Jyty hyväksyi kirkon neuvottelutuloksen – palkankorotukset ovat yleisen linjan mukaiset ja kiky-tunnit poistuvat

Jytyn liittovaltuusto hyväksyi keskiviikkona 10.6. kirkon alan neuvottelutuloksen, jonka ovat nyt hyväksyneet kaikkien sopijaosapuolten hallinnot. Kirkon virka- ja työehtosopimus (KirVESTES) on voimassa 1.4.2020 – 28.2.2022 (23 kk). Uuden sopimuksen palkankorotukset noudattavat yleistä linjaa ja kiky-tunnit poistuvat vuoden 2021 alussa.

– Olen tyytyväinen neuvottelutulokseen, koska kaikki palkankorotukset tulevat yleiskorotuksina. Olen myös huojentunut siitä, että lopulta päästiin neuvottelutulokseen tammikuun puolesta välistä alkaneiden pitkällisten neuvottelujen jälkeen, Jytyn kirkon alan neuvottelija Anne Sarvi sanoo.

Kiky-sopimuksen mukaiset 24 tunnin työajanpidennykset poistuvat 1.1.2021 alkaen. Kiky-tunnit kompensoitiin vakinaistamalla 1.1.2015 alkanut työaikakokeilu. Ylimmän johdon palkkausjärjestelmän kokeilua ja työajattomien hengellisen työn viranhaltijoiden moduulityöaikakokeilua jatkettiin.

Yleiskorotuksia on kaksi 1.4.2020–31.1.2022 kestävän 23 kuukauden sopimuskauden aikana.

Ensimmäinen yleiskorotus tulee 1.8.2020. Yleisessä palkkausjärjestelmässä peruspalkkoihin ja liitteen 1 vähimmäispalkkoihin tulee 1,5 %:n yleiskorotus. Kokemuslisää ja suorituslisää ei koroteta. Ylimmän johdon palkkausjärjestelmässä toteutetaan 1,4 % yleiskorotus. Tuntipalkkaisille tulee lähinnä 1.8.2020 alkavan palkanmaksukauden alusta lukien 1,4% yleiskorotus peruspalkkoihin, taulukkopalkkoihin, kokemuslisään, henkilökohtaiseen lisään ja olosuhdelisään.

Toinen yleiskorotus tulee 1.5.2021. Yleisessä palkkausjärjestelmässä peruspalkkoja ja liitteen 1 vähimmäispalkkoja korotetaan 1,9 %:n yleiskorotuksella. Kokemuslisää ja suorituslisää ei koroteta. Ylimmän johdon palkkausjärjestelmässä toteutetaan 1,6 %:n yleiskorotus, jollei seurakunta päätä tarkistaa vastaavalla erällä ylimmän johdon peruspalkkoja johdolle aiemmin asetettujen tavoitteiden ja niistä suoriutumisen arvioinnin perusteella.

Työajaton hengellisen työn viranhaltija tai työntekijä saa arkipyhänä tehdystä työstä lisävapaapäivän, joka annetaan kuluvan tai seuraavan kalenterikuukauden aikana.

Pääluottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen korvauksia korotetaan 3,0 %:lla 1.8.2020 lukien seuraavaan täyteen euroon pyöristäen.

Pääryhmä selvittää sopimuskauden aikana mahdollisuudet ylimmän johdon palkkausjärjestelmäkokeilun sekä moduulityöaikakokeilun vakinaistamiseen.

Tilapäiseen hoitovapaaseen lisäys: "vammaisen lapsensa tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan alle 10-vuotiaan tai vammaisen lapsen hoitamiseksi". Vammaisuuteen rinnastetaan tässä myös vaikeat krooniset sairaudet kuten sydänsairaus, diabetes tms.

Lisättiin pykälä oikeudesta lisävapaapäiviin, kun vuosiloma jää alle 4 viikon sairauden, tapaturman tai kuntouksen takia.

Korjattiin sopimuksen tekstit vastaamaan nykyistä lainsäädäntöä ja termistöä mm. työaikalain ja eläkelakien muutoksista.

Sopimuskaudelle perustetaan pääryhmän lisäksi myös palkkausryhmä, työaikaryhmä ja työelämäryhmä.

Lisätietoja sisällöstä:

Lisätietoja medialle: Työmarkkinalakimies Anne Sarvi, puh. 020 789 3713

Lisätietoja jäsenille antavat Jytyn omat luottamusmiehet kirkon sopimusalalla, alueelliset toimipisteet ja liiton edunvalvontaosasto sähköpostitse tai palvelunumeroista.

* Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien ja seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä 84 % on naisia.

Jyty: Oulun koulusihteerien työtä ei tule ulkoistaa Monetralle26.9.2020 10:00:00 EESTTiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn mielestä koulusihteerien työtä Oulussa ei tule ulkoistaa Monetralle, kuten Oulun kaupunginhallitus on esittänyt kaupunginvaltuustolle 28.9. pidettävän kokouksen esityslistassa. Koulusihteerit Oulussa ovat itse moneen otteeseen vastustaneet siirtoa ja pitäneet esitystä järjettömänä. Jyty ihmettelee, miksi oululaisten koulusihteerien ja koulujen opetushenkilöstön mielipidettä ei kuunnella.

Jyty huolissaan kuntien ja järjestöjen hyvinvointipalvelujen alasajosta8.9.2020 13:59:15 EESTTiedote

Vuoden 2021 budjettiriihi on paljon vartijana, kun hallitus tekee 14.9. alkavassa riihessään päätöksiä mm. kuntien sekä voittoa tavoittelemattomien kolmannen sektorin järjestöjen perus- ja hyvinvointipalveluihin suunnatuista tukieuroista. Jos ennakkotiedot budjettileikkauksen kohdennuksista toteutuvat, esimerkiksi sosiaali- ja terveysjärjestöt menettäisivät 127 miljoonaa eli kolmanneksen nykyisestä 380 miljoonan rahoituksesta.

JHL och Jyty: Tänker Uleåborg utlokalisera alla sina tjänster?8.9.2020 09:02:53 EESTTiedote

Uleåborgs utlokaliseringsplaner har utvidgats till affärsverket Oulun Digi, som har meddelat om planer att överföra sina IKT-tjänster till en extern tjänsteproducent genom affärsöverlåtelse. Jyty och JHL godkänner inte Uleåborgs tjänsteproduktions omfattande utlokaliseringsplaner, vars enda mål är att försöka spara på personalens löner och övriga arbetsvillkor. Jyty och JHL påpekar att personalen inte heller har några garantier för att arbetsplatserna bevaras under den nya arbetsgivaren.