Jyty: Lönejämställdheten bör finnas på förhandlingsbordet

I lönejämställdheten har det gått bakåt under landets nuvarande regerings period och beslutens jämställdhetsinverkan har inte bedömts. Exempelvis konkurrenskraftsavtalet skar kraftigt ner just den kvinnodominerade offentliga sektorns löner, men knappt den mansdominerade privata sektorns utkomstnivå.

– Ur könsjämställdhetssynvinkel var konkurrenskraftsavtalet ett slag speciellt mot kommunbranschen där fyra av fem arbetstagare är kvinnor. Statsekonomins inbesparingar drabbar också kommunekonomin, vars försvagning förebådar uppsägningar och andra sparåtgärder, betonade Jytys ordförande Maija Pihlajamäki vid Östra Finlands föreningsdagar i Villmanstrand 21.10.

– Landets regering har inte brytt sig om målen för lika lön och inte heller beaktat beslutens inverkan på jämställdheten, fortsatte Pihlajamäki.

Enligt Jytys ordförande skulle man nu i avtalsförhandlingarna under hösten och början av året ha en god möjlighet att ta med lönejämställdheten på förhandlingsbordet.

– Främjande av likalönsprincipen förutsätter speciellt en förhöjning av de små lönerna i kvinnodominerade branscher. Arbetsmarknadsorganisationerna bör tillsammans förhandla fram sådana avtal som gör Finland till ett jämställt land också gällande löner, tyckte Pihlajamäki.

I avtalsförhandlingarna väntar man just nu på exportbranschernas inledning, som skulle fastställa förbundsrundans riktning också i andra branscher. En dylik modell främjar dock inte en jämställd löneutveckling, utan kan till och med öka löneskillnaderna.

– En korrigering av lönejämställdheten vid förbundsrundan förutsätter att man för den kvinnodominerade offentliga sektorn förhandlar fram större förhöjningar än för de mansdominerade privata sektorerna. Euromässiga löneförhöjningar höjer de låga lönerna och inverkar på så sätt på lönejämställdheten. I någon mån inverkar också en så kallad blandlinje, där löneförhöjningen är procentmässig, men dock minst så stor som ett visst eurobelopp.

Hur skulle man kunna uppnå lönejämställdhet?

För tillfället är skillnaden i lön mellan kvinnor och män ungefär 17 procent. Regeringens och arbetsmarknadscentralorganisationernas likalönsprogram föreslår som lämpliga åtgärder utöver löne- och avtalspolitiken en förbättring av anställningssystemen, jämställdhetsplanerna och lönevetandet.

Metoder för likalönsprincipen är en jämnare fördelning av manliga och kvinnliga arbets- och yrkesbranscher mellan könen. Fortfarande arbetar kvinnor i regel i vårdbranschen, hälsovården och undervisningsbranschen och männen i teknik-, transport- och byggnadsbranschen.

Dessutom borde arbetsuppgifterna, såsom förmans- och ledaruppgifter, fördelas jämnare än förr, vilket skulle jämna ut löneskillnaderna för de högre lönernas del. Inkomstskillnaderna kan också jämnas ut genom en jämnare fördelning av arbets- och familjelivet mellan könen, något som förhoppningsvis förbättras som ett resultat av familjeledigheternas reformarbete.

Tilläggsinformation: Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty representerar ca 55 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommuners, samkommuners och församlingars tjänst. Av medlemmarna är ca 87 procent kvinnor. Jyty är ett medlemsförbund i STTK.

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Budjetilla irti irtisanomisten tieltä8.8.2018 13:00Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki varoittaa vuoden 2019 budjetin valmisteluun kokoontunutta maan hallitusta toimista, joilla leikataan kuntien valtionosuuksista ja sitä kautta myös mm. tukipalveluita tuottavien naisvaltaisten alojen työntekijöiltä. Viimeisimpänä esimerkkinä Lahden ammattikorkeakoulu (LamK), jossa henkilöstölle ilmoitettiin 7.8. elokuun 20. päivä alkavista yt-neuvotteluista, joilla haetaan kolmen miljoonan säästöjä ensi vuodelle. Se tarkoittaisi henkilöstömenoissa noin 50 henkilötyövuoden suuruista euromäärää. Tällä hetkellä Lamkissa on 364 kokoaikaista työntekijää.

Jyty: Ett omställningsskyddsprogram behövs till social- och hälsovårds- och landskapsreformen24.5.2018 09:55Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige kräver ett omställningsskydd och anställningstrygghet för alla anställda som övergår till landskapen och den privata sektorn i början av år 2020 till följd av social- och hälsovårds- och landskapsreformen. I lagen om införande borde ett uppsägningsskydd skrivas in som skulle gälla t.o.m. år 2025 för de anställdas anställningar. Detta skulle främja arbetstagarnas möjligheter att anpassa sig till omställningen, skapa trygghet i arbetslivet och trygga en snabb tillgång på kompetent arbetskraft. Och viktigast av allt: lagen skulle inte bli ett arbetslöshetsprojekt som gör folk arbetslösa.

Jyty: Sote- ja maakuntauudistukseen saatava muutosturvaohjelma24.5.2018 09:12Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii sote- ja maakuntauudistuksen seurauksena maakuntiin ja yksityiselle sektorille vuoden 2020 alusta siirtyvälle henkilöstölle muutos- ja palvelussuhdeturvaa. Voimaanpanolakiin tulisi kirjata henkilöstön työsuhteen irtisanomissuoja vuoteen 2025 saakka. Se edistäisi työntekijöiden mahdollisuuksia sopeutua muutokseen, loisi turvallisuutta työelämään ja turvaisi sen, että saatavilla olisi nopeasti osaavaa työvoimaa. Ja mikä tärkeintä: laista ei tulisi ihmisiä kortistoon ajava työttömyyshanke.

Jyty: Det bör reserveras tillräckligt med euro för landskapens löneharmonisering23.5.2018 09:29Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty rf:s ordförande Maija Pihlajamäki betonar att löneharmoniseringen är en väsentlig del av sote- och landskapsreformen och dess förverkligande. ”Landskapen behöver ordentligt med euro från staten för olika förändringskostnader, bl a för skapande av en ny styrelse och nya strukturer. Stödet i euro och dess tillräcklighet inverkar väsentligt speciellt på förverkligandet av löneharmoniseringen”, betonade Pihlajamäki när hon talade i samband med förbundsfullmäktiges möte i Kuopio.

Jyty: Maakuntien palkkaharmonisointiin varattava riittävästi euroja23.5.2018 09:26Tiedote

Julkis ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry:n puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että palkkaharmonisointi on olennainen osa sote- ja maakuntauudistusta ja sen toteuttamista. ”Maakunnat tarvitsevat valtiolta runsaasti euroja erilaisiin muutoskustannuksiin, mm. uuden hallinnon ja uusien rakenteiden luomiseksi. Euroissa laskettava tuki ja sen riittävyys vaikuttaa olennaisesti erityisesti palkkaharmonisoinnin toteuttamiseen”, painotti Pihlajamäki puhuessaan liittovaltuuston kokouksen yhteydessä Kuopiossa.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.