Jyty: Kyrkans inbesparingar tagna från personalen

Denna höst har man hört rekordmånga oroande nyheter om församlingarnas samarbetsförhandlingar, som oftast strävar till att minska personalen. Den grundläggande orsaken till den dåliga ekonomiska situationen är kyrkoskattsinkomsternas fortsatta nedgång, som har lett till att besparingarna allt mer riktats mot personalen.

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, som talade vid Kymen församlingspersonals 30-årsfest i Kouvola 22.9, anser att det att kyrkans ekonomiska situation inverkar på personalen är mycket oroväckande.

– Det anställs inte nya i stället för dem som pensioneras från kyrkans tjänst och arbetena delas ut åt dem som är kvar. Personalen skärs ned och arbetstagarna blir utarbetade som en följd av en för stor arbetsbörda. Dessutom ansträngs personalen av osäkerheten om arbetsförhållandets fortsättning, strukturella förändringar och fortsatta omorganiseringar av arbetet, säger Pihlajamäki.

– Hotbilden håller på att bli sann. Kyrkans inbesparingar tas uttrycklingen från personalen, fastän till exempel Kyrkostyrelsen förra hösten gav rådet att i första hand skära ned från annat, såsom antalet fastigheter samt driftskostnaderna och först som sista alternativ från personalkostnaderna, betonar Pihlajamäki.

Exempelvis sade Kyrkans servicecentral (Kipa), som riksomfattande producerar bokförings- och löneräkningstjänster åt församlingarna, den kyrkliga samfälligheten, stiften och kyrkans centralfond just upp 15 arbetstagare av produktions-ekonomiska orsaker.

Med arbetstidsflexen tullar man på arbetstagarnas ork

I kyrkans kollektivavtal har man sedan 2015 följt ett arbetstidsförsök, med vilket man strävar till flexibilitet i arbetstiderna. Exempelvis utförs arbete i allmän arbetstid i 1-4 veckors utjämningsperioder.

– Arbetstidsförsöket har på många arbetsplatser lett till det att man inte planerar arbetsturerna, de görs knappa och listorna ändras. Arbetsdagarnas längd varierar kraftigt och bestämmelserna garanterar inte personalen ens två lediga dagar i veckan i medeltal. Farhågan är återhämtning från arbetet samt sammanpassningen av arbete och familjeliv, framhåller Pihlajamäki.

Ett av försökets element är telefondejoursersättning, där arbetstagaren i värsta fall binds till en dygnet-runt-dejour som ännu förutsätter att man kommer på arbete om man blir uppringd. Detta har i praktiken skrotat beredskapssystemen som arbetsgivaren tycker är dyra. Enligt Pihlajamäki binder telefondejour och beredskap kraftigt arbetstagarna på ledig tid och en dylik situation ökar arbetsutmattningen.

Den ojämlika löneutvecklingen bör stoppas

Den så kallade nollinjen för löneförhöjningar som pågått länge, konkurrenskraftsavtalets nedskärning av semesterpenningen och arbetstidens ökning har ytterligare skurit ned inkomstnivån för kyrkans arbetstagare.

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki kräver i kyrkans kommande avtalsförhandlingar en klar löneförhöjning, där man bör beakta speciellt låglönebranscherna.

Tilläggsinformation: Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty representerar ca 55 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommunernas, samkommunernas, församlingarnas och privat tjänst. Av medlemmarna är ca 87 procent kvinnor. Jyty är medlemsförbund i STTK.

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Budjetilla irti irtisanomisten tieltä8.8.2018 13:00Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki varoittaa vuoden 2019 budjetin valmisteluun kokoontunutta maan hallitusta toimista, joilla leikataan kuntien valtionosuuksista ja sitä kautta myös mm. tukipalveluita tuottavien naisvaltaisten alojen työntekijöiltä. Viimeisimpänä esimerkkinä Lahden ammattikorkeakoulu (LamK), jossa henkilöstölle ilmoitettiin 7.8. elokuun 20. päivä alkavista yt-neuvotteluista, joilla haetaan kolmen miljoonan säästöjä ensi vuodelle. Se tarkoittaisi henkilöstömenoissa noin 50 henkilötyövuoden suuruista euromäärää. Tällä hetkellä Lamkissa on 364 kokoaikaista työntekijää.

Jyty: Ett omställningsskyddsprogram behövs till social- och hälsovårds- och landskapsreformen24.5.2018 09:55Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige kräver ett omställningsskydd och anställningstrygghet för alla anställda som övergår till landskapen och den privata sektorn i början av år 2020 till följd av social- och hälsovårds- och landskapsreformen. I lagen om införande borde ett uppsägningsskydd skrivas in som skulle gälla t.o.m. år 2025 för de anställdas anställningar. Detta skulle främja arbetstagarnas möjligheter att anpassa sig till omställningen, skapa trygghet i arbetslivet och trygga en snabb tillgång på kompetent arbetskraft. Och viktigast av allt: lagen skulle inte bli ett arbetslöshetsprojekt som gör folk arbetslösa.

Jyty: Sote- ja maakuntauudistukseen saatava muutosturvaohjelma24.5.2018 09:12Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii sote- ja maakuntauudistuksen seurauksena maakuntiin ja yksityiselle sektorille vuoden 2020 alusta siirtyvälle henkilöstölle muutos- ja palvelussuhdeturvaa. Voimaanpanolakiin tulisi kirjata henkilöstön työsuhteen irtisanomissuoja vuoteen 2025 saakka. Se edistäisi työntekijöiden mahdollisuuksia sopeutua muutokseen, loisi turvallisuutta työelämään ja turvaisi sen, että saatavilla olisi nopeasti osaavaa työvoimaa. Ja mikä tärkeintä: laista ei tulisi ihmisiä kortistoon ajava työttömyyshanke.

Jyty: Det bör reserveras tillräckligt med euro för landskapens löneharmonisering23.5.2018 09:29Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty rf:s ordförande Maija Pihlajamäki betonar att löneharmoniseringen är en väsentlig del av sote- och landskapsreformen och dess förverkligande. ”Landskapen behöver ordentligt med euro från staten för olika förändringskostnader, bl a för skapande av en ny styrelse och nya strukturer. Stödet i euro och dess tillräcklighet inverkar väsentligt speciellt på förverkligandet av löneharmoniseringen”, betonade Pihlajamäki när hon talade i samband med förbundsfullmäktiges möte i Kuopio.

Jyty: Maakuntien palkkaharmonisointiin varattava riittävästi euroja23.5.2018 09:26Tiedote

Julkis ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry:n puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että palkkaharmonisointi on olennainen osa sote- ja maakuntauudistusta ja sen toteuttamista. ”Maakunnat tarvitsevat valtiolta runsaasti euroja erilaisiin muutoskustannuksiin, mm. uuden hallinnon ja uusien rakenteiden luomiseksi. Euroissa laskettava tuki ja sen riittävyys vaikuttaa olennaisesti erityisesti palkkaharmonisoinnin toteuttamiseen”, painotti Pihlajamäki puhuessaan liittovaltuuston kokouksen yhteydessä Kuopiossa.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.