Jyty: Kunta-alalla ylityö- ja vuoronvaihtokiellot voimaan 6.2. alkaen

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittohallitus päätti 5.2. pitämässään kokouksessa julistaa kunta-alalle työehtosopimusneuvottelujen vauhdittamiseksi ylityö- ja vuoronvaihtokiellon tiistaista 6.2. klo 7.00 alkaen.

Kuntasektorin neuvottelut keskeytyivät sunnuntaina iltapäivällä riitaan lähinnä lomarahaleikkausten kompensoinnista. Kun virka- ja työehtosopimukset kunta-alalla ja kirkon sektorilla päättyivät 31.1, vallitsee työpaikoilla tällä hetkellä ns. sopimukseton tila, jolloin työtaistelutoimet ovat mahdollisia.

Sen voimassa ollessa jytyläisten työt jatkuvat suunniteltujen työvuorolistojen mukaisesti, mutta he eivät tee ylityötä eivätkä vaihda vuoroja. Muuten työntekijät hoitavat normaalisti työvuorojaan.

Työtaistelun ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle tai terveydelle. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon piirissä eivät ole myöskään viranhaltijat, ja sellaiset yleistä turvallisuutta tai omaisuuden turvaamista koskevat työt, joita ei ole mahdollista siirtää myöhemmäksi.

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että työtaistelutoimenpiteillä on ennen muuta tavoitteena ajaa jäsenistön etua ja saada lomarahaleikkauksista jäsenille aiheutuneet palkanmenetykset kompensoitua.

Ylityö- ja vuoronvaihtokieltoja myös muilla Jytyn sopimusaloilla

Lisäksi Jytyn sopimusaloilla on sovittu neuvottelujen vauhdittamiseksi ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta yksityisellä sosiaalialalla sekä yksityisellä opetusalalla ja aikuiskoulutuskeskuksissa.  Yksityisellä opetusalalla ja aikuiskoulutuskeskuksissa ylityö- ja vuoronvaihtokielto astuu voimaan keskiviikosta 7.2.2018 kello 7.00 alkaen, yksityisellä sosiaalialalla torstaina 8.2. kello 7.00 alkaen.

Lisätietoja: pj. Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

Edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa, puh. 040 5945872, marja.lounasmaa@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty ilmoitti lakosta pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksessa 31.1. – myös perhepäivähoitajat lakon piirissä23.1.2024 12:00:11 EET | Tiedote

Ammattiliitto Jyty on ilmoittanut poliittisesta lakosta pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksessa 31.1.2024. Lakon piiriin kuuluvat kaikki varhaiskasvatuksen työtehtävät kunnallisen ja yksityisen varhaiskasvatuksen sopimusaloilla Espoossa, Helsingissä, Kauniaisissa ja Vantaalla. Myös perhepäivähoito ja leikkipuistotoiminta kuuluvat Jytyn ilmoittaman lakon piiriin.