Jyty: Sote- ja maakuntauudistukseen saatava muutosturvaohjelma

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii sote- ja maakuntauudistuksen seurauksena maakuntiin ja yksityiselle sektorille vuoden 2020 alusta siirtyvälle henkilöstölle muutos- ja palvelussuhdeturvaa. Voimaanpanolakiin tulisi kirjata henkilöstön työsuhteen irtisanomissuoja vuoteen 2025 saakka. Se edistäisi työntekijöiden mahdollisuuksia sopeutua muutokseen, loisi turvallisuutta työelämään ja turvaisi sen, että saatavilla olisi nopeasti osaavaa työvoimaa. Ja mikä tärkeintä: laista ei tulisi ihmisiä kortistoon ajava työttömyyshanke.

Kuopioon 23.-24.5. liiton 100-vuotisjuhlavuoden tiimoilla kokoontunut Jytyn liittovaltuusto on huolissaan siitä, kuinka epävarmalta henkilöstön asema vaikuttaa hallituksen lakiesityksen perusteella. Jytyn jäsenistöstä noin kolmannes siirtyy maakuntien ja yhtiöiden palvelukseen vuoden 2020 alusta, jos hallituksen ajama sote- ja maakuntauudistus toteutuu.

Liittovaltuuston mukaan vuosina 2020–2021 maakuntien tulee mm. kuntien, kuntayhtymien ja kuntayhtiöiden välillä tehdä velvoittava toimeenpanosuunnitelma työttömyysuhan alla olevista henkilöistä ennen kuin voidaan rekrytoida uusia henkilöitä maakuntakonserniin.

Jytyn liittovaltuusto korostaa, että eduskunnan on varattava muutosturvaohjelmalle riittävä rahoitus, ja ohjelma on valmisteltava yhdessä työmarkkinaosapuolten ja valtion kanssa. Muutoksessa on toteutettava lisäksi laajaa yhteistoimintamenettelyä, jolla pidetään huolta työttömyysuhan alla olevien työntekijöiden siirtymisestä maakuntien eri organisaatioiden välillä.

Liittovaltuusto pitää ensiarvoisen tärkeänä, että muutosprosessissa tehdään siirtyvän henkilöstön työuran jatkoa edistäviä toimenpiteitä, mm. turvataan eläkeikää lähestyvien työntekijöiden työllistyminen sekä panostetaan uudelleenkoulutukseen ja osaamiskartoituksiin.

Äärimmäisen huolestuttavana Jytyn liittovaltuusto pitää sitä, että tukipalveluja sosiaali- ja terveyssektorille tuottavien ammattilaisten merkitystä ei ole huomioitu sote- ja maakuntauudistuksessa riittävästi.  Tukipalveluhenkilöstön asema onkin otettava aivan keskeiseen tarkasteluun muutosta suunniteltaessa ja toteutettaessa, liittovaltuusto vaatii.

Uuden maakunnallisen organisaation rakentaminen on liittovaltuuston mukaan niin valtava prosessi, että sen onnistumisessa työntekijöiden mukana ololla on suuri merkitys. Henkilöstön osallisuuden huomioiminen muutosprosessissa vaikuttaa mm. työhyvinvointiin, tuloksellisuuteen sekä palvelujen laatuun. Tärkeää on tällöin panostaa mm. hyvään muutosjohtamiseen ja yhteistoimintaan henkilöstön kanssa.

Koska sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus vaikuttaa alan työntekijöiden eläkerahoitukseen, pitää Jytyn liittovaltuusto tärkeänä, että muutoksessa turvataan julkisen sektorin luvatut eläkkeet siten, ettei kenenkään eläketurva nykytilanteesta heikkene.

Lisätietoja:

puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi ja edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa, puh. 040 5945872, marja.lounasmaa@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty keskeyttää järjestölliset toimet – kolmikantaisen yhteistyön kunnia palautettava!26.10.2018 16:50Tiedote

Nykyhallitus on koko 3,5 vuoden taipaleensa aikana pyrkinyt eroon kolmikantaisesta yhteistyöstä, joka on tarkoittanut käytännössä sitä, että hallitus ei ole juuri välittänyt järjestäyneiden työntekijöiden mielipiteistä. Samalla viime aikojen julkisessa keskustelussa on käynyt konkreettisesti ilmi, miten Suomen Yrittäjät -etujärjestö kumppaneineen on päässyt sanelemaan, mitä hallituksen pitää tehdä.