Jyty: Kommunbranschens förhandlingar igång – löneförhöjningstrycket hårt

Tisdagen 28 november samlas kommunbranschens huvudavtalsgrupp till en inofficiell öppning av avtalsförhandlingarna. Även om möten ordnats under året öppnas de egentliga förhandlingarna på tisdagsmorgonen. Enligt Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är det klart att löneförhöjningarna bör vara minst på samma nivå som i exportbranscherna.

– Kommunsektorns och kyrkobranschens löneförhöjningstryck är hårt, för lönernas utveckling har redan länge varit svag. Speciellt nedskärningen av semesterpenningen tog ordentligt av lönerna i den kvinnodominerade offentliga sektorn, påpekar Jytys ordförande.

Ganska säkert är att kommunbranschens huvudavtalsorganisationer kommer att ge gemensamma avtalsmål. En gemensam syn är åtminstone det att nedskärningen av semesterpenningen bör kompenseras.

– Förhandlingarna kommer att bli utmanande och man kommer säkert att bända om löneförhöjningens form. Enbart en procentförhöjning duger inte åt Jyty, anmärker Pihlajamäki.

Löneförhöjningar i eurobelopp passar Jyty, för de höjer de lägre lönerna och inverkar på lönejämställdheten. Enbart en procentförhöjning skulle betyda ett steg bakåt för lönejämställdheten.

– Jyty håller också på att uppdatera arbetskonfliktsplanerna och verksamhetsinstruktionerna, säger Pihlajamäki.

Avtalsförhandlingarna har inletts också i kyrkobranschen, där man på samma sätt söker löneförhöjningar. Jytys ordförande anser att den inverkan som speciellt kyrkans ekonomiska situation har på personalen är väldigt oroväckande.

I församlingarna har man denna höst haft rekordmånga samarbetsförhandlingar som strävar till att minska personalen. För de som pensioneras anställs inga nya och arbetet fördelas på dem som blir kvar.

Jytys ordförande talade i Rovaniemi om de kommande avtalsförhandlingarna vid Lapplands församlingspersonals 30-årsfest 24.11 samt vid Jyty Rovaniemis 70-årsfest 25.11.

Tilläggsinformation: Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty representerar ungefär 50 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommuners, samkommuners, församlingars och privat tjänst. Ungefär 84 procent av medlemmarna är kvinnor. Jyty är kommunbranschens äldsta fackförbund och STTK:s medlemsförbund. Jyty firar sitt 100-årsjubileum 2018.

Jyty: Varhaiskasvatuksen ryhmäkokoja pienennettävä25.4.2018 10:17Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki ihmettelee hallituksen varhaiskasvatuslakiesityksen linjausta, jossa lastentarhanopettajaksi voisi kouluttautua tulevaisuudessa ainoastaan yliopisto-opintojen kautta. Tällä hetkellä opettajiksi valmistutaan yliopistojen lisäksi myös ammattikorkeakouluista. Pihlajamäen mukaan on myös valitettavaa, että vaka-lailla puututaan henkilöstörakenteeseen, jonka seurauksena lastenhoitajien määrä putoaisi dramaattisesti.

Suurimpana säästötoimena Jytyn jäsenten työpaikoilla kunnissa, kuntayhtymissä, yksityisillä aloilla, järjestöissä ja seurakunnissa pidetään henkilöstöresurssien vähenemistä (36 %), joka aiheuttaa työmäärän lisääntymistä. Jyty selvitti jäsentensä näkemyksiä työelämän muutoksiin kyselyllä, johon vastasi liki 10 000 jäsentä. Kyselyn vastausprosentti oli 32,5.

/// Liite lisätty /// Jytyn jäsentutkimus: Henkilöstövähennyksistä kärsitään monilla ammattialoilla21.4.2018 09:00Tiedote

Jyty: I lönejämställdheten bör man gå framåt – modell från Island!15.3.2018 10:35Tiedote

Enligt Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki bör man bättre än tidigare utnyttja löneuppgifternas offentlighet i främjandet av lönejämlikheten och den privata sektorn kunde ta exempel av löneuppgifternas offentlighet på den offentliga sidan. Enligt Jytys ordförande skulle det löna sig att i Finland ta modell av speciellt Islands fördomsfria arbete och lagstiftning för lönejämställdhet.