Jyty: I lönejämställdheten bör man gå framåt – modell från Island!

Enligt Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki bör man bättre än tidigare utnyttja löneuppgifternas offentlighet i främjandet av lönejämlikheten och den privata sektorn kunde ta exempel av löneuppgifternas offentlighet på den offentliga sidan. Enligt Jytys ordförande skulle det löna sig att i Finland ta modell av speciellt Islands fördomsfria arbete och lagstiftning för lönejämställdhet.

Enligt matrikellagen i Finland är löneuppgifterna för den offentliga sektorn, såsom kommuners och samkommuners personal, offentliga. Detta gäller bl a uppgiftsrelaterad löner, individuella tillägg och arbetserfarenhetstillägg.

– I praktiken innebär den offentliga sektorns offentlighet exempelvis det att alla medborgare har rätt att få löneuppgifterna för de som arbetar i kommunsektorn. Kommunbranschens löneuppgifter är alltså tillgängliga för alla och denna information borde man kunna utnyttja för att korrigera oberättigade löneskillnader, säger Pihlajamäki.

– Man kan till exempel korrigera problem gällande löneojämställdheten med kollektivavtalens lokala justeringspotter. När man avtalar om de lokala justeringspotterna för kommunbranschens löneförhöjning bör personalens representanter ha täckande information om vem som borde få löneförhöjningarna. Ett framgångsrikt lokalt avtalande förutsätter att man brett utnyttjar löneuppgifterna.

– Som lönejämställdhetens fallgrop har blivit den privata sektorns lönehemlighet, som arbetsgivaren verkar försvara till kropp, liv och själ. Detta har synts i exempelvis personalrepresentanternas arbete, när den privata sektorns förtroendeman ofta inte får tillräckliga löneuppgifter som stöd för lokalt avtalande.

Modell för lönejämställdhet från Island

Man strävar efter en förverkligad lönejämställdhet speciellt i Island, där en färsk lag förpliktigar arbetsgivarna i såväl den offentliga som den privata sektorn att betala samma lön för likvärdigt arbete oberoende av kön, etisk bakgrund, sexuell inriktning eller nationalitet. Med lagen förpliktigar man företag med över 25 personer att bevisa att lagen följs. Lagbrott bestraffas med böter.

I Island har man för lönejämlikheten skapat en modell som arbetsmarknadsorganisationerna tillsammans avtalat om och de företag som följer lagen får ett jämställdhetscertifikat.

Enligt Jytys ordförande Maija Pihlajamäki förutsätter lönejämställdhet också i Finland Islands modell.

– I den isländska lönejämställdhetsmodellen har man fördomsfritt börjat bygga upp ett rättvist arbetsliv och samhälle. Modell av Island skulle det löna sig att ta också i annat än fotboll, anmärker Pihlajamäki.

Jytys förbundsstyrelse sammanträdde i Björneborg under ledning av ordförande Maija Pihlajamäki 14-15 mars.

Tilläggsinformation: Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty representerar ungefär 50 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommuners, samkommuners, församlingars och privat tjänst. Av medlemmarna är ca 84 % kvinnor. Jyty är kommunbranschens äldsta fackförbund och medlemsförbund i STTK. Jyty firar sitt 100-årsjubileum år 2018.

Jyty: Ett omställningsskyddsprogram behövs till social- och hälsovårds- och landskapsreformen24.5.2018 09:55Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige kräver ett omställningsskydd och anställningstrygghet för alla anställda som övergår till landskapen och den privata sektorn i början av år 2020 till följd av social- och hälsovårds- och landskapsreformen. I lagen om införande borde ett uppsägningsskydd skrivas in som skulle gälla t.o.m. år 2025 för de anställdas anställningar. Detta skulle främja arbetstagarnas möjligheter att anpassa sig till omställningen, skapa trygghet i arbetslivet och trygga en snabb tillgång på kompetent arbetskraft. Och viktigast av allt: lagen skulle inte bli ett arbetslöshetsprojekt som gör folk arbetslösa.

Jyty: Sote- ja maakuntauudistukseen saatava muutosturvaohjelma24.5.2018 09:12Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii sote- ja maakuntauudistuksen seurauksena maakuntiin ja yksityiselle sektorille vuoden 2020 alusta siirtyvälle henkilöstölle muutos- ja palvelussuhdeturvaa. Voimaanpanolakiin tulisi kirjata henkilöstön työsuhteen irtisanomissuoja vuoteen 2025 saakka. Se edistäisi työntekijöiden mahdollisuuksia sopeutua muutokseen, loisi turvallisuutta työelämään ja turvaisi sen, että saatavilla olisi nopeasti osaavaa työvoimaa. Ja mikä tärkeintä: laista ei tulisi ihmisiä kortistoon ajava työttömyyshanke.

Jyty: Det bör reserveras tillräckligt med euro för landskapens löneharmonisering23.5.2018 09:29Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty rf:s ordförande Maija Pihlajamäki betonar att löneharmoniseringen är en väsentlig del av sote- och landskapsreformen och dess förverkligande. ”Landskapen behöver ordentligt med euro från staten för olika förändringskostnader, bl a för skapande av en ny styrelse och nya strukturer. Stödet i euro och dess tillräcklighet inverkar väsentligt speciellt på förverkligandet av löneharmoniseringen”, betonade Pihlajamäki när hon talade i samband med förbundsfullmäktiges möte i Kuopio.

Jyty: Maakuntien palkkaharmonisointiin varattava riittävästi euroja23.5.2018 09:26Tiedote

Julkis ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry:n puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että palkkaharmonisointi on olennainen osa sote- ja maakuntauudistusta ja sen toteuttamista. ”Maakunnat tarvitsevat valtiolta runsaasti euroja erilaisiin muutoskustannuksiin, mm. uuden hallinnon ja uusien rakenteiden luomiseksi. Euroissa laskettava tuki ja sen riittävyys vaikuttaa olennaisesti erityisesti palkkaharmonisoinnin toteuttamiseen”, painotti Pihlajamäki puhuessaan liittovaltuuston kokouksen yhteydessä Kuopiossa.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Jyty: Stora problem i lagförslaget för småbarnspedagogik21.5.2018 11:00Tiedote

Högre än tidigare behörighetskrav på personalen i lagförslaget för småbarnspedagogik hotar att ta arbetet från tusentals barnskötare. Samtidigt skulle man avskilja småbarnspedagogikens lärare och socionomer i sina egna yrkesgrupper. Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är emot lagförslaget för det ingriper kraftigt i personalstrukturen och utbildningskraven. Barnträdgårdslärare med socionombakgrund borde ha rätt att verka som lärare också i fortsättningen, betonar Jytys ordförande.