Jyty: Sote- ja maakuntauudistukseen saatava muutosturvaohjelma

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii sote- ja maakuntauudistuksen seurauksena maakuntiin ja yksityiselle sektorille vuoden 2020 alusta siirtyvälle henkilöstölle muutos- ja palvelussuhdeturvaa. Voimaanpanolakiin tulisi kirjata henkilöstön työsuhteen irtisanomissuoja vuoteen 2025 saakka. Se edistäisi työntekijöiden mahdollisuuksia sopeutua muutokseen, loisi turvallisuutta työelämään ja turvaisi sen, että saatavilla olisi nopeasti osaavaa työvoimaa. Ja mikä tärkeintä: laista ei tulisi ihmisiä kortistoon ajava työttömyyshanke.

Kuopioon 23.-24.5. liiton 100-vuotisjuhlavuoden tiimoilla kokoontunut Jytyn liittovaltuusto on huolissaan siitä, kuinka epävarmalta henkilöstön asema vaikuttaa hallituksen lakiesityksen perusteella. Jytyn jäsenistöstä noin kolmannes siirtyy maakuntien ja yhtiöiden palvelukseen vuoden 2020 alusta, jos hallituksen ajama sote- ja maakuntauudistus toteutuu.

Liittovaltuuston mukaan vuosina 2020–2021 maakuntien tulee mm. kuntien, kuntayhtymien ja kuntayhtiöiden välillä tehdä velvoittava toimeenpanosuunnitelma työttömyysuhan alla olevista henkilöistä ennen kuin voidaan rekrytoida uusia henkilöitä maakuntakonserniin.

Jytyn liittovaltuusto korostaa, että eduskunnan on varattava muutosturvaohjelmalle riittävä rahoitus, ja ohjelma on valmisteltava yhdessä työmarkkinaosapuolten ja valtion kanssa. Muutoksessa on toteutettava lisäksi laajaa yhteistoimintamenettelyä, jolla pidetään huolta työttömyysuhan alla olevien työntekijöiden siirtymisestä maakuntien eri organisaatioiden välillä.

Liittovaltuusto pitää ensiarvoisen tärkeänä, että muutosprosessissa tehdään siirtyvän henkilöstön työuran jatkoa edistäviä toimenpiteitä, mm. turvataan eläkeikää lähestyvien työntekijöiden työllistyminen sekä panostetaan uudelleenkoulutukseen ja osaamiskartoituksiin.

Äärimmäisen huolestuttavana Jytyn liittovaltuusto pitää sitä, että tukipalveluja sosiaali- ja terveyssektorille tuottavien ammattilaisten merkitystä ei ole huomioitu sote- ja maakuntauudistuksessa riittävästi.  Tukipalveluhenkilöstön asema onkin otettava aivan keskeiseen tarkasteluun muutosta suunniteltaessa ja toteutettaessa, liittovaltuusto vaatii.

Uuden maakunnallisen organisaation rakentaminen on liittovaltuuston mukaan niin valtava prosessi, että sen onnistumisessa työntekijöiden mukana ololla on suuri merkitys. Henkilöstön osallisuuden huomioiminen muutosprosessissa vaikuttaa mm. työhyvinvointiin, tuloksellisuuteen sekä palvelujen laatuun. Tärkeää on tällöin panostaa mm. hyvään muutosjohtamiseen ja yhteistoimintaan henkilöstön kanssa.

Koska sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus vaikuttaa alan työntekijöiden eläkerahoitukseen, pitää Jytyn liittovaltuusto tärkeänä, että muutoksessa turvataan julkisen sektorin luvatut eläkkeet siten, ettei kenenkään eläketurva nykytilanteesta heikkene.

Lisätietoja:

puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi ja edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa, puh. 040 5945872, marja.lounasmaa@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Ett omställningsskyddsprogram behövs till social- och hälsovårds- och landskapsreformen24.5.2018 09:55Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige kräver ett omställningsskydd och anställningstrygghet för alla anställda som övergår till landskapen och den privata sektorn i början av år 2020 till följd av social- och hälsovårds- och landskapsreformen. I lagen om införande borde ett uppsägningsskydd skrivas in som skulle gälla t.o.m. år 2025 för de anställdas anställningar. Detta skulle främja arbetstagarnas möjligheter att anpassa sig till omställningen, skapa trygghet i arbetslivet och trygga en snabb tillgång på kompetent arbetskraft. Och viktigast av allt: lagen skulle inte bli ett arbetslöshetsprojekt som gör folk arbetslösa.

Jyty: Det bör reserveras tillräckligt med euro för landskapens löneharmonisering23.5.2018 09:29Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty rf:s ordförande Maija Pihlajamäki betonar att löneharmoniseringen är en väsentlig del av sote- och landskapsreformen och dess förverkligande. ”Landskapen behöver ordentligt med euro från staten för olika förändringskostnader, bl a för skapande av en ny styrelse och nya strukturer. Stödet i euro och dess tillräcklighet inverkar väsentligt speciellt på förverkligandet av löneharmoniseringen”, betonade Pihlajamäki när hon talade i samband med förbundsfullmäktiges möte i Kuopio.

Jyty: Maakuntien palkkaharmonisointiin varattava riittävästi euroja23.5.2018 09:26Tiedote

Julkis ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry:n puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että palkkaharmonisointi on olennainen osa sote- ja maakuntauudistusta ja sen toteuttamista. ”Maakunnat tarvitsevat valtiolta runsaasti euroja erilaisiin muutoskustannuksiin, mm. uuden hallinnon ja uusien rakenteiden luomiseksi. Euroissa laskettava tuki ja sen riittävyys vaikuttaa olennaisesti erityisesti palkkaharmonisoinnin toteuttamiseen”, painotti Pihlajamäki puhuessaan liittovaltuuston kokouksen yhteydessä Kuopiossa.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Jyty: Stora problem i lagförslaget för småbarnspedagogik21.5.2018 11:00Tiedote

Högre än tidigare behörighetskrav på personalen i lagförslaget för småbarnspedagogik hotar att ta arbetet från tusentals barnskötare. Samtidigt skulle man avskilja småbarnspedagogikens lärare och socionomer i sina egna yrkesgrupper. Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är emot lagförslaget för det ingriper kraftigt i personalstrukturen och utbildningskraven. Barnträdgårdslärare med socionombakgrund borde ha rätt att verka som lärare också i fortsättningen, betonar Jytys ordförande.