Jyty: Miesten ja naisten tasa-arvoa edistettävä samanaikaisesti

Tasa-arvoa tulee edistää sekä nais- että miesnäkökulma huomioiden. Todellinen tasa-arvo voidaan saavuttaa vain, jos miesten tasa-arvoa edistetään tasapuolisesti naisten tasa-arvon kanssa, korosti Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki Porin SuomiAreenalla 12.7.

Tasa-arvokeskustelun keskiössä on ollut perinteisesti naisten tasa-arvo-ongelmat. Miehet kohtaavat kuitenkin yhtä lailla monenlaista epätasa-arvoa, joka näkyy esimerkiksi koulutuksessa, perhe- ja työelämässä, syrjäytymisessä ja huono-osaisuuden kasaantumisessa.

– Päihteiden väärinkäyttö, terveysongelmat, pitkäaikaistyöttömyys ja syrjäytyminen ovat esimerkkejä miehille kasaantuvista sosiaalisista ongelmista, joiden korjaamiseen tarvitaan uudenlaisia ratkaisuja. Pitkäaikaisesti työttömien ja syrjäytyneiden kustannukset yhteiskunnalle ovat taloudellisesti valtavat puhumattakaan inhimillisestä kärsimyksestä, Pihlajamäki huomauttaa.

Koulutus ehkäisee syrjäytymistä

Monien tilastojen mukaan miehet ovat jääneet naisista jälkeen eriasteisessa koulutuksessa. Esimerkiksi korkea-asteen tutkinnon suorittaneista enemmistö yli 60 % on naisia ja miesten osuus on laskenut alle 40 %:n. Määrällisesti naisista suorittaa korkea-asteen tutkinnon kolmasosa enemmän kuin miehet. Koulutus on tärkeää, sillä esimerkiksi korkea-asteen tutkinnon suorittaminen auttaa ratkaisevasti työllistymisessä.

Ongelmana on myös työmarkkinoiden ja koulutuksen voimakas sukupuolinen eriytyminen. Yhä edelleen naiset työskentelevät pääsääntöisesti hoiva-aloilla, terveydenhuollossa ja opetusalalla ja miehet tekniikan, kuljetuksen ja rakennusten alalla. Julkinen sektori on naisvaltaista ja yksityinen miesvaltaista.

– Työmarkkinoiden jyrkkärajaisesta eriytymisestä naisten ja miesten töihin tulee päästä eroon. Työmarkkinoiden sukupuolinen jakautuminen pitää yllä rakenteellista epätasa-arvoa yhteiskunnassa, joka vaikuttaa monella tasolla, Pihlajamäki sanoo.

Tasa-arvoista vanhemmuutta edistettävä

Työn ja perhe-elämän yhdistäminen tulee olla mahdollista niin, että äideillä ja isillä on tasa-arvoinen mahdollisuus osallistua perhe-elämään. Lapsella tulee olla oikeus molempiin vanhempiinsa ja tasa-arvoisen vanhemmuuden ideaalia tulee kunnioittaa myös parisuhteen erotilanteissa.

Tasa-arvosta keskusteltaessa tulee huomiota kiinnittää myös sellaiseen lainsäädäntöön, jossa kansalaiset asetetaan selkeästi sukupuolen perusteella eriarvoiseen asemaan.

Miesten syrjäytymisestä ja tasa-arvo-ongelmista keskustellaan SuomiAreenalla Porissa keskiviikkona 12.7. kello 11.45. Antinkatu 5:ssä, jossa keskustelijoina ovat Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, arkkipiispa Kari Mäkinen sekä opettaja-kolumnisti Arno Kotro. STTK:n järjestämässä keskustelussa juontajana toimii Marja-Liisa Rajakangas.

Lisätietoja:

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

*Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 55 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 87 prosenttia. Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Ett omställningsskyddsprogram behövs till social- och hälsovårds- och landskapsreformen24.5.2018 09:55Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige kräver ett omställningsskydd och anställningstrygghet för alla anställda som övergår till landskapen och den privata sektorn i början av år 2020 till följd av social- och hälsovårds- och landskapsreformen. I lagen om införande borde ett uppsägningsskydd skrivas in som skulle gälla t.o.m. år 2025 för de anställdas anställningar. Detta skulle främja arbetstagarnas möjligheter att anpassa sig till omställningen, skapa trygghet i arbetslivet och trygga en snabb tillgång på kompetent arbetskraft. Och viktigast av allt: lagen skulle inte bli ett arbetslöshetsprojekt som gör folk arbetslösa.

Jyty: Sote- ja maakuntauudistukseen saatava muutosturvaohjelma24.5.2018 09:12Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii sote- ja maakuntauudistuksen seurauksena maakuntiin ja yksityiselle sektorille vuoden 2020 alusta siirtyvälle henkilöstölle muutos- ja palvelussuhdeturvaa. Voimaanpanolakiin tulisi kirjata henkilöstön työsuhteen irtisanomissuoja vuoteen 2025 saakka. Se edistäisi työntekijöiden mahdollisuuksia sopeutua muutokseen, loisi turvallisuutta työelämään ja turvaisi sen, että saatavilla olisi nopeasti osaavaa työvoimaa. Ja mikä tärkeintä: laista ei tulisi ihmisiä kortistoon ajava työttömyyshanke.

Jyty: Det bör reserveras tillräckligt med euro för landskapens löneharmonisering23.5.2018 09:29Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty rf:s ordförande Maija Pihlajamäki betonar att löneharmoniseringen är en väsentlig del av sote- och landskapsreformen och dess förverkligande. ”Landskapen behöver ordentligt med euro från staten för olika förändringskostnader, bl a för skapande av en ny styrelse och nya strukturer. Stödet i euro och dess tillräcklighet inverkar väsentligt speciellt på förverkligandet av löneharmoniseringen”, betonade Pihlajamäki när hon talade i samband med förbundsfullmäktiges möte i Kuopio.

Jyty: Maakuntien palkkaharmonisointiin varattava riittävästi euroja23.5.2018 09:26Tiedote

Julkis ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry:n puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että palkkaharmonisointi on olennainen osa sote- ja maakuntauudistusta ja sen toteuttamista. ”Maakunnat tarvitsevat valtiolta runsaasti euroja erilaisiin muutoskustannuksiin, mm. uuden hallinnon ja uusien rakenteiden luomiseksi. Euroissa laskettava tuki ja sen riittävyys vaikuttaa olennaisesti erityisesti palkkaharmonisoinnin toteuttamiseen”, painotti Pihlajamäki puhuessaan liittovaltuuston kokouksen yhteydessä Kuopiossa.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Jyty: Stora problem i lagförslaget för småbarnspedagogik21.5.2018 11:00Tiedote

Högre än tidigare behörighetskrav på personalen i lagförslaget för småbarnspedagogik hotar att ta arbetet från tusentals barnskötare. Samtidigt skulle man avskilja småbarnspedagogikens lärare och socionomer i sina egna yrkesgrupper. Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är emot lagförslaget för det ingriper kraftigt i personalstrukturen och utbildningskraven. Barnträdgårdslärare med socionombakgrund borde ha rätt att verka som lärare också i fortsättningen, betonar Jytys ordförande.