Jyty: Palkkatasa-arvossa otettava askelia eteenpäin – mallia Islannista!

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtajan Maija Pihlajamäen mielestä palkkatietojen julkisuutta tulee hyödyntää palkkatasa-arvon edistämisessä entistä paremmin ja yksityinen sektori voisi ottaa esimerkkiä palkkatietojen avoimuudesta julkiselta puolelta. Jytyn puheenjohtajan mukaan Suomessa kannattaisi ottaa mallia erityisesti Islannin ennakkoluulottomasta työstä ja lainsäädännöstä palkkatasa-arvon eteen.

Nimikirjalain mukaan Suomessa julkisen sektorin, kuten kuntien ja kuntayhtymien henkilöstön palkkatiedot ovat julkisia. Tämä koskee mm. tehtäväkohtaisia palkkoja, henkilökohtaisia lisiä ja työkokemuslisiä.

– Käytännössä julkisen sektorin palkkojen julkisuus tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jokaisella kansalaisella on oikeus saada kuntasektorilla työskentelevien palkkatietoja. Kunta-alan palkkatieto on siis kaikkien saatavilla ja tätä tietoa tulee pystyä hyödyntämään perusteettomien palkkaerojen korjaamiseksi, Pihlajamäki sanoo.

– Esimerkiksi työehtosopimusten paikallisilla järjestelyerillä voidaan korjata palkkaepätasa-arvoon liittyviä ongelmia. Kunta-alan palkankorotusten paikallisista järjestelyeristä sovittaessa tulee henkilöstön edustajilla olla kattavat tiedot, kenelle palkankorotuksia tulisi kohdentaa. Paikallisten sopimusten onnistuminen edellyttää, että palkkatietoa hyödynnetään laajasti.

– Palkkatasa-arvon sudenkuopaksi on muodostunut yksityisen sektorin palkkasalaisuus, jota työnantaja tuntuu puolustavan henkeen ja vereen. Tämä on näkynyt esimerkiksi henkilöstön edustajien työssä, kun yksityisen sektorin luottamusmies ei saa useinkaan riittäviä palkkatietoja paikallisen sopimisen tueksi.

Palkkatasa-arvoon mallia Islannista

Palkkatasa-arvon toteuttamiseen on tartuttu erityisesti Islannissa, jossa tuore laki velvoittaa niin julkisen kuin yksityisen sektorin työnantajat maksamaan samanarvoisesta työstä samaa palkkaa sukupuolesta, etnisyydestä, seksuaalisesta suuntautumisesta tai kansallisuudesta riippumatta. Lailla velvoitetaan yli 25 hengen yritykset todistamaan, että lakia noudatetaan. Lain rikkomisesta rangaistaan sakoilla.

Islannissa palkkatasa-arvolle on luotu työmarkkinajärjestöjen yhteisesti sopima malli ja lakia noudattavat yritykset saavat tasa-arvosertifikaatin.

Jytyn puheenjohtajan Maija Pihlajamäen mielestä palkkatasa-arvo edellyttää Suomessakin Islannin mallia.

– Islannin palkkatasa-arvon mallissa on lähdetty ennakkoluulottomasti rakentamaan oikeudenmukaista työelämää ja yhteiskuntaa. Mallia Islannista kannattaisi siis ottaa muussakin kuin jalkapallossa, Pihlajamäki huomauttaa.

Jytyn liittohallitus kokoontui Porissa puheenjohtaja Maija Pihlajamäen johdolla 14.-15. maaliskuuta.

Lisätietoja: Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: I lönejämställdheten bör man gå framåt – modell från Island!15.3.2018 10:35Tiedote

Enligt Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki bör man bättre än tidigare utnyttja löneuppgifternas offentlighet i främjandet av lönejämlikheten och den privata sektorn kunde ta exempel av löneuppgifternas offentlighet på den offentliga sidan. Enligt Jytys ordförande skulle det löna sig att i Finland ta modell av speciellt Islands fördomsfria arbete och lagstiftning för lönejämställdhet.

Jyty: Henkilöstön asemasta puhuttu sote-uudistuksessa aivan liian vähän8.3.2018 16:20Tiedote

Hallitus antoi valinnanvapautta koskevan lakipaketin eduskunnan käsiteltäväksi torstaina 8.3. Jotta lokakuun 28. päiväksi suunnitellut maakuntavaalit toteutuisivat, tulisi sote- ja maakuntalakipaketti hyväksyä jo kesäkuussa. Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn mukaan lakiluonnos sisältää useita ongelmakohtia, joista henkilöstön asema ei ole uudistusta eteenpäin vietäessä vähäisin.

Jytyn liittovaltuusto hyväksyi neuvottelutuloksia, työtaistelutoimet uhkaavat laajentua16.2.2018 14:44Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto hyväksyi perjantaina 16.2. Helsingissä pitämässään kokouksessa kunta-alalla viikko sitten saavutetun ns. yleisen palkankorotuslinjan mukaisen neuvottelutuloksen. Jytyn edustamien yksityissektorin pienempien sopimusalojen neuvottelutuloksista on myös hyväksytty kaikki muut lukuunottamatta yksityistä opetusalaa ja aikuiskoulutuskeskuksia, yksityistä sosiaali- ja terveyspalvelualaa sekä Kevan ja Työterveyslaitoksen sopimuksia. Niissä neuvottelutulokseen ei ollut päästy valtuuston kokoukseen mennessä. Sosiaali- ja terveyspalvelualalla jatkuu ylityö- ja vuoronvaihtokielto kuten myös yksityisellä opetusalalla ja aikuiskoulutuskeskuksissa. Myös muut työtaistelutoimenpiteet ovat mahdollisia.