Ammattiliitto Jyty ry

Jyty: Kyrkans inbesparingar tagna från personalen

Denna höst har man hört rekordmånga oroande nyheter om församlingarnas samarbetsförhandlingar, som oftast strävar till att minska personalen. Den grundläggande orsaken till den dåliga ekonomiska situationen är kyrkoskattsinkomsternas fortsatta nedgång, som har lett till att besparingarna allt mer riktats mot personalen.

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, som talade vid Kymen församlingspersonals 30-årsfest i Kouvola 22.9, anser att det att kyrkans ekonomiska situation inverkar på personalen är mycket oroväckande.

– Det anställs inte nya i stället för dem som pensioneras från kyrkans tjänst och arbetena delas ut åt dem som är kvar. Personalen skärs ned och arbetstagarna blir utarbetade som en följd av en för stor arbetsbörda. Dessutom ansträngs personalen av osäkerheten om arbetsförhållandets fortsättning, strukturella förändringar och fortsatta omorganiseringar av arbetet, säger Pihlajamäki.

– Hotbilden håller på att bli sann. Kyrkans inbesparingar tas uttrycklingen från personalen, fastän till exempel Kyrkostyrelsen förra hösten gav rådet att i första hand skära ned från annat, såsom antalet fastigheter samt driftskostnaderna och först som sista alternativ från personalkostnaderna, betonar Pihlajamäki.

Exempelvis sade Kyrkans servicecentral (Kipa), som riksomfattande producerar bokförings- och löneräkningstjänster åt församlingarna, den kyrkliga samfälligheten, stiften och kyrkans centralfond just upp 15 arbetstagare av produktions-ekonomiska orsaker.

Med arbetstidsflexen tullar man på arbetstagarnas ork

I kyrkans kollektivavtal har man sedan 2015 följt ett arbetstidsförsök, med vilket man strävar till flexibilitet i arbetstiderna. Exempelvis utförs arbete i allmän arbetstid i 1-4 veckors utjämningsperioder.

– Arbetstidsförsöket har på många arbetsplatser lett till det att man inte planerar arbetsturerna, de görs knappa och listorna ändras. Arbetsdagarnas längd varierar kraftigt och bestämmelserna garanterar inte personalen ens två lediga dagar i veckan i medeltal. Farhågan är återhämtning från arbetet samt sammanpassningen av arbete och familjeliv, framhåller Pihlajamäki.

Ett av försökets element är telefondejoursersättning, där arbetstagaren i värsta fall binds till en dygnet-runt-dejour som ännu förutsätter att man kommer på arbete om man blir uppringd. Detta har i praktiken skrotat beredskapssystemen som arbetsgivaren tycker är dyra. Enligt Pihlajamäki binder telefondejour och beredskap kraftigt arbetstagarna på ledig tid och en dylik situation ökar arbetsutmattningen.

Den ojämlika löneutvecklingen bör stoppas

Den så kallade nollinjen för löneförhöjningar som pågått länge, konkurrenskraftsavtalets nedskärning av semesterpenningen och arbetstidens ökning har ytterligare skurit ned inkomstnivån för kyrkans arbetstagare.

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki kräver i kyrkans kommande avtalsförhandlingar en klar löneförhöjning, där man bör beakta speciellt låglönebranscherna.

Tilläggsinformation: Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty representerar ca 55 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommunernas, samkommunernas, församlingarnas och privat tjänst. Av medlemmarna är ca 87 procent kvinnor. Jyty är medlemsförbund i STTK.

Ammattiliitto Jyty ry
Elimäenkatu 5

020 789 3799https://www.jytyliitto.fi

Jyty on ammattiliitto, jonka jäsenet toimivat kunta-alalla, hyvinvointialueilla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Jäsenistön suurimpia ammattialoja ovat sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ict-työ, nuoriso- ja järjestötyö, sosiaali- ja terveysala, kirjastoala sekä kasvatus ja koulutus. Ammattiliitto Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Följ Ammattiliitto Jyty ry

Senaste pressmeddelandena från Ammattiliitto Jyty ry

Ammattiliitto Jyty: Kolmasosa henkilöstöstä jätettiin ammattikorkeakouluja koskevan työehtosopimuksen ulkopuolelle4.3.2024 16:11:02 EET | Tiedote

Opetusalan yksityisiä työnantajia edustava Sivistysala ry eli Sivista on kertonut hyväksyneensä neuvottelutuloksen uudesta ammattikorkeakouluja koskevasta työehtosopimuksesta. Ammattiliitto Jyty korostaa, että työnantaja jätti sopimusneuvottelujen ulkopuolelle kolmasosan koko henkilöstöstä, sillä hallinto- ja tukipalvelutehtäviä tekevillä työntekijäryhmillä ei ollut edustusta neuvotteluissa.