Jyty: Kirkon säästöt otettu henkilöstöstä

Tänä syksynä on kuultu ennätyksellinen määrä huolestuttavia uutisia seurakuntien yt-neuvotteluista, jotka tähtäävät useimmiten henkilöstön vähentämiseen. Perimmäinen syy huonoon taloustilanteeseen on kirkollisverotulojen jatkuva laskeminen, joka on johtanut säästöjen kohdistumiseen entistä enemmän henkilöstöön.

Kymen seurakuntahenkilöstön 30-vuotisjuhlissa Kouvolassa 22.9. puhunut Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki pitää kirkon taloudellisen tilanteen vaikutusta henkilöstöön erittäin huolestuttavana.

– Kirkon palveluksesta eläköityvien tilalle ei palkata uusia ja työt jaetaan jäljelle jääville. Henkilöstöä vähennetään ja työntekijät uupuvat liiallisen työkuorman seurauksena. Lisäksi henkilöstöä rasittavat epävarmuus työsuhteen jatkumisesta, rakenteelliset muutokset ja jatkuvat työn uudelleenjärjestelyt, Pihlajamäki sanoo.

– Uhkakuva on käymässä toteen. Kirkon säästöt otetaan nimenomaan henkilöstöstä, vaikka esimerkiksi Kirkkohallitus neuvoi viime syksynä karsimaan ensisijaisesti muualta, kuten kiinteistöjen määrästä sekä käyttökustannuksista ja vasta viimeisenä vaihtoehtona henkilöstökuluista, Pihlajamäki painottaa.

Esimerkiksi kirjanpidon ja palkanlaskennan palveluja seurakunnille, seurakuntayhtymille, hiippakunnille ja kirkon keskusrahastolle valtakunnallisesti tuottava Kirkon palvelukeskus (Kipa) irtisanoi vastikään 15 työntekijää tuotannollis-taloudellisten syiden takia.

Työajan joustoilla verotetaan työntekijöiden jaksamista

Kirkon työehtosopimuksessa on noudatettu vuodesta 2015 alkaen työaikakokeilua, jolla pyritään joustoihin työajoissa. Esimerkiksi yleistyöajassa työtä tehdään 1-4 viikon tasoitusjaksoissa.

– Työaikakokeilu on johtanut monilla työpaikoilla siihen, ettei työvuoroja suunnitella, ne tehdään vajaiksi ja listoja muutetaan. Työpäivien pituus vaihtelee rajusti, eivätkä määräykset turvaa henkilöstölle edes keskimäärin kahta vapaapäivää viikossa. Huolena on työstä palautuminen sekä työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen, korostaa Pihlajamäki.

Kokeilun yhtenä elementtinä on puhelinpäivystyskorvaus, jossa työntekijä sidotaan pahimmillaan ympärivuorokautiseen päivystykseen, joka edellyttää vielä soiton tullessa töihin ryhtymistä. Tämä on käytännössä romuttanut varallaolojärjestelmät, joita työnantaja pitää kalliina. Pihlajamäen mukaan puhelinpäivystys ja varallaolo sitovat vahvasti työntekijöitä vapaa-ajalla ja tällainen tilanne lisää työuupumusta.

Epätasa-arvoinen palkkakehitys pysäytettävä

Pitkään jatkunut niin sanottu palkankorotusten nollalinja, kilpailukykysopimuksen lomarahaleikkaus ja työajan lisäys ovat leikanneet kirkon työntekijöiden ansiotasoa entisestään.

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vaatiikin tulevissa kirkon sopimusneuvotteluissa selkeää palkankorotusta, jossa tulee huomioida erityisesti matalapalkkaiset alat.

Lisätietoja: Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 55 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 87 prosenttia. Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Det bör reserveras tillräckligt med euro för landskapens löneharmonisering23.5.2018 09:29Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty rf:s ordförande Maija Pihlajamäki betonar att löneharmoniseringen är en väsentlig del av sote- och landskapsreformen och dess förverkligande. ”Landskapen behöver ordentligt med euro från staten för olika förändringskostnader, bl a för skapande av en ny styrelse och nya strukturer. Stödet i euro och dess tillräcklighet inverkar väsentligt speciellt på förverkligandet av löneharmoniseringen”, betonade Pihlajamäki när hon talade i samband med förbundsfullmäktiges möte i Kuopio.

Jyty: Maakuntien palkkaharmonisointiin varattava riittävästi euroja23.5.2018 09:26Tiedote

Julkis ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry:n puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että palkkaharmonisointi on olennainen osa sote- ja maakuntauudistusta ja sen toteuttamista. ”Maakunnat tarvitsevat valtiolta runsaasti euroja erilaisiin muutoskustannuksiin, mm. uuden hallinnon ja uusien rakenteiden luomiseksi. Euroissa laskettava tuki ja sen riittävyys vaikuttaa olennaisesti erityisesti palkkaharmonisoinnin toteuttamiseen”, painotti Pihlajamäki puhuessaan liittovaltuuston kokouksen yhteydessä Kuopiossa.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Jyty: Stora problem i lagförslaget för småbarnspedagogik21.5.2018 11:00Tiedote

Högre än tidigare behörighetskrav på personalen i lagförslaget för småbarnspedagogik hotar att ta arbetet från tusentals barnskötare. Samtidigt skulle man avskilja småbarnspedagogikens lärare och socionomer i sina egna yrkesgrupper. Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är emot lagförslaget för det ingriper kraftigt i personalstrukturen och utbildningskraven. Barnträdgårdslärare med socionombakgrund borde ha rätt att verka som lärare också i fortsättningen, betonar Jytys ordförande.

Jyty: Varhaiskasvatuksen ryhmäkokoja pienennettävä25.4.2018 10:17Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki ihmettelee hallituksen varhaiskasvatuslakiesityksen linjausta, jossa lastentarhanopettajaksi voisi kouluttautua tulevaisuudessa ainoastaan yliopisto-opintojen kautta. Tällä hetkellä opettajiksi valmistutaan yliopistojen lisäksi myös ammattikorkeakouluista. Pihlajamäen mukaan on myös valitettavaa, että vaka-lailla puututaan henkilöstörakenteeseen, jonka seurauksena lastenhoitajien määrä putoaisi dramaattisesti.