Jyty: Lakon uhka yksityisellä sosiaalipalvelualalla

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty valmistautuu työtaistelutoimenpiteisiin yksityisen sosiaalipalvelualan työpaikoilla. Uudesta työehtosopimuksesta on käyty neuvotteluja ja työnantajaliitto totesi 15.2.2018 neuvottelut päättyneeksi tuloksettomina.

Jyty on jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lakon uhasta ja työnseisauksesta tänään 16.2.2018. Työtaistelutoimet kohdistuvat isoihin valtakunnallisiin varhaiskasvatuksen toimipaikkoihin, kuten esim. Touhulan päiväkoteihin. Lakko alkaa 7.3. aamulla ja päättyy 8.3. yöllä. Lakon uhka koskee merkittävää määrää varhaiskasvatuksen työntekijöitä.

Jytyn tärkeänä tavoitteena neuvotteluissa on ollut saavuttaa kunta-alan palkkatasoa yksityisellä sosiaalipalvelualalla. Lisäksi tavoitteena on ollut parantaa ns. 0-sopimuksella työtä tekevien (vaihtelevan työajan työsopimukset) työsuhteen ehtoja niin, että kun työaika vakiintuu tietyllä ajanjaksolla, niin se muuttuisi vähimmäistyöajaksi.

Jyty on jo aikaisemmin 8.2. julistanut ylityö- ja vuoronvaihtokiellon yksityiselle sosiaalipalvelualalle ja kielto jatkuu edelleen.

Jyty on sopimusneuvotteluissa osa Jyty-Pardia-STHL neuvottelujärjestöä (Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty – Palkansaajajärjestö Pardia ja Suomen Terveydenhoitajaliitto).

Lisätietoja: työmarkkina-asiamies Päivi Salin, puh. 0400 342 860

Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Jyty: Stora problem i lagförslaget för småbarnspedagogik21.5.2018 11:00Tiedote

Högre än tidigare behörighetskrav på personalen i lagförslaget för småbarnspedagogik hotar att ta arbetet från tusentals barnskötare. Samtidigt skulle man avskilja småbarnspedagogikens lärare och socionomer i sina egna yrkesgrupper. Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är emot lagförslaget för det ingriper kraftigt i personalstrukturen och utbildningskraven. Barnträdgårdslärare med socionombakgrund borde ha rätt att verka som lärare också i fortsättningen, betonar Jytys ordförande.

Jyty: Varhaiskasvatuksen ryhmäkokoja pienennettävä25.4.2018 10:17Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki ihmettelee hallituksen varhaiskasvatuslakiesityksen linjausta, jossa lastentarhanopettajaksi voisi kouluttautua tulevaisuudessa ainoastaan yliopisto-opintojen kautta. Tällä hetkellä opettajiksi valmistutaan yliopistojen lisäksi myös ammattikorkeakouluista. Pihlajamäen mukaan on myös valitettavaa, että vaka-lailla puututaan henkilöstörakenteeseen, jonka seurauksena lastenhoitajien määrä putoaisi dramaattisesti.

Jytyn jäsentutkimus: Henkilöstövähennyksistä kärsitään monilla ammattialoilla21.4.2018 09:00Tiedote

Suurimpana säästötoimena Jytyn jäsenten työpaikoilla kunnissa, kuntayhtymissä, yksityisillä aloilla, järjestöissä ja seurakunnissa pidetään henkilöstöresurssien vähenemistä (36 %), joka aiheuttaa työmäärän lisääntymistä. Jyty selvitti jäsentensä näkemyksiä työelämän muutoksiin kyselyllä, johon vastasi liki 10 000 jäsentä. Kyselyn vastausprosentti oli 32,5.