Jyty: Kirkon säästöt otettu henkilöstöstä

Tänä syksynä on kuultu ennätyksellinen määrä huolestuttavia uutisia seurakuntien yt-neuvotteluista, jotka tähtäävät useimmiten henkilöstön vähentämiseen. Perimmäinen syy huonoon taloustilanteeseen on kirkollisverotulojen jatkuva laskeminen, joka on johtanut säästöjen kohdistumiseen entistä enemmän henkilöstöön.

Kymen seurakuntahenkilöstön 30-vuotisjuhlissa Kouvolassa 22.9. puhunut Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki pitää kirkon taloudellisen tilanteen vaikutusta henkilöstöön erittäin huolestuttavana.

– Kirkon palveluksesta eläköityvien tilalle ei palkata uusia ja työt jaetaan jäljelle jääville. Henkilöstöä vähennetään ja työntekijät uupuvat liiallisen työkuorman seurauksena. Lisäksi henkilöstöä rasittavat epävarmuus työsuhteen jatkumisesta, rakenteelliset muutokset ja jatkuvat työn uudelleenjärjestelyt, Pihlajamäki sanoo.

– Uhkakuva on käymässä toteen. Kirkon säästöt otetaan nimenomaan henkilöstöstä, vaikka esimerkiksi Kirkkohallitus neuvoi viime syksynä karsimaan ensisijaisesti muualta, kuten kiinteistöjen määrästä sekä käyttökustannuksista ja vasta viimeisenä vaihtoehtona henkilöstökuluista, Pihlajamäki painottaa.

Esimerkiksi kirjanpidon ja palkanlaskennan palveluja seurakunnille, seurakuntayhtymille, hiippakunnille ja kirkon keskusrahastolle valtakunnallisesti tuottava Kirkon palvelukeskus (Kipa) irtisanoi vastikään 15 työntekijää tuotannollis-taloudellisten syiden takia.

Työajan joustoilla verotetaan työntekijöiden jaksamista

Kirkon työehtosopimuksessa on noudatettu vuodesta 2015 alkaen työaikakokeilua, jolla pyritään joustoihin työajoissa. Esimerkiksi yleistyöajassa työtä tehdään 1-4 viikon tasoitusjaksoissa.

– Työaikakokeilu on johtanut monilla työpaikoilla siihen, ettei työvuoroja suunnitella, ne tehdään vajaiksi ja listoja muutetaan. Työpäivien pituus vaihtelee rajusti, eivätkä määräykset turvaa henkilöstölle edes keskimäärin kahta vapaapäivää viikossa. Huolena on työstä palautuminen sekä työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen, korostaa Pihlajamäki.

Kokeilun yhtenä elementtinä on puhelinpäivystyskorvaus, jossa työntekijä sidotaan pahimmillaan ympärivuorokautiseen päivystykseen, joka edellyttää vielä soiton tullessa töihin ryhtymistä. Tämä on käytännössä romuttanut varallaolojärjestelmät, joita työnantaja pitää kalliina. Pihlajamäen mukaan puhelinpäivystys ja varallaolo sitovat vahvasti työntekijöitä vapaa-ajalla ja tällainen tilanne lisää työuupumusta.

Epätasa-arvoinen palkkakehitys pysäytettävä

Pitkään jatkunut niin sanottu palkankorotusten nollalinja, kilpailukykysopimuksen lomarahaleikkaus ja työajan lisäys ovat leikanneet kirkon työntekijöiden ansiotasoa entisestään.

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vaatiikin tulevissa kirkon sopimusneuvotteluissa selkeää palkankorotusta, jossa tulee huomioida erityisesti matalapalkkaiset alat.

Lisätietoja: Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 55 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 87 prosenttia. Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Budjetilla irti irtisanomisten tieltä8.8.2018 13:00Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki varoittaa vuoden 2019 budjetin valmisteluun kokoontunutta maan hallitusta toimista, joilla leikataan kuntien valtionosuuksista ja sitä kautta myös mm. tukipalveluita tuottavien naisvaltaisten alojen työntekijöiltä. Viimeisimpänä esimerkkinä Lahden ammattikorkeakoulu (LamK), jossa henkilöstölle ilmoitettiin 7.8. elokuun 20. päivä alkavista yt-neuvotteluista, joilla haetaan kolmen miljoonan säästöjä ensi vuodelle. Se tarkoittaisi henkilöstömenoissa noin 50 henkilötyövuoden suuruista euromäärää. Tällä hetkellä Lamkissa on 364 kokoaikaista työntekijää.

Jyty: Ett omställningsskyddsprogram behövs till social- och hälsovårds- och landskapsreformen24.5.2018 09:55Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige kräver ett omställningsskydd och anställningstrygghet för alla anställda som övergår till landskapen och den privata sektorn i början av år 2020 till följd av social- och hälsovårds- och landskapsreformen. I lagen om införande borde ett uppsägningsskydd skrivas in som skulle gälla t.o.m. år 2025 för de anställdas anställningar. Detta skulle främja arbetstagarnas möjligheter att anpassa sig till omställningen, skapa trygghet i arbetslivet och trygga en snabb tillgång på kompetent arbetskraft. Och viktigast av allt: lagen skulle inte bli ett arbetslöshetsprojekt som gör folk arbetslösa.

Jyty: Sote- ja maakuntauudistukseen saatava muutosturvaohjelma24.5.2018 09:12Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii sote- ja maakuntauudistuksen seurauksena maakuntiin ja yksityiselle sektorille vuoden 2020 alusta siirtyvälle henkilöstölle muutos- ja palvelussuhdeturvaa. Voimaanpanolakiin tulisi kirjata henkilöstön työsuhteen irtisanomissuoja vuoteen 2025 saakka. Se edistäisi työntekijöiden mahdollisuuksia sopeutua muutokseen, loisi turvallisuutta työelämään ja turvaisi sen, että saatavilla olisi nopeasti osaavaa työvoimaa. Ja mikä tärkeintä: laista ei tulisi ihmisiä kortistoon ajava työttömyyshanke.

Jyty: Det bör reserveras tillräckligt med euro för landskapens löneharmonisering23.5.2018 09:29Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty rf:s ordförande Maija Pihlajamäki betonar att löneharmoniseringen är en väsentlig del av sote- och landskapsreformen och dess förverkligande. ”Landskapen behöver ordentligt med euro från staten för olika förändringskostnader, bl a för skapande av en ny styrelse och nya strukturer. Stödet i euro och dess tillräcklighet inverkar väsentligt speciellt på förverkligandet av löneharmoniseringen”, betonade Pihlajamäki när hon talade i samband med förbundsfullmäktiges möte i Kuopio.

Jyty: Maakuntien palkkaharmonisointiin varattava riittävästi euroja23.5.2018 09:26Tiedote

Julkis ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry:n puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että palkkaharmonisointi on olennainen osa sote- ja maakuntauudistusta ja sen toteuttamista. ”Maakunnat tarvitsevat valtiolta runsaasti euroja erilaisiin muutoskustannuksiin, mm. uuden hallinnon ja uusien rakenteiden luomiseksi. Euroissa laskettava tuki ja sen riittävyys vaikuttaa olennaisesti erityisesti palkkaharmonisoinnin toteuttamiseen”, painotti Pihlajamäki puhuessaan liittovaltuuston kokouksen yhteydessä Kuopiossa.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.