Jyty: I lönejämställdheten bör man gå framåt – modell från Island!

Enligt Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki bör man bättre än tidigare utnyttja löneuppgifternas offentlighet i främjandet av lönejämlikheten och den privata sektorn kunde ta exempel av löneuppgifternas offentlighet på den offentliga sidan. Enligt Jytys ordförande skulle det löna sig att i Finland ta modell av speciellt Islands fördomsfria arbete och lagstiftning för lönejämställdhet.

Enligt matrikellagen i Finland är löneuppgifterna för den offentliga sektorn, såsom kommuners och samkommuners personal, offentliga. Detta gäller bl a uppgiftsrelaterad löner, individuella tillägg och arbetserfarenhetstillägg.

– I praktiken innebär den offentliga sektorns offentlighet exempelvis det att alla medborgare har rätt att få löneuppgifterna för de som arbetar i kommunsektorn. Kommunbranschens löneuppgifter är alltså tillgängliga för alla och denna information borde man kunna utnyttja för att korrigera oberättigade löneskillnader, säger Pihlajamäki.

– Man kan till exempel korrigera problem gällande löneojämställdheten med kollektivavtalens lokala justeringspotter. När man avtalar om de lokala justeringspotterna för kommunbranschens löneförhöjning bör personalens representanter ha täckande information om vem som borde få löneförhöjningarna. Ett framgångsrikt lokalt avtalande förutsätter att man brett utnyttjar löneuppgifterna.

– Som lönejämställdhetens fallgrop har blivit den privata sektorns lönehemlighet, som arbetsgivaren verkar försvara till kropp, liv och själ. Detta har synts i exempelvis personalrepresentanternas arbete, när den privata sektorns förtroendeman ofta inte får tillräckliga löneuppgifter som stöd för lokalt avtalande.

Modell för lönejämställdhet från Island

Man strävar efter en förverkligad lönejämställdhet speciellt i Island, där en färsk lag förpliktigar arbetsgivarna i såväl den offentliga som den privata sektorn att betala samma lön för likvärdigt arbete oberoende av kön, etisk bakgrund, sexuell inriktning eller nationalitet. Med lagen förpliktigar man företag med över 25 personer att bevisa att lagen följs. Lagbrott bestraffas med böter.

I Island har man för lönejämlikheten skapat en modell som arbetsmarknadsorganisationerna tillsammans avtalat om och de företag som följer lagen får ett jämställdhetscertifikat.

Enligt Jytys ordförande Maija Pihlajamäki förutsätter lönejämställdhet också i Finland Islands modell.

– I den isländska lönejämställdhetsmodellen har man fördomsfritt börjat bygga upp ett rättvist arbetsliv och samhälle. Modell av Island skulle det löna sig att ta också i annat än fotboll, anmärker Pihlajamäki.

Jytys förbundsstyrelse sammanträdde i Björneborg under ledning av ordförande Maija Pihlajamäki 14-15 mars.

Tilläggsinformation: Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty representerar ungefär 50 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommuners, samkommuners, församlingars och privat tjänst. Av medlemmarna är ca 84 % kvinnor. Jyty är kommunbranschens äldsta fackförbund och medlemsförbund i STTK. Jyty firar sitt 100-årsjubileum år 2018.

Jyty vastustaa irtisanomislakia mm. ylityö- ja vuoronvaihtokielloilla19.9.2018 14:30Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty on päättänyt järjestöllisistä toimista hallituksen suunnittelemaa irtisanomislakia vastaan. Kolmen päivän järjestöllisiin toimiin osallistuvat ke 26.9. kello 6.00 alkaen ja pe 28.9. kello 23.59 päättyen Jytyn kaikki sektorit niin kunta-ala, yksityinen kuin kirkonkin sektori. Järjestöllisiä toimia ovat vuoronvaihto- ja ylityökielto sekä säännöllisen työajan ylittävien liukumien käyttökielto. Mikäli järjestöllisiä toimia on tarve laajentaa, liittohallitus tekee niistä erikseen uuden päätöksen.

Jyty: Henkilöstön siirroissa maakuntiin paljon epävarmuustekijöitä14.9.2018 08:00Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäen mukaan koko sote- ja maakuntauudistuksen onnistumisen kannalta tärkein uudistukseen liittyvä tavoite tulee olla henkilöstön työpaikkojen sujuva siirtyminen ja työpaikkojen säilyttäminen. Tämä edellyttää Pihlajamäen mukaan sitä, että kuntien ja kuntayhtymien sekä valtion palveluksessa olevat viranhaltijat ja työntekijät - yhteensä yli 200 000 henkilöä - siirretään heidän palvelusuhteidensa katkeamatta maakuntien palvelukseen.

Jyty: Många osäkerhetsfaktorer med personalens överflyttningar till landskapen14.9.2018 08:00Tiedote

Enligt Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki kommer det viktigaste målet för hela sote- och landskapsreformens framgång att vara en smidig överföring av personalen och att bevara arbetsplatserna. Detta förutsätter enligt Pihlajamäki att tjänsteinnehavare och arbetstagare i kommunernas och samkommunernas samt statens tjänst – totalt över 200 000 personer – överförs i landskapens tjänst utan att deras anställning avbryts.

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki i Tammerfors: Man bör sörja för arbetslivets kvalitet under effektiveringen av tjänsterna10.9.2018 09:52Tiedote

Enligt förbundets ordförande Maija Pihlajamäki, som öppnade Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys traditionella höstdagar i Tammerfors lördagen 8.9, ömsar vårt välfärdssamhälle skinn under trycket från en befolkning som blir äldre, personal som pensioneras och reformprojekten som pågår bl a på kommunarbetsplatserna.

Jyty: Irtisanomissuoja vuoteen 20256.9.2018 10:00Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn maakuntauudistusseminaarissa 6.9. Tampereella puhuneen Jytyn puheenjohtajan Maija Pihlajamäen mukaan vuosikausia väännetty sote- ja maakuntauudistus on pitkittynyt ja samalla mutkistunut jatkuvasta kiireestä johtuvan heikon valmistelun seurauksena. Näin on käynyt erityisesti sanaparin ensimmäiselle sote-osalle. ”Kompromissit ovat seuranneet toinen toistaan, ja sen jälkeen on ryhdytty vääntämään, miten kompromissit saataisiin runnottua perustuslain raameihin”, Pihlajamäki kuvailee.