Jyty: Kirkon säästöt otettu henkilöstöstä

Tänä syksynä on kuultu ennätyksellinen määrä huolestuttavia uutisia seurakuntien yt-neuvotteluista, jotka tähtäävät useimmiten henkilöstön vähentämiseen. Perimmäinen syy huonoon taloustilanteeseen on kirkollisverotulojen jatkuva laskeminen, joka on johtanut säästöjen kohdistumiseen entistä enemmän henkilöstöön.

Kymen seurakuntahenkilöstön 30-vuotisjuhlissa Kouvolassa 22.9. puhunut Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki pitää kirkon taloudellisen tilanteen vaikutusta henkilöstöön erittäin huolestuttavana.

– Kirkon palveluksesta eläköityvien tilalle ei palkata uusia ja työt jaetaan jäljelle jääville. Henkilöstöä vähennetään ja työntekijät uupuvat liiallisen työkuorman seurauksena. Lisäksi henkilöstöä rasittavat epävarmuus työsuhteen jatkumisesta, rakenteelliset muutokset ja jatkuvat työn uudelleenjärjestelyt, Pihlajamäki sanoo.

– Uhkakuva on käymässä toteen. Kirkon säästöt otetaan nimenomaan henkilöstöstä, vaikka esimerkiksi Kirkkohallitus neuvoi viime syksynä karsimaan ensisijaisesti muualta, kuten kiinteistöjen määrästä sekä käyttökustannuksista ja vasta viimeisenä vaihtoehtona henkilöstökuluista, Pihlajamäki painottaa.

Esimerkiksi kirjanpidon ja palkanlaskennan palveluja seurakunnille, seurakuntayhtymille, hiippakunnille ja kirkon keskusrahastolle valtakunnallisesti tuottava Kirkon palvelukeskus (Kipa) irtisanoi vastikään 15 työntekijää tuotannollis-taloudellisten syiden takia.

Työajan joustoilla verotetaan työntekijöiden jaksamista

Kirkon työehtosopimuksessa on noudatettu vuodesta 2015 alkaen työaikakokeilua, jolla pyritään joustoihin työajoissa. Esimerkiksi yleistyöajassa työtä tehdään 1-4 viikon tasoitusjaksoissa.

– Työaikakokeilu on johtanut monilla työpaikoilla siihen, ettei työvuoroja suunnitella, ne tehdään vajaiksi ja listoja muutetaan. Työpäivien pituus vaihtelee rajusti, eivätkä määräykset turvaa henkilöstölle edes keskimäärin kahta vapaapäivää viikossa. Huolena on työstä palautuminen sekä työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen, korostaa Pihlajamäki.

Kokeilun yhtenä elementtinä on puhelinpäivystyskorvaus, jossa työntekijä sidotaan pahimmillaan ympärivuorokautiseen päivystykseen, joka edellyttää vielä soiton tullessa töihin ryhtymistä. Tämä on käytännössä romuttanut varallaolojärjestelmät, joita työnantaja pitää kalliina. Pihlajamäen mukaan puhelinpäivystys ja varallaolo sitovat vahvasti työntekijöitä vapaa-ajalla ja tällainen tilanne lisää työuupumusta.

Epätasa-arvoinen palkkakehitys pysäytettävä

Pitkään jatkunut niin sanottu palkankorotusten nollalinja, kilpailukykysopimuksen lomarahaleikkaus ja työajan lisäys ovat leikanneet kirkon työntekijöiden ansiotasoa entisestään.

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vaatiikin tulevissa kirkon sopimusneuvotteluissa selkeää palkankorotusta, jossa tulee huomioida erityisesti matalapalkkaiset alat.

Lisätietoja: Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 55 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 87 prosenttia. Jyty on STTK:n jäsenliitto.