Jyty: Uusi lakkovaroitus yksityiselle sosiaalipalvelualalle

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty valmistautuu työtaistelun laajentamiseen yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusta noudattavilla työpaikoilla. Jyty on jättänyt uuden lakkovaroituksen valtakunnansovittelijalle 20.2.2018., jolloin työtaistelutoimet laajenevat isoihin valtakunnallisiin yrityksiin.

Jytyn tavoitteena neuvotteluissa on ollut saavuttaa kunta-alan palkkatasoa yksityisellä sosiaalipalvelualalla. Lisäksi tavoitteena on ollut parantaa ns. 0-sopimuksella työtä tekevien (vaihtelevan työajan työsopimukset) työsuhteen ehtoja niin, että kun työaika vakiintuu tietyllä ajanjaksolla, niin se muuttuisi vähimmäistyöajaksi.

Valtakunnansovittelijalle uudesta lakon uhasta on ilmoitettu tänään 20.2. seuraavien yritysten osalta: Attendo Oy, Mehiläinen Oy, Esperi Oy, Pihlajalinna Oy, Vetrea terveys Oy, Helsingin Diakonnissalaitoksen säätiö, Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, VTKL-Palvelut Oy, Invalidiliiton Asumispalvelut Oy.

Työnseisauksen piiriin kuuluu kaikki mainittujen konsernien, yritysten ja yritysryhmien Suomen toimipisteissä tehtävä työ, jossa noudatetaan yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusta. Työnseisauksen ulkopuolelle rajataan hengityshalvauspotilaiden hoito.

Lakon piirissä olevat yritykset, lakkopäivät ja kellonajat:

• Attendo Oy ja Mehiläinen Oy:
    Lakko alkaa 12.3. klo 15 ja lakko päättyy 14.3. klo 05.59

• Esperi Oy ja Pihlajalinna Oy:
    Lakko alkaa 14.3. klo 15 ja päättyy 16.3. klo 05.59

• Vetrea Oy, Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö, Helsingin Diakonnissalaitoksen Hoiva Oy, VTKL-Palvelut Oy, Invalidiliiton Asumispalvelut Oy:
    Lakko alkaa 19.3. klo 15 ja lakko päättyy 21.3. klo 05.59

Liitteissä (pdf) kerrottu kokonaisuudessaan työnseisauksen alaiset yritykset.

Jyty on antanut jo aiemmin 16.2. lakkovaroituksen yksityisen varhaiskasvatuksen toimipisteisiin. Tätä ennen Jyty julisti ylityö- ja vuoronvaihtokiellon 8.2., joka on edelleen voimassa. Kaiken kaikkiaan lakon uhka koskee merkittävää määrää työntekijöitä yksityisellä sosiaalipalvelualalla.

Jyty on sopimusneuvotteluissa osa Jyty-Pardia-STHL neuvottelujärjestöä (Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty – Palkansaajajärjestö Pardia ja Suomen Terveydenhoitajaliitto).

Lisätietoja: työmarkkina-asiamies Päivi Salin, puh. 0400 342 860

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty vastustaa irtisanomislakia mm. ylityö- ja vuoronvaihtokielloilla19.9.2018 14:30Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty on päättänyt järjestöllisistä toimista hallituksen suunnittelemaa irtisanomislakia vastaan. Kolmen päivän järjestöllisiin toimiin osallistuvat ke 26.9. kello 6.00 alkaen ja pe 28.9. kello 23.59 päättyen Jytyn kaikki sektorit niin kunta-ala, yksityinen kuin kirkonkin sektori. Järjestöllisiä toimia ovat vuoronvaihto- ja ylityökielto sekä säännöllisen työajan ylittävien liukumien käyttökielto. Mikäli järjestöllisiä toimia on tarve laajentaa, liittohallitus tekee niistä erikseen uuden päätöksen.

Jyty: Henkilöstön siirroissa maakuntiin paljon epävarmuustekijöitä14.9.2018 08:00Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäen mukaan koko sote- ja maakuntauudistuksen onnistumisen kannalta tärkein uudistukseen liittyvä tavoite tulee olla henkilöstön työpaikkojen sujuva siirtyminen ja työpaikkojen säilyttäminen. Tämä edellyttää Pihlajamäen mukaan sitä, että kuntien ja kuntayhtymien sekä valtion palveluksessa olevat viranhaltijat ja työntekijät - yhteensä yli 200 000 henkilöä - siirretään heidän palvelusuhteidensa katkeamatta maakuntien palvelukseen.