Jyty: Lakon uhka yksityisellä sosiaalipalvelualalla

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty valmistautuu työtaistelutoimenpiteisiin yksityisen sosiaalipalvelualan työpaikoilla. Uudesta työehtosopimuksesta on käyty neuvotteluja ja työnantajaliitto totesi 15.2.2018 neuvottelut päättyneeksi tuloksettomina.

Jyty on jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lakon uhasta ja työnseisauksesta tänään 16.2.2018. Työtaistelutoimet kohdistuvat isoihin valtakunnallisiin varhaiskasvatuksen toimipaikkoihin, kuten esim. Touhulan päiväkoteihin. Lakko alkaa 7.3. aamulla ja päättyy 8.3. yöllä. Lakon uhka koskee merkittävää määrää varhaiskasvatuksen työntekijöitä.

Jytyn tärkeänä tavoitteena neuvotteluissa on ollut saavuttaa kunta-alan palkkatasoa yksityisellä sosiaalipalvelualalla. Lisäksi tavoitteena on ollut parantaa ns. 0-sopimuksella työtä tekevien (vaihtelevan työajan työsopimukset) työsuhteen ehtoja niin, että kun työaika vakiintuu tietyllä ajanjaksolla, niin se muuttuisi vähimmäistyöajaksi.

Jyty on jo aikaisemmin 8.2. julistanut ylityö- ja vuoronvaihtokiellon yksityiselle sosiaalipalvelualalle ja kielto jatkuu edelleen.

Jyty on sopimusneuvotteluissa osa Jyty-Pardia-STHL neuvottelujärjestöä (Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty – Palkansaajajärjestö Pardia ja Suomen Terveydenhoitajaliitto).

Lisätietoja: työmarkkina-asiamies Päivi Salin, puh. 0400 342 860

Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.