Jyty: Man lyssnar inte på personalen – förtroendet är borta!

I det nya lagförslaget om valfrihet har man inte beaktat personalen och inte heller betydelsen av administrations-, stöd- och ICT-tjänster. Förtroendet för en lyckad reform börjar ta slut och hela korthuset hotar rasa samman, varnade Jytys ordförande Maija Pihlajamäki vid Jyty Seinäjoki rf:s 70-årsfest 17.11.

– Personalen som experter på sin bransch bör få en mer betydande roll och större betydelse än tidigare då man besluter om sote- och landskapsreformen, kräver Jytys ordförande.

– Beaktansvärt är att man inte lyssnar på exempelvis personalen i administrations- och stödtjänsterna även om förändringarna kraftigast berör dessa arbetstagare. Det är inte ens klart om den egna arbetsgivaren är offentlig eller privat, vilka arbetsvillkor som följs och på vilken ort arbetsplatsen över huvudtaget finns, förundrar sig Pihlajamäki.

Jyty yttrade sig om administrationstjänsterna förra gången på våren 2017, efter vilket staten grundade ett riksomfattande bolag vid namn Hetli att sköta ekonomi- och personaladministrationens tjänster.

– Fastän man i själva lagförslaget har glömt personalen, kommer vi att ta ställning till exempelvis Hetli, som inte verkar vara ett speciellt funktionsdugligt alternativ, drar Pihlajamäki upp linjerna.

Dessutom äventyrar datasystemens halvfärdighet och funktionsoduglighet patienterna, kunderna samt hela personalens förutsättningar att arbeta. Erfarenheter från redan små förnyelser av datasystemen har visat att landskaps- och sote-reformens tidtabell inte är realistisk och att den planerade tilläggstiden inte är tillräcklig.

– Så småningom börjar man se att administrations- och ICT-tjänsterna har en livsviktig betydelse för organisationernas funktionsförmåga. Av primär vikt är datasystemens funktionalitet så att det ens är möjligt att fördela dessa tjänster till många producenter, påpekar Pihlajamäki.

Förtroendet för reformen är borta

Jytys ordförande förundrar sig över varför man vill skrota väl fungerande delar i sote-tjänsternas system. Överlag är de redan existerande finländska sote-tjänsterna bland de effektivaste i internationella jämförelser. Det lönar sig inte att byta hela systemet om en del inte fungerar, betonar Pihlajamäki.

– Ingen verkar tro på landskaps- och sote-reformen längre. Som det färskaste exemplet har vi planerna på att utlokalisera hälsovårdstjänsterna till ett privat företag i Havslappland.

– Vart försvann den nordiska välfärdsmodellen, som Finland så framgångsrikt satt sin tillit till. Förtroendet för landskaps- och sote-reformen verkar ha nått nya bottennoteringar.

Tilläggsinformation: Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty representerar ungefär 50 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommuners, samkommuners, församlingars och privat tjänst. Av medlemmarna är ungefär 84 procent kvinnor. Jyty är kommunbranschens äldsta fackförbund och medlem i STTK. Jyty firar sitt 100-årsjubileum år 2018.

Jyty: Budjetilla irti irtisanomisten tieltä8.8.2018 13:00Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki varoittaa vuoden 2019 budjetin valmisteluun kokoontunutta maan hallitusta toimista, joilla leikataan kuntien valtionosuuksista ja sitä kautta myös mm. tukipalveluita tuottavien naisvaltaisten alojen työntekijöiltä. Viimeisimpänä esimerkkinä Lahden ammattikorkeakoulu (LamK), jossa henkilöstölle ilmoitettiin 7.8. elokuun 20. päivä alkavista yt-neuvotteluista, joilla haetaan kolmen miljoonan säästöjä ensi vuodelle. Se tarkoittaisi henkilöstömenoissa noin 50 henkilötyövuoden suuruista euromäärää. Tällä hetkellä Lamkissa on 364 kokoaikaista työntekijää.

Jyty: Ett omställningsskyddsprogram behövs till social- och hälsovårds- och landskapsreformen24.5.2018 09:55Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige kräver ett omställningsskydd och anställningstrygghet för alla anställda som övergår till landskapen och den privata sektorn i början av år 2020 till följd av social- och hälsovårds- och landskapsreformen. I lagen om införande borde ett uppsägningsskydd skrivas in som skulle gälla t.o.m. år 2025 för de anställdas anställningar. Detta skulle främja arbetstagarnas möjligheter att anpassa sig till omställningen, skapa trygghet i arbetslivet och trygga en snabb tillgång på kompetent arbetskraft. Och viktigast av allt: lagen skulle inte bli ett arbetslöshetsprojekt som gör folk arbetslösa.

Jyty: Sote- ja maakuntauudistukseen saatava muutosturvaohjelma24.5.2018 09:12Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii sote- ja maakuntauudistuksen seurauksena maakuntiin ja yksityiselle sektorille vuoden 2020 alusta siirtyvälle henkilöstölle muutos- ja palvelussuhdeturvaa. Voimaanpanolakiin tulisi kirjata henkilöstön työsuhteen irtisanomissuoja vuoteen 2025 saakka. Se edistäisi työntekijöiden mahdollisuuksia sopeutua muutokseen, loisi turvallisuutta työelämään ja turvaisi sen, että saatavilla olisi nopeasti osaavaa työvoimaa. Ja mikä tärkeintä: laista ei tulisi ihmisiä kortistoon ajava työttömyyshanke.

Jyty: Det bör reserveras tillräckligt med euro för landskapens löneharmonisering23.5.2018 09:29Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty rf:s ordförande Maija Pihlajamäki betonar att löneharmoniseringen är en väsentlig del av sote- och landskapsreformen och dess förverkligande. ”Landskapen behöver ordentligt med euro från staten för olika förändringskostnader, bl a för skapande av en ny styrelse och nya strukturer. Stödet i euro och dess tillräcklighet inverkar väsentligt speciellt på förverkligandet av löneharmoniseringen”, betonade Pihlajamäki när hon talade i samband med förbundsfullmäktiges möte i Kuopio.

Jyty: Maakuntien palkkaharmonisointiin varattava riittävästi euroja23.5.2018 09:26Tiedote

Julkis ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry:n puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että palkkaharmonisointi on olennainen osa sote- ja maakuntauudistusta ja sen toteuttamista. ”Maakunnat tarvitsevat valtiolta runsaasti euroja erilaisiin muutoskustannuksiin, mm. uuden hallinnon ja uusien rakenteiden luomiseksi. Euroissa laskettava tuki ja sen riittävyys vaikuttaa olennaisesti erityisesti palkkaharmonisoinnin toteuttamiseen”, painotti Pihlajamäki puhuessaan liittovaltuuston kokouksen yhteydessä Kuopiossa.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.