Jyty: Kommunbranschens förhandlingar igång – löneförhöjningstrycket hårt

Tisdagen 28 november samlas kommunbranschens huvudavtalsgrupp till en inofficiell öppning av avtalsförhandlingarna. Även om möten ordnats under året öppnas de egentliga förhandlingarna på tisdagsmorgonen. Enligt Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är det klart att löneförhöjningarna bör vara minst på samma nivå som i exportbranscherna.

– Kommunsektorns och kyrkobranschens löneförhöjningstryck är hårt, för lönernas utveckling har redan länge varit svag. Speciellt nedskärningen av semesterpenningen tog ordentligt av lönerna i den kvinnodominerade offentliga sektorn, påpekar Jytys ordförande.

Ganska säkert är att kommunbranschens huvudavtalsorganisationer kommer att ge gemensamma avtalsmål. En gemensam syn är åtminstone det att nedskärningen av semesterpenningen bör kompenseras.

– Förhandlingarna kommer att bli utmanande och man kommer säkert att bända om löneförhöjningens form. Enbart en procentförhöjning duger inte åt Jyty, anmärker Pihlajamäki.

Löneförhöjningar i eurobelopp passar Jyty, för de höjer de lägre lönerna och inverkar på lönejämställdheten. Enbart en procentförhöjning skulle betyda ett steg bakåt för lönejämställdheten.

– Jyty håller också på att uppdatera arbetskonfliktsplanerna och verksamhetsinstruktionerna, säger Pihlajamäki.

Avtalsförhandlingarna har inletts också i kyrkobranschen, där man på samma sätt söker löneförhöjningar. Jytys ordförande anser att den inverkan som speciellt kyrkans ekonomiska situation har på personalen är väldigt oroväckande.

I församlingarna har man denna höst haft rekordmånga samarbetsförhandlingar som strävar till att minska personalen. För de som pensioneras anställs inga nya och arbetet fördelas på dem som blir kvar.

Jytys ordförande talade i Rovaniemi om de kommande avtalsförhandlingarna vid Lapplands församlingspersonals 30-årsfest 24.11 samt vid Jyty Rovaniemis 70-årsfest 25.11.

Tilläggsinformation: Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty representerar ungefär 50 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommuners, samkommuners, församlingars och privat tjänst. Ungefär 84 procent av medlemmarna är kvinnor. Jyty är kommunbranschens äldsta fackförbund och STTK:s medlemsförbund. Jyty firar sitt 100-årsjubileum 2018.

Jyty vastustaa irtisanomislakia mm. ylityö- ja vuoronvaihtokielloilla19.9.2018 14:30Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty on päättänyt järjestöllisistä toimista hallituksen suunnittelemaa irtisanomislakia vastaan. Kolmen päivän järjestöllisiin toimiin osallistuvat ke 26.9. kello 6.00 alkaen ja pe 28.9. kello 23.59 päättyen Jytyn kaikki sektorit niin kunta-ala, yksityinen kuin kirkonkin sektori. Järjestöllisiä toimia ovat vuoronvaihto- ja ylityökielto sekä säännöllisen työajan ylittävien liukumien käyttökielto. Mikäli järjestöllisiä toimia on tarve laajentaa, liittohallitus tekee niistä erikseen uuden päätöksen.

Jyty: Henkilöstön siirroissa maakuntiin paljon epävarmuustekijöitä14.9.2018 08:00Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäen mukaan koko sote- ja maakuntauudistuksen onnistumisen kannalta tärkein uudistukseen liittyvä tavoite tulee olla henkilöstön työpaikkojen sujuva siirtyminen ja työpaikkojen säilyttäminen. Tämä edellyttää Pihlajamäen mukaan sitä, että kuntien ja kuntayhtymien sekä valtion palveluksessa olevat viranhaltijat ja työntekijät - yhteensä yli 200 000 henkilöä - siirretään heidän palvelusuhteidensa katkeamatta maakuntien palvelukseen.