Jyty: Valfrihetsmodellen diskriminerar de små aktörerna

Intressebevakningsdirektör Marja Lounasmaa vid Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty anser att regeringens förslag till valfrihetsmodell har vad gäller socialdelen gått åt rätt håll då social- och hälsovårdscentralerna nu ges endast vägledande och rådgivande uppgifter. Andra uppgifter inom socialdelen förblir hos den offentliga sektorn. Detta motiveras med rätta med att en betydande del av de uppgifter som innehåller utövande av offentlig makt hör till myndigheterna. Det finns dock en fara för att bl.a. de nuvarande aktörerna inom den tredje sektorn och på kommunal nivå blir överkörda av de stora företagen.

”Reformen håller fortfarande i mångt och mycket på att förverkligas på de stora aktörernas, som redan nu erbjuder social- och hälsovårdstjänster, och de internationella bolagens villkor.  Dessa har redan nu ett betydande fotfäste på olika håll i Finland och speciellt i landskapscentra. Oron för under- och övervård och ojämlik behandling av medborgarna består dock fortfarande i den nya modellen”, poängterar Lounasmaa.

Jyty anser det också beklagligt att integrationen av social- och hälsovårdstjänsterna, som hela reformpaketet ursprungligen också strävade efter, inte kommer att förverkligas enligt målsättningen. Förutom att bristen på enhetliga datasystem hotar integrationen av tjänsterna, finns det även en fara för att man förlorar kontrollen över kostnaderna. Här har landskapen ett stort ansvar för att så inte ska ske. ”Jag tror inte att man kommer att lyckas genomföra förenhetligandet av datasystemen enligt den planerade tidtabellen och detta har en betydelse också för organiserandet av bl.a. ekonomi- och personaltjänsterna.”

En positiv sak som Lounasmaa ser i förslaget, som går ut på remissrunda i november, är att i det ingår inte den obligatoriska bolagiseringen och förutom arrangeringsansvaret skulle den offentliga aktören, dvs. landskapen, ha ett produktionsansvar.

”Vi anser det särskilt viktigt att man vid förberedandet av förslaget har tagit grundlagsutskottets tidigare utlåtande gällande bl.a. tryggandet av tjänsterna på olika håll i landet, på allvar. I jämförelse med det tidigare förslaget ger detta en bättre möjlighet till att kunderna får tillgång till social- och hälsovårdstjänster på lika villkor och att landskapen ges möjlighet att beakta sina egna särdrag.”

Lounasmaa anser det också bra att social- och hälsovårdsmarknaden inte blir fri på en gång, utan att det förhoppningsvis sker behärskat.

"Om kunden inte genast då reformen trätt i kraft väljer en privat social- och hälsovårdscentral, blir han/hon kund hos den offentliga tjänsteleverantören. Först efter två år är det sedan nästa gång dags att välja.”

Ytterligare uppgifter ger intressebevakningsdirektör Marja Lounasmaa, tfn 040 594 58 72

* Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty representerar cirka 55 000 tjänste- och befattningsinnehavare inom kommunerna, kommunförbunden, församlingarna och i privat tjänst. Av medlemmarna är 87 % kvinnor. Jyty är ett medlemsförbund inom Tjänstemannacentralorganisationen STTK.

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jytyn liittovaltuusto hyväksyi neuvottelutuloksia, työtaistelutoimet uhkaavat laajentua16.2.2018 14:44Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto hyväksyi perjantaina 16.2. Helsingissä pitämässään kokouksessa kunta-alalla viikko sitten saavutetun ns. yleisen palkankorotuslinjan mukaisen neuvottelutuloksen. Jytyn edustamien yksityissektorin pienempien sopimusalojen neuvottelutuloksista on myös hyväksytty kaikki muut lukuunottamatta yksityistä opetusalaa ja aikuiskoulutuskeskuksia, yksityistä sosiaali- ja terveyspalvelualaa sekä Kevan ja Työterveyslaitoksen sopimuksia. Niissä neuvottelutulokseen ei ollut päästy valtuuston kokoukseen mennessä. Sosiaali- ja terveyspalvelualalla jatkuu ylityö- ja vuoronvaihtokielto kuten myös yksityisellä opetusalalla ja aikuiskoulutuskeskuksissa. Myös muut työtaistelutoimenpiteet ovat mahdollisia.

Jyty tyytyväinen syntyneeseen neuvottelutulokseen8.2.2018 23:22Tiedote

Kuntasektorille syntyi työehtosopimusneuvotteluissa torstai-iltana 8.2. neuvottelutulos. Neuvottelupöydässä tiiviisti sopimuksesta vääntäneet Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki ja edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa ovat lopputulokseen tyytyväisiä. Sopimuksen synnyttyä myös kuntasektorilla voimassa ollut ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy ja työt jatkuvat tästä eteenpäin normaalisti.