Jyty: Kommunbranschens förhandlingar igång – löneförhöjningstrycket hårt

Tisdagen 28 november samlas kommunbranschens huvudavtalsgrupp till en inofficiell öppning av avtalsförhandlingarna. Även om möten ordnats under året öppnas de egentliga förhandlingarna på tisdagsmorgonen. Enligt Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är det klart att löneförhöjningarna bör vara minst på samma nivå som i exportbranscherna.

– Kommunsektorns och kyrkobranschens löneförhöjningstryck är hårt, för lönernas utveckling har redan länge varit svag. Speciellt nedskärningen av semesterpenningen tog ordentligt av lönerna i den kvinnodominerade offentliga sektorn, påpekar Jytys ordförande.

Ganska säkert är att kommunbranschens huvudavtalsorganisationer kommer att ge gemensamma avtalsmål. En gemensam syn är åtminstone det att nedskärningen av semesterpenningen bör kompenseras.

– Förhandlingarna kommer att bli utmanande och man kommer säkert att bända om löneförhöjningens form. Enbart en procentförhöjning duger inte åt Jyty, anmärker Pihlajamäki.

Löneförhöjningar i eurobelopp passar Jyty, för de höjer de lägre lönerna och inverkar på lönejämställdheten. Enbart en procentförhöjning skulle betyda ett steg bakåt för lönejämställdheten.

– Jyty håller också på att uppdatera arbetskonfliktsplanerna och verksamhetsinstruktionerna, säger Pihlajamäki.

Avtalsförhandlingarna har inletts också i kyrkobranschen, där man på samma sätt söker löneförhöjningar. Jytys ordförande anser att den inverkan som speciellt kyrkans ekonomiska situation har på personalen är väldigt oroväckande.

I församlingarna har man denna höst haft rekordmånga samarbetsförhandlingar som strävar till att minska personalen. För de som pensioneras anställs inga nya och arbetet fördelas på dem som blir kvar.

Jytys ordförande talade i Rovaniemi om de kommande avtalsförhandlingarna vid Lapplands församlingspersonals 30-årsfest 24.11 samt vid Jyty Rovaniemis 70-årsfest 25.11.

Tilläggsinformation: Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty representerar ungefär 50 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommuners, samkommuners, församlingars och privat tjänst. Ungefär 84 procent av medlemmarna är kvinnor. Jyty är kommunbranschens äldsta fackförbund och STTK:s medlemsförbund. Jyty firar sitt 100-årsjubileum 2018.

Jytys förbundsfullmäktige: Löneförhöjningarna minst på exportbranschernas nivå22.11.2017 09:21Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige kräver för de branscher de representerar i såväl kommuner, samkommuner, församlingar som i privata och tredje sektorn en löneförhöjningslinje som är minst på exportbranschernas nivå. Enligt förbundsfullmäktige är löneförhöjningstrycket i förbundets avtalsbranscher hårdare än på annat håll för på grund av konkurrenskraftsavtalet (kiky) har löneutvecklingen i den offentliga sektorn varit svagare än i andra branscher.

Jytyn liittovaltuusto: Palkankorotukset vähintään vientialojen tasolle22.11.2017 09:08Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii edustamilleen aloille niin kunnissa, kuntayhtymissä, seurakunnissa kuin yksityisellä ja kolmannella sektorilla vähintään vientialojen tasoista palkankorotuslinjaa. Palkankorotuspaine on liiton sopimusaloilla liittovaltuuston mukaan muita kovempi, sillä kilpailukykysopimuksesta (kiky) johtuen palkkakehitys on julkisella sektorilla ollut muita aloja heikompaa.