Jyty: Palkkatasa-arvossa otettava askelia eteenpäin – mallia Islannista!

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtajan Maija Pihlajamäen mielestä palkkatietojen julkisuutta tulee hyödyntää palkkatasa-arvon edistämisessä entistä paremmin ja yksityinen sektori voisi ottaa esimerkkiä palkkatietojen avoimuudesta julkiselta puolelta. Jytyn puheenjohtajan mukaan Suomessa kannattaisi ottaa mallia erityisesti Islannin ennakkoluulottomasta työstä ja lainsäädännöstä palkkatasa-arvon eteen.

Nimikirjalain mukaan Suomessa julkisen sektorin, kuten kuntien ja kuntayhtymien henkilöstön palkkatiedot ovat julkisia. Tämä koskee mm. tehtäväkohtaisia palkkoja, henkilökohtaisia lisiä ja työkokemuslisiä.

– Käytännössä julkisen sektorin palkkojen julkisuus tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jokaisella kansalaisella on oikeus saada kuntasektorilla työskentelevien palkkatietoja. Kunta-alan palkkatieto on siis kaikkien saatavilla ja tätä tietoa tulee pystyä hyödyntämään perusteettomien palkkaerojen korjaamiseksi, Pihlajamäki sanoo.

– Esimerkiksi työehtosopimusten paikallisilla järjestelyerillä voidaan korjata palkkaepätasa-arvoon liittyviä ongelmia. Kunta-alan palkankorotusten paikallisista järjestelyeristä sovittaessa tulee henkilöstön edustajilla olla kattavat tiedot, kenelle palkankorotuksia tulisi kohdentaa. Paikallisten sopimusten onnistuminen edellyttää, että palkkatietoa hyödynnetään laajasti.

– Palkkatasa-arvon sudenkuopaksi on muodostunut yksityisen sektorin palkkasalaisuus, jota työnantaja tuntuu puolustavan henkeen ja vereen. Tämä on näkynyt esimerkiksi henkilöstön edustajien työssä, kun yksityisen sektorin luottamusmies ei saa useinkaan riittäviä palkkatietoja paikallisen sopimisen tueksi.

Palkkatasa-arvoon mallia Islannista

Palkkatasa-arvon toteuttamiseen on tartuttu erityisesti Islannissa, jossa tuore laki velvoittaa niin julkisen kuin yksityisen sektorin työnantajat maksamaan samanarvoisesta työstä samaa palkkaa sukupuolesta, etnisyydestä, seksuaalisesta suuntautumisesta tai kansallisuudesta riippumatta. Lailla velvoitetaan yli 25 hengen yritykset todistamaan, että lakia noudatetaan. Lain rikkomisesta rangaistaan sakoilla.

Islannissa palkkatasa-arvolle on luotu työmarkkinajärjestöjen yhteisesti sopima malli ja lakia noudattavat yritykset saavat tasa-arvosertifikaatin.

Jytyn puheenjohtajan Maija Pihlajamäen mielestä palkkatasa-arvo edellyttää Suomessakin Islannin mallia.

– Islannin palkkatasa-arvon mallissa on lähdetty ennakkoluulottomasti rakentamaan oikeudenmukaista työelämää ja yhteiskuntaa. Mallia Islannista kannattaisi siis ottaa muussakin kuin jalkapallossa, Pihlajamäki huomauttaa.

Jytyn liittohallitus kokoontui Porissa puheenjohtaja Maija Pihlajamäen johdolla 14.-15. maaliskuuta.

Lisätietoja: Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Ett omställningsskyddsprogram behövs till social- och hälsovårds- och landskapsreformen24.5.2018 09:55Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige kräver ett omställningsskydd och anställningstrygghet för alla anställda som övergår till landskapen och den privata sektorn i början av år 2020 till följd av social- och hälsovårds- och landskapsreformen. I lagen om införande borde ett uppsägningsskydd skrivas in som skulle gälla t.o.m. år 2025 för de anställdas anställningar. Detta skulle främja arbetstagarnas möjligheter att anpassa sig till omställningen, skapa trygghet i arbetslivet och trygga en snabb tillgång på kompetent arbetskraft. Och viktigast av allt: lagen skulle inte bli ett arbetslöshetsprojekt som gör folk arbetslösa.

Jyty: Sote- ja maakuntauudistukseen saatava muutosturvaohjelma24.5.2018 09:12Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii sote- ja maakuntauudistuksen seurauksena maakuntiin ja yksityiselle sektorille vuoden 2020 alusta siirtyvälle henkilöstölle muutos- ja palvelussuhdeturvaa. Voimaanpanolakiin tulisi kirjata henkilöstön työsuhteen irtisanomissuoja vuoteen 2025 saakka. Se edistäisi työntekijöiden mahdollisuuksia sopeutua muutokseen, loisi turvallisuutta työelämään ja turvaisi sen, että saatavilla olisi nopeasti osaavaa työvoimaa. Ja mikä tärkeintä: laista ei tulisi ihmisiä kortistoon ajava työttömyyshanke.

Jyty: Det bör reserveras tillräckligt med euro för landskapens löneharmonisering23.5.2018 09:29Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty rf:s ordförande Maija Pihlajamäki betonar att löneharmoniseringen är en väsentlig del av sote- och landskapsreformen och dess förverkligande. ”Landskapen behöver ordentligt med euro från staten för olika förändringskostnader, bl a för skapande av en ny styrelse och nya strukturer. Stödet i euro och dess tillräcklighet inverkar väsentligt speciellt på förverkligandet av löneharmoniseringen”, betonade Pihlajamäki när hon talade i samband med förbundsfullmäktiges möte i Kuopio.

Jyty: Maakuntien palkkaharmonisointiin varattava riittävästi euroja23.5.2018 09:26Tiedote

Julkis ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry:n puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että palkkaharmonisointi on olennainen osa sote- ja maakuntauudistusta ja sen toteuttamista. ”Maakunnat tarvitsevat valtiolta runsaasti euroja erilaisiin muutoskustannuksiin, mm. uuden hallinnon ja uusien rakenteiden luomiseksi. Euroissa laskettava tuki ja sen riittävyys vaikuttaa olennaisesti erityisesti palkkaharmonisoinnin toteuttamiseen”, painotti Pihlajamäki puhuessaan liittovaltuuston kokouksen yhteydessä Kuopiossa.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Jyty: Stora problem i lagförslaget för småbarnspedagogik21.5.2018 11:00Tiedote

Högre än tidigare behörighetskrav på personalen i lagförslaget för småbarnspedagogik hotar att ta arbetet från tusentals barnskötare. Samtidigt skulle man avskilja småbarnspedagogikens lärare och socionomer i sina egna yrkesgrupper. Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är emot lagförslaget för det ingriper kraftigt i personalstrukturen och utbildningskraven. Barnträdgårdslärare med socionombakgrund borde ha rätt att verka som lärare också i fortsättningen, betonar Jytys ordförande.