Jyty: Uusi lakkovaroitus yksityiselle sosiaalipalvelualalle

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty valmistautuu työtaistelun laajentamiseen yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusta noudattavilla työpaikoilla. Jyty on jättänyt uuden lakkovaroituksen valtakunnansovittelijalle 20.2.2018., jolloin työtaistelutoimet laajenevat isoihin valtakunnallisiin yrityksiin.

Jytyn tavoitteena neuvotteluissa on ollut saavuttaa kunta-alan palkkatasoa yksityisellä sosiaalipalvelualalla. Lisäksi tavoitteena on ollut parantaa ns. 0-sopimuksella työtä tekevien (vaihtelevan työajan työsopimukset) työsuhteen ehtoja niin, että kun työaika vakiintuu tietyllä ajanjaksolla, niin se muuttuisi vähimmäistyöajaksi.

Valtakunnansovittelijalle uudesta lakon uhasta on ilmoitettu tänään 20.2. seuraavien yritysten osalta: Attendo Oy, Mehiläinen Oy, Esperi Oy, Pihlajalinna Oy, Vetrea terveys Oy, Helsingin Diakonnissalaitoksen säätiö, Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, VTKL-Palvelut Oy, Invalidiliiton Asumispalvelut Oy.

Työnseisauksen piiriin kuuluu kaikki mainittujen konsernien, yritysten ja yritysryhmien Suomen toimipisteissä tehtävä työ, jossa noudatetaan yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusta. Työnseisauksen ulkopuolelle rajataan hengityshalvauspotilaiden hoito.

Lakon piirissä olevat yritykset, lakkopäivät ja kellonajat:

• Attendo Oy ja Mehiläinen Oy:
    Lakko alkaa 12.3. klo 15 ja lakko päättyy 14.3. klo 05.59

• Esperi Oy ja Pihlajalinna Oy:
    Lakko alkaa 14.3. klo 15 ja päättyy 16.3. klo 05.59

• Vetrea Oy, Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö, Helsingin Diakonnissalaitoksen Hoiva Oy, VTKL-Palvelut Oy, Invalidiliiton Asumispalvelut Oy:
    Lakko alkaa 19.3. klo 15 ja lakko päättyy 21.3. klo 05.59

Liitteissä (pdf) kerrottu kokonaisuudessaan työnseisauksen alaiset yritykset.

Jyty on antanut jo aiemmin 16.2. lakkovaroituksen yksityisen varhaiskasvatuksen toimipisteisiin. Tätä ennen Jyty julisti ylityö- ja vuoronvaihtokiellon 8.2., joka on edelleen voimassa. Kaiken kaikkiaan lakon uhka koskee merkittävää määrää työntekijöitä yksityisellä sosiaalipalvelualalla.

Jyty on sopimusneuvotteluissa osa Jyty-Pardia-STHL neuvottelujärjestöä (Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty – Palkansaajajärjestö Pardia ja Suomen Terveydenhoitajaliitto).

Lisätietoja: työmarkkina-asiamies Päivi Salin, puh. 0400 342 860

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Jyty: Stora problem i lagförslaget för småbarnspedagogik21.5.2018 11:00Tiedote

Högre än tidigare behörighetskrav på personalen i lagförslaget för småbarnspedagogik hotar att ta arbetet från tusentals barnskötare. Samtidigt skulle man avskilja småbarnspedagogikens lärare och socionomer i sina egna yrkesgrupper. Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är emot lagförslaget för det ingriper kraftigt i personalstrukturen och utbildningskraven. Barnträdgårdslärare med socionombakgrund borde ha rätt att verka som lärare också i fortsättningen, betonar Jytys ordförande.

Jyty: Varhaiskasvatuksen ryhmäkokoja pienennettävä25.4.2018 10:17Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki ihmettelee hallituksen varhaiskasvatuslakiesityksen linjausta, jossa lastentarhanopettajaksi voisi kouluttautua tulevaisuudessa ainoastaan yliopisto-opintojen kautta. Tällä hetkellä opettajiksi valmistutaan yliopistojen lisäksi myös ammattikorkeakouluista. Pihlajamäen mukaan on myös valitettavaa, että vaka-lailla puututaan henkilöstörakenteeseen, jonka seurauksena lastenhoitajien määrä putoaisi dramaattisesti.

Jytyn jäsentutkimus: Henkilöstövähennyksistä kärsitään monilla ammattialoilla21.4.2018 09:00Tiedote

Suurimpana säästötoimena Jytyn jäsenten työpaikoilla kunnissa, kuntayhtymissä, yksityisillä aloilla, järjestöissä ja seurakunnissa pidetään henkilöstöresurssien vähenemistä (36 %), joka aiheuttaa työmäärän lisääntymistä. Jyty selvitti jäsentensä näkemyksiä työelämän muutoksiin kyselyllä, johon vastasi liki 10 000 jäsentä. Kyselyn vastausprosentti oli 32,5.