Ammattiliitto Jyty ry

Jyty: Paikallisen sopimisen mahdollisuuksia jo nyt riittävästi

Jukka Ahtelan ja Joel Salmisen laatima selvitys paikallisen sopimisen nykytilasta ja paikallista sopimista edistävistä toimenpiteistä on julkaistu. Se vahvistaa käsityksen, jonka mukaan työehtosopimuksissa ja lainsäädännössä on jo nyt runsaasti elementtejä työnantajia ja työntekijöitä hyödyttävään paikalliseen sopimiseen.

Selvitys on tarkoitettu paikallisen sopimisen alatyöryhmän työn tueksi. Ryhmä pyysi keskiviikkona työlleen jatkoaikaa.

”Näillä eväillä työryhmän on vaikea saavuttaa yksimielistä näkemystä. Nyt ei ole nykyjärjestelmän romuttamisen aika”, sanoo Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima.

Voiman mukaan paikallista sopimista on edistettävä hallitusohjelman mukaisesti eli virka- ja työehtosopimusjärjestelmien kautta. Työpaikoilla on syytä ensin käyttää jo nyt olemassa olevia keinoja paikalliseen sopimiseen. Selvityksen mukaan näin ei ole tapahtunut.

”Paikallisen sopimisen lisäämistä ei pidä lähteä hakemaan työehtosopimusjärjestelmää rikkovalla tavalla”, toteaa Voima.

Voima sanoo pitävänsä erityisen tärkeänä, että jatkossakin henkilöstöä edustaa ja heidän puolestaan neuvottelee luottamusmies, jolla on taito ja koulutus neuvotella työntekijöiden työehdoista. Vain näin saavutetaan riittävä tasapaino paikallisen sopimisen neuvotteluosapuolten eli työnantajan ja työntekijöiden välillä.

Sopiminen vaatii aina kaksi osapuolta. ”Työnantajan ja työntekijöiden välillä vallitseva yhteistyö ja luottamus edistävät paikallista sopimista paljon tehokkaammin kuin lakimuutokset”, Voima korostaa.

Lisätietoja: puheenjohtaja Jonna Voima, jonna.voima@jytyliitto.fi, puh 0505912341

Ammattiliitto Jyty ry

020 789 3799https://www.jytyliitto.fi

Ammattiliitto Jytyn jäsenet toimivat kunta-alalla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Jäsenistön suurimpia ammattialoja ovat sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ict-työ, nuoriso- ja järjestötyö, sosiaali- ja terveysala, kirjastoala sekä kasvatus ja koulutus. Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Lue lisää julkaisijalta Ammattiliitto Jyty ry

Jytyn jäsentutkimus: Säästötoimet ja etätyö leimanneet kuluvaa koronavuotta24.11.2020 14:22:42 EET | Tiedote

Ammattiliitto Jytyn vuoden 2020 jäsentutkimuksen mukaan koronavuoden mukanaan tuomat säästötoimet näkyvät voimakkaasti naisvaltaisen jäsenistön työpaikoilla kunta-alalla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Etätyö on täysin uusi kokemus monelle pääasiassa kunta-alalla työskentelevälle. Jytyn jäsenet kokevat myös, että työn vaatimukset ja työmäärä ovat kasvaneet.