Jyty: Landskapen bör producera sina administrations- och stödtjänster själva

Sote- och landskapsreformen berör kraftigt de blivande landskapens och kommunernas stödtjänster, såsom ekonomi-, löne- och dataadministrationen. I de blivande landskapen och kommunerna bör man noga överväga det vettiga i externalisering eller bolagisering av verksamheten, betonar Jytys ordförande Maija Pihlajamäki.

- Det skulle löna sig för de blivande landskapen och kommunerna att tillsammans producera sina tjänster så att arbetsplatserna bevaras i det egna landskapet eller kommunen, sa Pihlajamäki vid förbundets höstdagar i Kajana 9 september.

Pihlajamäki påpekar att grundlagsutskottet i juni enhälligt beslöt att landskapet bör ha rätt att fritt producera sote-tjänster och att de inte måste överföras till skilda bolag.

- Enligt tidigare erfarenheter har exempelvis en centralisering av statliga tjänstecentraler inte inneburit några kostnadsbesparingar, anmärker Pihlajamäki.

- Så gick det exempelvis i Statens ekonomi- och personaladministrations tjänstecentral samt senast i Kajana stad, där stödtjänsterna överflyttades från Kajanalands sote till Kunnan Taitoa Ab.

- De största problemen är vanligtvis gemensamma datasystem och en explosionsartad ökning av kostnaderna för förnyelse av dessa, fortsätter Pihlajamäki.

Förbättringar av arbetshälsa och anställning

Personalens orkande påfrestas i en förändring som pågår länge och är fylld av osäkerhet, när man i stället borde satsa ännu mer på främjande av arbetshälsa. Till exempel tilläggs- och kompletteringsutbildning samt grundlig orientering i arbetsuppgifter främjar arbetshälsan.

Enligt Jytys ordförande behöver arbetstagarna kontinuerlig utbildning när arbetsuppgifterna växlar och när kunnandebehoven ändrar exempelvis i och med en digitalisering och nya datasystem. Dessutom är det klart att utbildningen bör ske på arbetstid, då arbetsuppgifterna förändras och växlar på grund av en omplacering.

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki kräver vid kommande förhandlingar en förbättring av anställningar för låglönebranscher som producerar bas- och välfärdstjänster. Löneförhöjningarna bör vara ett eurobelopp, något som passar låglönebranscherna bättre än procentförhöjningar. Sote- och landskapsreformen och förseningen av den inverkar på avtalsperiodens längd.

Förtroendemannen som stöd i förändring

För sote- och landskapsreformens framgång är det viktigt med ett bra informationsutbyte och personalens möjligheter att delta. Förtroendemannens roll i förändringsprocessen är central när man tänker på personalens möjligheter att påverka.

- Organisationsförändringar kräver av arbetsgivarna speciell satsning på interaktion, samarbete och personalrepresentanternas position. Personalrepresentanternas krävande arbete förutsätter förbättringar i informationstillgång och möjligheten till tidsbruk samt tillräcklig ersättning för arbetet, säger Pihlajamäki.

Tilläggsinformation: Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty representerar ca 55 000 tjänste- och befattningshavare i kommuners, samkommuners, församlingars och privat tjänst. Av medlemmarna är ca 87 procent kvinnor. Jyty är ett medlemsförbund i STTK.

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Ett omställningsskyddsprogram behövs till social- och hälsovårds- och landskapsreformen24.5.2018 09:55Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige kräver ett omställningsskydd och anställningstrygghet för alla anställda som övergår till landskapen och den privata sektorn i början av år 2020 till följd av social- och hälsovårds- och landskapsreformen. I lagen om införande borde ett uppsägningsskydd skrivas in som skulle gälla t.o.m. år 2025 för de anställdas anställningar. Detta skulle främja arbetstagarnas möjligheter att anpassa sig till omställningen, skapa trygghet i arbetslivet och trygga en snabb tillgång på kompetent arbetskraft. Och viktigast av allt: lagen skulle inte bli ett arbetslöshetsprojekt som gör folk arbetslösa.

Jyty: Sote- ja maakuntauudistukseen saatava muutosturvaohjelma24.5.2018 09:12Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii sote- ja maakuntauudistuksen seurauksena maakuntiin ja yksityiselle sektorille vuoden 2020 alusta siirtyvälle henkilöstölle muutos- ja palvelussuhdeturvaa. Voimaanpanolakiin tulisi kirjata henkilöstön työsuhteen irtisanomissuoja vuoteen 2025 saakka. Se edistäisi työntekijöiden mahdollisuuksia sopeutua muutokseen, loisi turvallisuutta työelämään ja turvaisi sen, että saatavilla olisi nopeasti osaavaa työvoimaa. Ja mikä tärkeintä: laista ei tulisi ihmisiä kortistoon ajava työttömyyshanke.

Jyty: Det bör reserveras tillräckligt med euro för landskapens löneharmonisering23.5.2018 09:29Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty rf:s ordförande Maija Pihlajamäki betonar att löneharmoniseringen är en väsentlig del av sote- och landskapsreformen och dess förverkligande. ”Landskapen behöver ordentligt med euro från staten för olika förändringskostnader, bl a för skapande av en ny styrelse och nya strukturer. Stödet i euro och dess tillräcklighet inverkar väsentligt speciellt på förverkligandet av löneharmoniseringen”, betonade Pihlajamäki när hon talade i samband med förbundsfullmäktiges möte i Kuopio.

Jyty: Maakuntien palkkaharmonisointiin varattava riittävästi euroja23.5.2018 09:26Tiedote

Julkis ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry:n puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että palkkaharmonisointi on olennainen osa sote- ja maakuntauudistusta ja sen toteuttamista. ”Maakunnat tarvitsevat valtiolta runsaasti euroja erilaisiin muutoskustannuksiin, mm. uuden hallinnon ja uusien rakenteiden luomiseksi. Euroissa laskettava tuki ja sen riittävyys vaikuttaa olennaisesti erityisesti palkkaharmonisoinnin toteuttamiseen”, painotti Pihlajamäki puhuessaan liittovaltuuston kokouksen yhteydessä Kuopiossa.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Jyty: Stora problem i lagförslaget för småbarnspedagogik21.5.2018 11:00Tiedote

Högre än tidigare behörighetskrav på personalen i lagförslaget för småbarnspedagogik hotar att ta arbetet från tusentals barnskötare. Samtidigt skulle man avskilja småbarnspedagogikens lärare och socionomer i sina egna yrkesgrupper. Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är emot lagförslaget för det ingriper kraftigt i personalstrukturen och utbildningskraven. Barnträdgårdslärare med socionombakgrund borde ha rätt att verka som lärare också i fortsättningen, betonar Jytys ordförande.