Jyty: Jumi iski kunta-alan neuvotteluihin – ratkaisua haetaan valtakunnansovittelijalta

Kunta-alan sopimusosapuolet ovat käyneet tiiviitä neuvotteluja tammikuusta lähtien uusista työ- ja virkaehtosopimista sekä kunnallisesta pääsopimuksesta. Tänään tiistaina 31.3.2020 neuvottelut keskeytyivät pääneuvottelupöydässä yhteisellä päätöksellä.

Todettiin, että kunta-alan neuvottelut ovat niin umpisolmussa, että mukaan tarvitaan ulkopuolista näkemystä. Siksi päätettiin pyytää yhteisellä päätöksellä valtakunnansovittelijaa kutsumaan pääneuvotteluryhmä sovitteluun.

– On harmittavaa, ettemme itse päässeet sovintoon. Kunnissa henkilöstön kuormitus on kova ja toivomme, että löydämme nopeasti ratkaisun valtakunnansovittelijan johdolla, Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki sanoo.

– Näkemyseroja oli monesta asiasta, kuten palkankorotuksista, työaikamääräyksistä ja sopimusrakenteesta, Pihlajamäki avaa.

Kunta-alan sopimukset päättyvät tiistaina 31. maaliskuuta. Vanhaa sopimusta noudatetaan niin pitkään, kunnes uudesta sopimuksesta on päästy sopuun.

Lisätietoja:

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi ja edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa, puh. 040 5945872, marja.lounasmaa@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto.

Yksityisen terveyspalvelualan palkkoja korotetaan 3,3 % ja kiky-työajanpidennys poistuu27.6.2020 13:48:18 EESTTiedote

Jytyn liittohallitus hyväksyi perjantaina 26. kesäkuuta yksityisellä terveyspalvelualalla saavutetun yleisen linjan mukaisen neuvottelutuloksen, jonka ovat hyväksyneet kaikki sopijaosapuolet. Sopimuskauden palkankorotukset tulevat yleiskorotuksina niin, että henkilökohtaisia ja taulukkopalkkoja korotetaan yhteensä 3,3 %. Kiky-sopimuksen mukainen 24 tunnin työajanpidennys poistuu 31. elokuuta. Uusi 25 kuukauden pituinen työehtosopimus on voimassa 1.4.2020 – 30.4.2022.

Yksityisen sosiaalipalvelualan palkkoja korotetaan yleisen linjan mukaisesti ja kiky-työajanpidennys poistuu27.6.2020 13:26:02 EESTTiedote

Jytyn liittohallitus hyväksyi perjantaina 26. kesäkuuta yksityiselle sosiaalipalvelualalla saavutetun yleisen linjan mukaisen neuvottelutuloksen, jonka ovat hyväksyneet kaikki sopijaosapuolet. Sopimuskauden palkankorotukset tulevat yleiskorotuksina ja palkkataulukoiden alarajoihin tehtävinä korotuksina. Kiky-sopimuksen mukainen 24 tunnin työajanpidennys poistuu 31. elokuuta. Uusi 25 kuukauden pituinen työehtosopimus on voimassa 1.4.2020 – 30.4.2022.