Jyty: Kunta-alalla ylityö- ja vuoronvaihtokiellot voimaan 6.2. alkaen

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittohallitus päätti 5.2. pitämässään kokouksessa julistaa kunta-alalle työehtosopimusneuvottelujen vauhdittamiseksi ylityö- ja vuoronvaihtokiellon tiistaista 6.2. klo 7.00 alkaen.

Kuntasektorin neuvottelut keskeytyivät sunnuntaina iltapäivällä riitaan lähinnä lomarahaleikkausten kompensoinnista. Kun virka- ja työehtosopimukset kunta-alalla ja kirkon sektorilla päättyivät 31.1, vallitsee työpaikoilla tällä hetkellä ns. sopimukseton tila, jolloin työtaistelutoimet ovat mahdollisia.

Sen voimassa ollessa jytyläisten työt jatkuvat suunniteltujen työvuorolistojen mukaisesti, mutta he eivät tee ylityötä eivätkä vaihda vuoroja. Muuten työntekijät hoitavat normaalisti työvuorojaan.

Työtaistelun ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle tai terveydelle. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon piirissä eivät ole myöskään viranhaltijat, ja sellaiset yleistä turvallisuutta tai omaisuuden turvaamista koskevat työt, joita ei ole mahdollista siirtää myöhemmäksi.

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että työtaistelutoimenpiteillä on ennen muuta tavoitteena ajaa jäsenistön etua ja saada lomarahaleikkauksista jäsenille aiheutuneet palkanmenetykset kompensoitua.

Ylityö- ja vuoronvaihtokieltoja myös muilla Jytyn sopimusaloilla

Lisäksi Jytyn sopimusaloilla on sovittu neuvottelujen vauhdittamiseksi ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta yksityisellä sosiaalialalla sekä yksityisellä opetusalalla ja aikuiskoulutuskeskuksissa.  Yksityisellä opetusalalla ja aikuiskoulutuskeskuksissa ylityö- ja vuoronvaihtokielto astuu voimaan keskiviikosta 7.2.2018 kello 7.00 alkaen, yksityisellä sosiaalialalla torstaina 8.2. kello 7.00 alkaen.

Lisätietoja: pj. Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

Edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa, puh. 040 5945872, marja.lounasmaa@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jytyn liittovaltuusto hyväksyi neuvottelutuloksia, työtaistelutoimet uhkaavat laajentua16.2.2018 14:44Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto hyväksyi perjantaina 16.2. Helsingissä pitämässään kokouksessa kunta-alalla viikko sitten saavutetun ns. yleisen palkankorotuslinjan mukaisen neuvottelutuloksen. Jytyn edustamien yksityissektorin pienempien sopimusalojen neuvottelutuloksista on myös hyväksytty kaikki muut lukuunottamatta yksityistä opetusalaa ja aikuiskoulutuskeskuksia, yksityistä sosiaali- ja terveyspalvelualaa sekä Kevan ja Työterveyslaitoksen sopimuksia. Niissä neuvottelutulokseen ei ollut päästy valtuuston kokoukseen mennessä. Sosiaali- ja terveyspalvelualalla jatkuu ylityö- ja vuoronvaihtokielto kuten myös yksityisellä opetusalalla ja aikuiskoulutuskeskuksissa. Myös muut työtaistelutoimenpiteet ovat mahdollisia.

Jyty tyytyväinen syntyneeseen neuvottelutulokseen8.2.2018 23:22Tiedote

Kuntasektorille syntyi työehtosopimusneuvotteluissa torstai-iltana 8.2. neuvottelutulos. Neuvottelupöydässä tiiviisti sopimuksesta vääntäneet Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki ja edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa ovat lopputulokseen tyytyväisiä. Sopimuksen synnyttyä myös kuntasektorilla voimassa ollut ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy ja työt jatkuvat tästä eteenpäin normaalisti.