Jyty: Henkilöstön asemasta puhuttu sote-uudistuksessa aivan liian vähän

Hallitus antoi valinnanvapautta koskevan lakipaketin eduskunnan käsiteltäväksi torstaina 8.3. Jotta lokakuun 28. päiväksi suunnitellut maakuntavaalit toteutuisivat, tulisi sote- ja maakuntalakipaketti hyväksyä jo kesäkuussa. Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn mukaan lakiluonnos sisältää useita ongelmakohtia, joista henkilöstön asema ei ole uudistusta eteenpäin vietäessä vähäisin.

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että valinnanvapauden piiriin kuuluvien sote-palvelujen organisointi ja tuottajavastuut on suunniteltava huolellisesti.  ”Uudistuksen rakenne maakuntineen, liikelaitoksineen ja palvelukeskuksineen on sekava. Lisäksi uudistuksen yhtenä uhkana on, että kansalaisten yhdenvertaisuus palvelujen suhteen ei toteudu eri puolilla Suomea yhdenvertaisesti”, Pihlajamäki huomauttaa.

”Jos sote- ja maakuntauudistus toteutuu aikataulussa, tulee muutosprosessi olemaan vaativa ja edellyttää ennen kaikkea sitä, että henkilöstön asemaa koskevat muutokset uudistuksessa valmistellaan hyvää yhteistoimintamenettelyä noudattaen. Tästä on puhuttu aivan liian vähän tähän mennessä, kun uudistusta on valmisteluelimissä viety eteenpäin.”

Pihlajamäki huomauttaa, että digitalisaatio ja tuloksellisuuden kehittäminen muuttavat mm. tuki- ja hallintotehtävissä olevien työnkuvia tulevina vuosina merkittävästä. ”Nyt jos koskaan tarvitaan panostusta henkilöstön koulutukseen, sillä myös uudelleenkouluttautumisen tarve kasvaa. Koulutustarpeet onkin arvioitava mahdollisimman hyvin ennakolta”, Pihlajamäki painottaa.

Jytyn puheenjohtaja korostaa, että eduskunnan on punnittava tarkkaan, toteutuuko sote-lakipaketissa valinnanvapaudelle määritellyt tavoitteet mm. palvelujen saatavuuden paranemisen näkökulmasta, kustannusten nousun hillinnän sekä hyvinvointi- ja terveyserojen kaventamisen osalta . Ratkaisut on löydettävä myös mitä pikimmiten sote- ja maakuntatason eri ict-järjestelmien integraation parantamiseen.

Valinnanvapautta koskevassa lainsäädännössä on tarkoitus toteuttaa Pihlajamäen mukaan valtava julkisten palvelujen markkinaehtoistaminen, joka tulee tarkoittamaan maakuntatasolla jatkuvaa kilpailuttamisrulettia.

”Jos siihen ei ole osaamista, kuten tällä hetkellä valitettavasti tilanne laajalti on, tavoiteltavat säästöt uhkaavat jäädä toteutumatta puhumattakaan siitä, että palvelujen laatu ja vaikuttavuus heikkenevät. Nyt näyttää, että lainsäädäntötyötä viedään eteenpäin sellaisella kiireellä, että valmistelun laadusta on oltava todella huolissaan”, Pihlajamäki varoittaa.

Lisätietoja: puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 %. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n neljänneksi suurin jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty vastustaa irtisanomislakia mm. ylityö- ja vuoronvaihtokielloilla19.9.2018 14:30Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty on päättänyt järjestöllisistä toimista hallituksen suunnittelemaa irtisanomislakia vastaan. Kolmen päivän järjestöllisiin toimiin osallistuvat ke 26.9. kello 6.00 alkaen ja pe 28.9. kello 23.59 päättyen Jytyn kaikki sektorit niin kunta-ala, yksityinen kuin kirkonkin sektori. Järjestöllisiä toimia ovat vuoronvaihto- ja ylityökielto sekä säännöllisen työajan ylittävien liukumien käyttökielto. Mikäli järjestöllisiä toimia on tarve laajentaa, liittohallitus tekee niistä erikseen uuden päätöksen.

Jyty: Henkilöstön siirroissa maakuntiin paljon epävarmuustekijöitä14.9.2018 08:00Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäen mukaan koko sote- ja maakuntauudistuksen onnistumisen kannalta tärkein uudistukseen liittyvä tavoite tulee olla henkilöstön työpaikkojen sujuva siirtyminen ja työpaikkojen säilyttäminen. Tämä edellyttää Pihlajamäen mukaan sitä, että kuntien ja kuntayhtymien sekä valtion palveluksessa olevat viranhaltijat ja työntekijät - yhteensä yli 200 000 henkilöä - siirretään heidän palvelusuhteidensa katkeamatta maakuntien palvelukseen.