Jyty: Kyrkans inbesparingar tagna från personalen

Denna höst har man hört rekordmånga oroande nyheter om församlingarnas samarbetsförhandlingar, som oftast strävar till att minska personalen. Den grundläggande orsaken till den dåliga ekonomiska situationen är kyrkoskattsinkomsternas fortsatta nedgång, som har lett till att besparingarna allt mer riktats mot personalen.

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, som talade vid Kymen församlingspersonals 30-årsfest i Kouvola 22.9, anser att det att kyrkans ekonomiska situation inverkar på personalen är mycket oroväckande.

– Det anställs inte nya i stället för dem som pensioneras från kyrkans tjänst och arbetena delas ut åt dem som är kvar. Personalen skärs ned och arbetstagarna blir utarbetade som en följd av en för stor arbetsbörda. Dessutom ansträngs personalen av osäkerheten om arbetsförhållandets fortsättning, strukturella förändringar och fortsatta omorganiseringar av arbetet, säger Pihlajamäki.

– Hotbilden håller på att bli sann. Kyrkans inbesparingar tas uttrycklingen från personalen, fastän till exempel Kyrkostyrelsen förra hösten gav rådet att i första hand skära ned från annat, såsom antalet fastigheter samt driftskostnaderna och först som sista alternativ från personalkostnaderna, betonar Pihlajamäki.

Exempelvis sade Kyrkans servicecentral (Kipa), som riksomfattande producerar bokförings- och löneräkningstjänster åt församlingarna, den kyrkliga samfälligheten, stiften och kyrkans centralfond just upp 15 arbetstagare av produktions-ekonomiska orsaker.

Med arbetstidsflexen tullar man på arbetstagarnas ork

I kyrkans kollektivavtal har man sedan 2015 följt ett arbetstidsförsök, med vilket man strävar till flexibilitet i arbetstiderna. Exempelvis utförs arbete i allmän arbetstid i 1-4 veckors utjämningsperioder.

– Arbetstidsförsöket har på många arbetsplatser lett till det att man inte planerar arbetsturerna, de görs knappa och listorna ändras. Arbetsdagarnas längd varierar kraftigt och bestämmelserna garanterar inte personalen ens två lediga dagar i veckan i medeltal. Farhågan är återhämtning från arbetet samt sammanpassningen av arbete och familjeliv, framhåller Pihlajamäki.

Ett av försökets element är telefondejoursersättning, där arbetstagaren i värsta fall binds till en dygnet-runt-dejour som ännu förutsätter att man kommer på arbete om man blir uppringd. Detta har i praktiken skrotat beredskapssystemen som arbetsgivaren tycker är dyra. Enligt Pihlajamäki binder telefondejour och beredskap kraftigt arbetstagarna på ledig tid och en dylik situation ökar arbetsutmattningen.

Den ojämlika löneutvecklingen bör stoppas

Den så kallade nollinjen för löneförhöjningar som pågått länge, konkurrenskraftsavtalets nedskärning av semesterpenningen och arbetstidens ökning har ytterligare skurit ned inkomstnivån för kyrkans arbetstagare.

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki kräver i kyrkans kommande avtalsförhandlingar en klar löneförhöjning, där man bör beakta speciellt låglönebranscherna.

Tilläggsinformation: Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty representerar ca 55 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommunernas, samkommunernas, församlingarnas och privat tjänst. Av medlemmarna är ca 87 procent kvinnor. Jyty är medlemsförbund i STTK.

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Jyty: Stora problem i lagförslaget för småbarnspedagogik21.5.2018 11:00Tiedote

Högre än tidigare behörighetskrav på personalen i lagförslaget för småbarnspedagogik hotar att ta arbetet från tusentals barnskötare. Samtidigt skulle man avskilja småbarnspedagogikens lärare och socionomer i sina egna yrkesgrupper. Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är emot lagförslaget för det ingriper kraftigt i personalstrukturen och utbildningskraven. Barnträdgårdslärare med socionombakgrund borde ha rätt att verka som lärare också i fortsättningen, betonar Jytys ordförande.

Jyty: Varhaiskasvatuksen ryhmäkokoja pienennettävä25.4.2018 10:17Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki ihmettelee hallituksen varhaiskasvatuslakiesityksen linjausta, jossa lastentarhanopettajaksi voisi kouluttautua tulevaisuudessa ainoastaan yliopisto-opintojen kautta. Tällä hetkellä opettajiksi valmistutaan yliopistojen lisäksi myös ammattikorkeakouluista. Pihlajamäen mukaan on myös valitettavaa, että vaka-lailla puututaan henkilöstörakenteeseen, jonka seurauksena lastenhoitajien määrä putoaisi dramaattisesti.

Suurimpana säästötoimena Jytyn jäsenten työpaikoilla kunnissa, kuntayhtymissä, yksityisillä aloilla, järjestöissä ja seurakunnissa pidetään henkilöstöresurssien vähenemistä (36 %), joka aiheuttaa työmäärän lisääntymistä. Jyty selvitti jäsentensä näkemyksiä työelämän muutoksiin kyselyllä, johon vastasi liki 10 000 jäsentä. Kyselyn vastausprosentti oli 32,5.

/// Liite lisätty /// Jytyn jäsentutkimus: Henkilöstövähennyksistä kärsitään monilla ammattialoilla21.4.2018 09:00Tiedote