Jyty myönsi 22 kirjastolle tukea nuorten lukukampanjaan

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty myönsi yhteensä 110 000 euroa tukea nuorten lukukampanjaan, jolla nuoret palkataan töihin yleisiin kirjastoihin edistämään lasten ja nuorten lukutaitoa ja lukemista. Jyty valitsi lukukampanjaan 72 hakemuksesta 22 kirjastoa, joista kukin saa 5000 euroa.

Viime vuonna Jyty päätti 100-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi lahjoittaa 100 000 euroa nuorten lukukampanjaan, jonka tarkoitus on ehkäistä nuorten syrjäytymistä, korostaa lukutaidon merkitystä syrjäytymisen ehkäisijänä sekä nostaa esille kirjastojen merkittävää roolia yhteiskunnan sivistystyössä. Lukukampanja toteutetaan yhteistyössä Suomen kirjastoseuran kanssa.

– Kirjastojen hakemukset olivat niin hyviä ja hakemuksia tuli niin paljon, että määrärahaa päätettiin nostaa vielä 10 000 eurolla. Näin saimme mukaan kaikkiaan 22 kirjastoa isoilla ja pienillä paikkakunnilla, eri puolilla maata, Jytyn järjestöjohtaja Ari Sauros sanoo.

Nuorten pääasiallinen työ lukukampanjassa on lukemisen ja lukutaidon edistäminen. Palkattavan nuoren tulee olla vähintään 18-vuotias ja nuorisolain mukaisesti enintään 29-vuotias. Työ voi olla kokoaikaista tai osa-aikaista ja nuorille maksetaan Jytyn neuvotteleman kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen (KVTES) mukaisesti.

– Pääasiallinen työtehtävä on lukemisen ja lukutaidon edistäminen esimerkiksi kirjastoissa, kouluilla tai päiväkodeissa. Nuoret voivat toimia esimerkiksi lukijana satutunnilla tai tehdä paljon muutakin, kuten antaa kirjavinkkejä ja lukusuosituksia tai järjestää kirjailijavierailuita ja työpajoja. Kielenä toimii yleensä suomi, mutta kaksikielisessä Kristiinankaupungissa myös ruotsi. Keskustakirjasto Oodi palkkaa puolestaan maahanmuuttajataustaisen nuoren, Sauros kertoo.

Lukukampanja alkaa Minna Canthin ja tasa-arvon päivänä 19.3.2019, jolloin kirjastojen toivotaan aloittavan myös nuorten työllistämisen. Samana päivänä Suomen kirjastoseura organisoi uuden tapahtumapäivän – Kirjaston päivän, joka kertoo kirjaston työstä tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja lukutaidon edistämiseksi. Nuorten työllistäminen lukukampanjaan tulee toteuttaa 30.9.2019 mennessä.

Tuki myönnettiin seuraaville yleisille kirjastoille:

• Alajärven kaupunginkirjasto ja Vimpelin kunnankirjasto
  • Espoon kaupunginkirjasto
  • Euran kirjasto- ja tietopalvelut/Euran pääkirjasto
  • Heinäveden kunnankirjasto
  • Vaasan kaupunginkirjasto

Lisätietoja:

Jytyn järjestöjohtaja Ari Sauros, puh. 0400 343 424, ari.sauros@jytyliitto.fi

Jytyn suunnittelija Pekka Laukkanen, puh. 040 575 9565, pekka.laukkanen@jytyliitto.fi

Suomen kirjastoseuran toiminnanjohtaja Rauha Maarno, puh. 044 748 1801, rauha.maarno@fla.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto.

Jyty: Kaatuneen soten jälkeen on turha jäädä tuleen makaamaan8.3.2019 15:43:27 EETTiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn mielestä sote- ja maakuntauudistuksen kaatuminen ei varmasti tullut kenellekään suurena yllätyksenä. Uudistus sisälsi jo alun perinkin ja vielä loppumetreillä niin suuria perustuslaillisia ongelmia, että uudistuksen sinällään ylevät tavoitteet kansalaisten terveys- ja hyvinvointierojen kaventamiseksi näyttivät uudistuksen valmistelun etenemisen pitkittyessä karkaavan yhä kauemmaksi tavoitellusta.

Jyty: Palkkatasa-arvo mukaan uuden työsopimuslain valmisteluun8.3.2019 00:00:00 EETTiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vaatii työmarkkinajärjestöjen sitoutumista tasa-arvoisen palkkauksen edistämiseen. Työ tulisi aloittaa jo tulevalla sopimuskierroksella. Seuraavalla hallituskaudella myös työsopimuslain uudistaminen tulee Pihlajamäen mukaan ottaa hallituksen yhdeksi kärkihankkeeksi, jossa samalla tasa-arvokysymykset perhevapaauudistuksineen otetaan lain valmistelussa erityisiksi kehityskohteiksi. ”Perheiden tarpeet huomioiva työelämän kehitystyö ja perheystävälliset käytännöt ovat juuri niitä keinoja, jotka mahdollistavat työn ja perhe-elämän nykyistä paremman yhteensovittamisen.”

Jyty: Försvagningen av kommunekonomin bryter ner de offentliga tjänsterna26.2.2019 10:38:29 EETTiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki kräver att kommunernas och – de eventuellt kommande landskapens – möjligheter att svara för de tjänster som läggs på deras ansvar bör säkras under den kommande regeringsperioden. Enligt Pihlajamäki kan man redan nu se att finansieringsgrunden för kommunerna fortsättningsvis blir allt ostadigare och anpassningsåtgärder hotar. Tyvärr riktas ofta de första besparingsblickarna mot personalen.

Jyty: Kuntatalouden heikennykset murentavat julkiset palvelut25.2.2019 14:00:00 EETTiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vaatii, että kuntien ja – mahdollisesti toteutuvien maakuntien - mahdollisuudet vastata niiden vastuulle sälytettävistä palveluista varmistetaan tulevalla hallituskaudella. Nyt on jo Pihlajamäen mukaan nähtävissä, että kuntien rahoituspohja muuttuu jatkuvasti yhä epävakaammaksi ja sopeuttamistoimet uhkaavat. Valitettavasti usein ensimmäisenä säästökatseet kohdistuvat henkilöstön suuntaan.

Jyty: Resursbristen för åldringars hemvård alarmerande4.2.2019 10:06:35 EETTiedote

Skandalen som i en vecka rört om kring vårdhemmen har på ett sorgligt sätt visat att man prutat på nivån på vården, som hör till åldringarnas grundrättigheter, i alltför många vårdinstitutioner och -enheter på bekostnad av kvaliteten för att maximera vinsten. I diskussionen har man fäst mindre uppmärksamhet vid det faktum att huvudparten (57 %) av åldringarnas vårdtjänster koncentrerar sig på hemvården, där problemen är lika allvarliga.