Jyty: Sote- ja maakuntauudistukseen saatava muutosturvaohjelma

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii sote- ja maakuntauudistuksen seurauksena maakuntiin ja yksityiselle sektorille vuoden 2020 alusta siirtyvälle henkilöstölle muutos- ja palvelussuhdeturvaa. Voimaanpanolakiin tulisi kirjata henkilöstön työsuhteen irtisanomissuoja vuoteen 2025 saakka. Se edistäisi työntekijöiden mahdollisuuksia sopeutua muutokseen, loisi turvallisuutta työelämään ja turvaisi sen, että saatavilla olisi nopeasti osaavaa työvoimaa. Ja mikä tärkeintä: laista ei tulisi ihmisiä kortistoon ajava työttömyyshanke.

Kuopioon 23.-24.5. liiton 100-vuotisjuhlavuoden tiimoilla kokoontunut Jytyn liittovaltuusto on huolissaan siitä, kuinka epävarmalta henkilöstön asema vaikuttaa hallituksen lakiesityksen perusteella. Jytyn jäsenistöstä noin kolmannes siirtyy maakuntien ja yhtiöiden palvelukseen vuoden 2020 alusta, jos hallituksen ajama sote- ja maakuntauudistus toteutuu.

Liittovaltuuston mukaan vuosina 2020–2021 maakuntien tulee mm. kuntien, kuntayhtymien ja kuntayhtiöiden välillä tehdä velvoittava toimeenpanosuunnitelma työttömyysuhan alla olevista henkilöistä ennen kuin voidaan rekrytoida uusia henkilöitä maakuntakonserniin.

Jytyn liittovaltuusto korostaa, että eduskunnan on varattava muutosturvaohjelmalle riittävä rahoitus, ja ohjelma on valmisteltava yhdessä työmarkkinaosapuolten ja valtion kanssa. Muutoksessa on toteutettava lisäksi laajaa yhteistoimintamenettelyä, jolla pidetään huolta työttömyysuhan alla olevien työntekijöiden siirtymisestä maakuntien eri organisaatioiden välillä.

Liittovaltuusto pitää ensiarvoisen tärkeänä, että muutosprosessissa tehdään siirtyvän henkilöstön työuran jatkoa edistäviä toimenpiteitä, mm. turvataan eläkeikää lähestyvien työntekijöiden työllistyminen sekä panostetaan uudelleenkoulutukseen ja osaamiskartoituksiin.

Äärimmäisen huolestuttavana Jytyn liittovaltuusto pitää sitä, että tukipalveluja sosiaali- ja terveyssektorille tuottavien ammattilaisten merkitystä ei ole huomioitu sote- ja maakuntauudistuksessa riittävästi.  Tukipalveluhenkilöstön asema onkin otettava aivan keskeiseen tarkasteluun muutosta suunniteltaessa ja toteutettaessa, liittovaltuusto vaatii.

Uuden maakunnallisen organisaation rakentaminen on liittovaltuuston mukaan niin valtava prosessi, että sen onnistumisessa työntekijöiden mukana ololla on suuri merkitys. Henkilöstön osallisuuden huomioiminen muutosprosessissa vaikuttaa mm. työhyvinvointiin, tuloksellisuuteen sekä palvelujen laatuun. Tärkeää on tällöin panostaa mm. hyvään muutosjohtamiseen ja yhteistoimintaan henkilöstön kanssa.

Koska sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus vaikuttaa alan työntekijöiden eläkerahoitukseen, pitää Jytyn liittovaltuusto tärkeänä, että muutoksessa turvataan julkisen sektorin luvatut eläkkeet siten, ettei kenenkään eläketurva nykytilanteesta heikkene.

Lisätietoja:

puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi ja edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa, puh. 040 5945872, marja.lounasmaa@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty vastustaa irtisanomislakia mm. ylityö- ja vuoronvaihtokielloilla19.9.2018 14:30Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty on päättänyt järjestöllisistä toimista hallituksen suunnittelemaa irtisanomislakia vastaan. Kolmen päivän järjestöllisiin toimiin osallistuvat ke 26.9. kello 6.00 alkaen ja pe 28.9. kello 23.59 päättyen Jytyn kaikki sektorit niin kunta-ala, yksityinen kuin kirkonkin sektori. Järjestöllisiä toimia ovat vuoronvaihto- ja ylityökielto sekä säännöllisen työajan ylittävien liukumien käyttökielto. Mikäli järjestöllisiä toimia on tarve laajentaa, liittohallitus tekee niistä erikseen uuden päätöksen.

Jyty: Många osäkerhetsfaktorer med personalens överflyttningar till landskapen14.9.2018 08:00Tiedote

Enligt Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki kommer det viktigaste målet för hela sote- och landskapsreformens framgång att vara en smidig överföring av personalen och att bevara arbetsplatserna. Detta förutsätter enligt Pihlajamäki att tjänsteinnehavare och arbetstagare i kommunernas och samkommunernas samt statens tjänst – totalt över 200 000 personer – överförs i landskapens tjänst utan att deras anställning avbryts.

Jyty: Henkilöstön siirroissa maakuntiin paljon epävarmuustekijöitä14.9.2018 08:00Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäen mukaan koko sote- ja maakuntauudistuksen onnistumisen kannalta tärkein uudistukseen liittyvä tavoite tulee olla henkilöstön työpaikkojen sujuva siirtyminen ja työpaikkojen säilyttäminen. Tämä edellyttää Pihlajamäen mukaan sitä, että kuntien ja kuntayhtymien sekä valtion palveluksessa olevat viranhaltijat ja työntekijät - yhteensä yli 200 000 henkilöä - siirretään heidän palvelusuhteidensa katkeamatta maakuntien palvelukseen.

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki i Tammerfors: Man bör sörja för arbetslivets kvalitet under effektiveringen av tjänsterna10.9.2018 09:52Tiedote

Enligt förbundets ordförande Maija Pihlajamäki, som öppnade Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys traditionella höstdagar i Tammerfors lördagen 8.9, ömsar vårt välfärdssamhälle skinn under trycket från en befolkning som blir äldre, personal som pensioneras och reformprojekten som pågår bl a på kommunarbetsplatserna.

Jyty: Uppsägningsskydd till år 20256.9.2018 10:00Tiedote

Enligt Jytys ordförande Maija Pihlajamäki som talade vid Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys landskapsreformsseminarium 6.9 i Tammerfors har sote- och landskapsreformen som man filat på i åratal dragit ut på tiden och samtidigt försvårats på grund av ständig brådska som en följd av svaga förberedelser. Så har det gått speciellt för sote-delen. ”Kompromisserna har följt på varandra och efter det har man börjat fundera över hur kompromisserna ska passa in i grundlagens ramar”, beskriver Pihlajamäki.