Jyty: Paikallisen sopimisen mahdollisuuksia jo nyt riittävästi

Jukka Ahtelan ja Joel Salmisen laatima selvitys paikallisen sopimisen nykytilasta ja paikallista sopimista edistävistä toimenpiteistä on julkaistu. Se vahvistaa käsityksen, jonka mukaan työehtosopimuksissa ja lainsäädännössä on jo nyt runsaasti elementtejä työnantajia ja työntekijöitä hyödyttävään paikalliseen sopimiseen.

Selvitys on tarkoitettu paikallisen sopimisen alatyöryhmän työn tueksi. Ryhmä pyysi keskiviikkona työlleen jatkoaikaa.

”Näillä eväillä työryhmän on vaikea saavuttaa yksimielistä näkemystä. Nyt ei ole nykyjärjestelmän romuttamisen aika”, sanoo Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima.

Voiman mukaan paikallista sopimista on edistettävä hallitusohjelman mukaisesti eli virka- ja työehtosopimusjärjestelmien kautta. Työpaikoilla on syytä ensin käyttää jo nyt olemassa olevia keinoja paikalliseen sopimiseen. Selvityksen mukaan näin ei ole tapahtunut.

”Paikallisen sopimisen lisäämistä ei pidä lähteä hakemaan työehtosopimusjärjestelmää rikkovalla tavalla”, toteaa Voima.

Voima sanoo pitävänsä erityisen tärkeänä, että jatkossakin henkilöstöä edustaa ja heidän puolestaan neuvottelee luottamusmies, jolla on taito ja koulutus neuvotella työntekijöiden työehdoista. Vain näin saavutetaan riittävä tasapaino paikallisen sopimisen neuvotteluosapuolten eli työnantajan ja työntekijöiden välillä.

Sopiminen vaatii aina kaksi osapuolta. ”Työnantajan ja työntekijöiden välillä vallitseva yhteistyö ja luottamus edistävät paikallista sopimista paljon tehokkaammin kuin lakimuutokset”, Voima korostaa.

Lisätietoja: puheenjohtaja Jonna Voima, jonna.voima@jytyliitto.fi, puh 0505912341

Ammattiliitto Jytyn jäsenet toimivat kunta-alalla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Jäsenistön suurimpia ammattialoja ovat sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ict-työ, nuoriso- ja järjestötyö, sosiaali- ja terveysala, kirjastoala sekä kasvatus ja koulutus. Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Jyty ilmoitti lakosta pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksessa 31.1. – myös perhepäivähoitajat lakon piirissä23.1.2024 12:00:11 EET | Tiedote

Ammattiliitto Jyty on ilmoittanut poliittisesta lakosta pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksessa 31.1.2024. Lakon piiriin kuuluvat kaikki varhaiskasvatuksen työtehtävät kunnallisen ja yksityisen varhaiskasvatuksen sopimusaloilla Espoossa, Helsingissä, Kauniaisissa ja Vantaalla. Myös perhepäivähoito ja leikkipuistotoiminta kuuluvat Jytyn ilmoittaman lakon piiriin.