulle det löna sig att i Finland ta modell av speciellt Islands fördomsfria arbete och lagstiftning för lönejämställdhet.

Jyty: Palkkatasa-arvossa otettava askelia eteenpäin – mallia Islannista!15.3.2018 09:01Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtajan Maija Pihlajamäen mielestä palkkatietojen julkisuutta tulee hyödyntää palkkatasa-arvon edistämisessä entistä paremmin ja yksityinen sektori voisi ottaa esimerkkiä palkkatietojen avoimuudesta julkiselta puolelta. Jytyn puheenjohtajan mukaan Suomessa kannattaisi ottaa mallia erityisesti Islannin ennakkoluulottomasta työstä ja lainsäädännöstä palkkatasa-arvon eteen.