Jyty: Kyrkans inbesparingar tagna från personalen

Denna höst har man hört rekordmånga oroande nyheter om församlingarnas samarbetsförhandlingar, som oftast strävar till att minska personalen. Den grundläggande orsaken till den dåliga ekonomiska situationen är kyrkoskattsinkomsternas fortsatta nedgång, som har lett till att besparingarna allt mer riktats mot personalen.

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, som talade vid Kymen församlingspersonals 30-årsfest i Kouvola 22.9, anser att det att kyrkans ekonomiska situation inverkar på personalen är mycket oroväckande.

– Det anställs inte nya i stället för dem som pensioneras från kyrkans tjänst och arbetena delas ut åt dem som är kvar. Personalen skärs ned och arbetstagarna blir utarbetade som en följd av en för stor arbetsbörda. Dessutom ansträngs personalen av osäkerheten om arbetsförhållandets fortsättning, strukturella förändringar och fortsatta omorganiseringar av arbetet, säger Pihlajamäki.

– Hotbilden håller på att bli sann. Kyrkans inbesparingar tas uttrycklingen från personalen, fastän till exempel Kyrkostyrelsen förra hösten gav rådet att i första hand skära ned från annat, såsom antalet fastigheter samt driftskostnaderna och först som sista alternativ från personalkostnaderna, betonar Pihlajamäki.

Exempelvis sade Kyrkans servicecentral (Kipa), som riksomfattande producerar bokförings- och löneräkningstjänster åt församlingarna, den kyrkliga samfälligheten, stiften och kyrkans centralfond just upp 15 arbetstagare av produktions-ekonomiska orsaker.

Med arbetstidsflexen tullar man på arbetstagarnas ork

I kyrkans kollektivavtal har man sedan 2015 följt ett arbetstidsförsök, med vilket man strävar till flexibilitet i arbetstiderna. Exempelvis utförs arbete i allmän arbetstid i 1-4 veckors utjämningsperioder.

– Arbetstidsförsöket har på många arbetsplatser lett till det att man inte planerar arbetsturerna, de görs knappa och listorna ändras. Arbetsdagarnas längd varierar kraftigt och bestämmelserna garanterar inte personalen ens två lediga dagar i veckan i medeltal. Farhågan är återhämtning från arbetet samt sammanpassningen av arbete och familjeliv, framhåller Pihlajamäki.

Ett av försökets element är telefondejoursersättning, där arbetstagaren i värsta fall binds till en dygnet-runt-dejour som ännu förutsätter att man kommer på arbete om man blir uppringd. Detta har i praktiken skrotat beredskapssystemen som arbetsgivaren tycker är dyra. Enligt Pihlajamäki binder telefondejour och beredskap kraftigt arbetstagarna på ledig tid och en dylik situation ökar arbetsutmattningen.

Den ojämlika löneutvecklingen bör stoppas

Den så kallade nollinjen för löneförhöjningar som pågått länge, konkurrenskraftsavtalets nedskärning av semesterpenningen och arbetstidens ökning har ytterligare skurit ned inkomstnivån för kyrkans arbetstagare.

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki kräver i kyrkans kommande avtalsförhandlingar en klar löneförhöjning, där man bör beakta speciellt låglönebranscherna.

Tilläggsinformation: Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty representerar ca 55 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommunernas, samkommunernas, församlingarnas och privat tjänst. Av medlemmarna är ca 87 procent kvinnor. Jyty är medlemsförbund i STTK.

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jytyn liittovaltuusto hyväksyi neuvottelutuloksia, työtaistelutoimet uhkaavat laajentua16.2.2018 14:44Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto hyväksyi perjantaina 16.2. Helsingissä pitämässään kokouksessa kunta-alalla viikko sitten saavutetun ns. yleisen palkankorotuslinjan mukaisen neuvottelutuloksen. Jytyn edustamien yksityissektorin pienempien sopimusalojen neuvottelutuloksista on myös hyväksytty kaikki muut lukuunottamatta yksityistä opetusalaa ja aikuiskoulutuskeskuksia, yksityistä sosiaali- ja terveyspalvelualaa sekä Kevan ja Työterveyslaitoksen sopimuksia. Niissä neuvottelutulokseen ei ollut päästy valtuuston kokoukseen mennessä. Sosiaali- ja terveyspalvelualalla jatkuu ylityö- ja vuoronvaihtokielto kuten myös yksityisellä opetusalalla ja aikuiskoulutuskeskuksissa. Myös muut työtaistelutoimenpiteet ovat mahdollisia.

Jyty tyytyväinen syntyneeseen neuvottelutulokseen8.2.2018 23:22Tiedote

Kuntasektorille syntyi työehtosopimusneuvotteluissa torstai-iltana 8.2. neuvottelutulos. Neuvottelupöydässä tiiviisti sopimuksesta vääntäneet Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki ja edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa ovat lopputulokseen tyytyväisiä. Sopimuksen synnyttyä myös kuntasektorilla voimassa ollut ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy ja työt jatkuvat tästä eteenpäin normaalisti.