Jyty: Palkkatasa-arvo nostettava neuvottelupöytään

Palkkatasa-arvossa on menty takapakkia maan nykyisen hallituksen aikana eikä päätöksien tasa-arvovaikutuksia ole arvioitu. Esimerkiksi kilpailukykysopimus leikkasi voimakkaasti juuri naisvaltaisen julkisen sektorin palkkoja, mutta ei juuri miesvaltaisen yksityisen sektorin ansiotasoa.

– Sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta kilpailukykysopimus oli isku erityisesti kunta-alalle, jonka työntekijöistä neljä viidestä on naisia. Valtiontalouden säästöt kohdistuvat myös kuntatalouteen, jonka heikkeneminen ennakoi irtisanomisia ja muita säästötoimia, korosti Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki Itä-Suomen yhdistyspäivillä Lappeenrannassa 21.10.

– Maan hallitus ei ole välittänyt samapalkkaisuustavoitteista eikä huomioinut päätöksien tasa-arvovaikutuksia, Pihlajamäki jatkoi.

Jytyn puheenjohtajan mielestä syksyn ja alkuvuoden sopimusneuvotteluissa olisi nyt hyvä mahdollisuus nostaa palkkatasa-arvo neuvottelupöytään.

– Samapalkkaisuuden edistäminen edellyttää erityisesti pienimpien palkkojen korottamista naisvaltaisilla aloilla. Työmarkkinajärjestöjen on yhdessä neuvoteltava sellaiset sopimukset, jotka tekevät Suomesta tasa-arvoisen maan myös palkkauksessa, Pihlajamäki linjasi.

Sopimusneuvotteluissa odotellaan tällä hetkellä vientialojen päänavausta, joka määrittelisi liittokierroksen suunnan myös muilla aloilla. Tällainen malli ei kuitenkaan edistä tasa-arvoista palkkakehitystä, vaan saattaa jopa kasvattaa palkkaeroja.

– Palkkatasa-arvon korjaaminen liittokierroksella edellyttää, että naisvaltaiselle julkiselle sektorille neuvotellaan miesvaltaisia yksityisiä aloja suuremmat korotukset. Euromääräiset palkankorotukset nostavat matalampia palkkoja ja siten vaikuttavat myös palkkatasa-arvoon. Jonkin verran tähän vaikuttaa myös niin sanottu sekalinja, jossa palkankorotus on prosenttimääräinen, mutta kuitenkin vähintään tietyn euromäärän suuruinen.

Miten palkkatasa-arvo voitaisiin saavuttaa?

Tällä hetkellä naisten ja miesten välinen keskimääräinen palkkaero on noin 17 prosenttia. Hallituksen ja työmarkkinakeskusjärjestöjen samapalkkaisuusohjelma ehdottaa sopiviksi toimenpiteiksi palkka- ja sopimuspolitiikan lisäksi tasa-arvoisia palkkausjärjestelmiä, tasa-arvosuunnitelmia ja palkkatietämyksen parantamista.

Samapalkkaisuuden keinoina ovat miesten ja naisten välisten työ- ja ammattialojen tasapuolisempi jakaantuminen sukupuolten välillä. Yhä edelleen naiset työskentelevät pääsääntöisesti hoiva-aloilla, terveydenhuollossa ja opetusalalla ja miehet tekniikan, kuljetuksen ja rakennusten alalla.

Lisäksi työtehtävien, kuten esimies- ja johtotehtävien tulee jakaantua entistä tasaisemmin, mikä tasaisi palkkaeroja korkeampien palkkojen osalta. Tuloeroja voidaan myös tasoittaa työn- ja perhe-elämän tasapuolisempana jakaantumisena sukupuolten välillä, johon ollaan toivottavasti saamassa parannuksia perhevapaiden uudistamistyön tuloksena.

Lisätietoja: Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 55 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 87 prosenttia. Jyty on STTK:n jäsenliitto.