Jyty: Henkilöstön asemasta puhuttu sote-uudistuksessa aivan liian vähän

Hallitus antoi valinnanvapautta koskevan lakipaketin eduskunnan käsiteltäväksi torstaina 8.3. Jotta lokakuun 28. päiväksi suunnitellut maakuntavaalit toteutuisivat, tulisi sote- ja maakuntalakipaketti hyväksyä jo kesäkuussa. Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn mukaan lakiluonnos sisältää useita ongelmakohtia, joista henkilöstön asema ei ole uudistusta eteenpäin vietäessä vähäisin.

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että valinnanvapauden piiriin kuuluvien sote-palvelujen organisointi ja tuottajavastuut on suunniteltava huolellisesti.  ”Uudistuksen rakenne maakuntineen, liikelaitoksineen ja palvelukeskuksineen on sekava. Lisäksi uudistuksen yhtenä uhkana on, että kansalaisten yhdenvertaisuus palvelujen suhteen ei toteudu eri puolilla Suomea yhdenvertaisesti”, Pihlajamäki huomauttaa.

”Jos sote- ja maakuntauudistus toteutuu aikataulussa, tulee muutosprosessi olemaan vaativa ja edellyttää ennen kaikkea sitä, että henkilöstön asemaa koskevat muutokset uudistuksessa valmistellaan hyvää yhteistoimintamenettelyä noudattaen. Tästä on puhuttu aivan liian vähän tähän mennessä, kun uudistusta on valmisteluelimissä viety eteenpäin.”

Pihlajamäki huomauttaa, että digitalisaatio ja tuloksellisuuden kehittäminen muuttavat mm. tuki- ja hallintotehtävissä olevien työnkuvia tulevina vuosina merkittävästä. ”Nyt jos koskaan tarvitaan panostusta henkilöstön koulutukseen, sillä myös uudelleenkouluttautumisen tarve kasvaa. Koulutustarpeet onkin arvioitava mahdollisimman hyvin ennakolta”, Pihlajamäki painottaa.

Jytyn puheenjohtaja korostaa, että eduskunnan on punnittava tarkkaan, toteutuuko sote-lakipaketissa valinnanvapaudelle määritellyt tavoitteet mm. palvelujen saatavuuden paranemisen näkökulmasta, kustannusten nousun hillinnän sekä hyvinvointi- ja terveyserojen kaventamisen osalta . Ratkaisut on löydettävä myös mitä pikimmiten sote- ja maakuntatason eri ict-järjestelmien integraation parantamiseen.

Valinnanvapautta koskevassa lainsäädännössä on tarkoitus toteuttaa Pihlajamäen mukaan valtava julkisten palvelujen markkinaehtoistaminen, joka tulee tarkoittamaan maakuntatasolla jatkuvaa kilpailuttamisrulettia.

”Jos siihen ei ole osaamista, kuten tällä hetkellä valitettavasti tilanne laajalti on, tavoiteltavat säästöt uhkaavat jäädä toteutumatta puhumattakaan siitä, että palvelujen laatu ja vaikuttavuus heikkenevät. Nyt näyttää, että lainsäädäntötyötä viedään eteenpäin sellaisella kiireellä, että valmistelun laadusta on oltava todella huolissaan”, Pihlajamäki varoittaa.

Lisätietoja: puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 %. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n neljänneksi suurin jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Jyty: Stora problem i lagförslaget för småbarnspedagogik21.5.2018 11:00Tiedote

Högre än tidigare behörighetskrav på personalen i lagförslaget för småbarnspedagogik hotar att ta arbetet från tusentals barnskötare. Samtidigt skulle man avskilja småbarnspedagogikens lärare och socionomer i sina egna yrkesgrupper. Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är emot lagförslaget för det ingriper kraftigt i personalstrukturen och utbildningskraven. Barnträdgårdslärare med socionombakgrund borde ha rätt att verka som lärare också i fortsättningen, betonar Jytys ordförande.

Jyty: Varhaiskasvatuksen ryhmäkokoja pienennettävä25.4.2018 10:17Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki ihmettelee hallituksen varhaiskasvatuslakiesityksen linjausta, jossa lastentarhanopettajaksi voisi kouluttautua tulevaisuudessa ainoastaan yliopisto-opintojen kautta. Tällä hetkellä opettajiksi valmistutaan yliopistojen lisäksi myös ammattikorkeakouluista. Pihlajamäen mukaan on myös valitettavaa, että vaka-lailla puututaan henkilöstörakenteeseen, jonka seurauksena lastenhoitajien määrä putoaisi dramaattisesti.

Jytyn jäsentutkimus: Henkilöstövähennyksistä kärsitään monilla ammattialoilla21.4.2018 09:00Tiedote

Suurimpana säästötoimena Jytyn jäsenten työpaikoilla kunnissa, kuntayhtymissä, yksityisillä aloilla, järjestöissä ja seurakunnissa pidetään henkilöstöresurssien vähenemistä (36 %), joka aiheuttaa työmäärän lisääntymistä. Jyty selvitti jäsentensä näkemyksiä työelämän muutoksiin kyselyllä, johon vastasi liki 10 000 jäsentä. Kyselyn vastausprosentti oli 32,5.