Jyty Turku ry tuomitsee Arkea Oy:n työehtoshoppailun ja Turun kaupungin selkärangattoman omistajaohjauksen

Jyty Turku ry:n mielestä Arkea Oy:n suunnitelmat heikentää työehtoja ovat täysin vastuutonta työnantajapolitiikkaa. Arkea Oy on ilmoittanut vaihtavansa noin tuhannen työntekijän työehtosopimukset halvempiin sopimuksiin. Tähän asti Arkeassa on noudatettu Avainta ry:n työehtosopimusta.

– Miten työnantaja voi edes ajatella, että vaikeassa taloustilanteessa korjaavia toimia olisi heikentää jo nyt pienipalkkaisten palkkaa sekä muita työsuhteen ehtoja entisestään. Yhtiön johto ei ole lainkaan tilanteen tasalla, jos he kuvittelevat, että yhtiön tilanne paranee rankaisemalla ruohonjuuritason työntekijöitä, sanoo Arkea Oy:n Jytyn pääluottamusmies Maiju Sinisalo.

Jyty Turku ry:n puheenjohtaja Sari Kaarttinen kokee, että Turun kaupunki on toiminut omien arvojen vastaisesti salliessaan yhtiön työehtoshoppailun. Kaupungin yksi toimintalupaus kuuluu: ”Uudistamme toimintaamme ja arvostamme osaamista. Haluamme olla uutta luovia rohkeita edelläkävijöitä. Teemme yhteistyötä kaikilla tasoilla. Yhteistyömme perustuu arvostukseen, avoimuuteen ja luottamukseen. Haluamme menestyä yhdessä.”

– Miten tämä salaisesti valmisteltu työehtoshoppailu, joka meni konsernijaoston niukan äänestyksen jälkeen läpi, kuvastaa yhteistyötä, avoimuutta taikka luottamusta, Kaarttinen kysyy.

– Tässä ei ole menestymisen mahdollisuuksia, jos osaamisen arvostus taikka yhteistyön tekeminen tarkoittaa työntekijöiden rankaisua, Sinisalo jatkaa.

Arkea on myös ilmoittanut lopettavansa luottamusmiessopimuksen sekä jäsenmaksuperinnän vuoden vaihteeseen, vaikka Avaintes onkin voimassa 31.3.2020 asti. Jyty Turku ry patistaa Arkean johdon pikaisesti neuvottelupöytään työntekijöiden kanssa ja kehottaa muuttamaan tehdyn päätöksen työehtosopimuksen vaihdosta.

Jyty Turku ry valmistautuu työtaistelutoimenpiteisiin yhdessä muiden liittojen kanssa, jotta asian vakavuus ymmärretään sekä omistajan että yhtiön johdossa.

Lisätietoja:

Arkea Oy:n pääluottamusmies Maiju Sinisalo, puh. 050 523 3813

Jytyn alueasiamies Kimmo Hollmén, puh. 040 556 1809

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto.

Jyty: Vesi on perusoikeus - siitä ei tule tehdä kauppatavaraa31.1.2020 14:37:24 EETTiedote

Jyväskylässä suunnitellaan julkisena palveluna toimineen kaupungin vesihuollon osittaista yksityistämistä. Myös muutamilla muilla paikkakunnilla julkinen vesihuolto aiotaan panna rahoiksi. Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki varoittaa, että useat kokemukset mm. Euroopassa osoittavat vesihuollon yksityistämisprojektien esimerkiksi 90-luvulla olevan karua luettavaa.

Jyty: Miksi lääkäri tekee sihteerin työtä?17.12.2019 10:55:30 EETTiedote

Järkevällä työnjaolla ja kunkin ammattiryhmän erikoisosaamista arvostamalla ja hyödyntämällä voitaisiin saavuttaa merkittävää tuottavuutta terveyspalveluihin. Merkittävä osa lääkärin ja sairaanhoidon ammattilaisten työajasta kuluu nykyisellään esimerkiksi potilastietojen kirjaamiseen ja ylläpitoon, joka on pois varsinaisesta hoitotyöstä, jota lääkäreiden pitäisi ensisijaisesti tehdä ja johon heidät on koulutettu.

Arkea Oy pysyy Avainta ry:n työehtosopimuksessa – Jyty hyväksyi paikallisen määräaikaisen sopimuksen5.12.2019 13:46:04 EETTiedote

Turun kaupungin omistama Arkea Oy, Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry sekä Tekniikka ja Terveys KTN ry ovat tehneet paikallisen sopimuksen Avainta ry:n työehtosopimuksesta, joka on voimassa määräaikaisesti vuonna 2020 alkavan AVAINTES-sopimuskauden loppuun. Arkea jatkaa Avainta ry:n jäsenenä, eikä siirry Matkailu- ja ravintolapalvelut ry:n ja Kiinteistötyönantajat ry:n työehtosopimuksiin.