Jyty: Valfrihetsmodellen diskriminerar de små aktörerna

Intressebevakningsdirektör Marja Lounasmaa vid Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty anser att regeringens förslag till valfrihetsmodell har vad gäller socialdelen gått åt rätt håll då social- och hälsovårdscentralerna nu ges endast vägledande och rådgivande uppgifter. Andra uppgifter inom socialdelen förblir hos den offentliga sektorn. Detta motiveras med rätta med att en betydande del av de uppgifter som innehåller utövande av offentlig makt hör till myndigheterna. Det finns dock en fara för att bl.a. de nuvarande aktörerna inom den tredje sektorn och på kommunal nivå blir överkörda av de stora företagen.

”Reformen håller fortfarande i mångt och mycket på att förverkligas på de stora aktörernas, som redan nu erbjuder social- och hälsovårdstjänster, och de internationella bolagens villkor.  Dessa har redan nu ett betydande fotfäste på olika håll i Finland och speciellt i landskapscentra. Oron för under- och övervård och ojämlik behandling av medborgarna består dock fortfarande i den nya modellen”, poängterar Lounasmaa.

Jyty anser det också beklagligt att integrationen av social- och hälsovårdstjänsterna, som hela reformpaketet ursprungligen också strävade efter, inte kommer att förverkligas enligt målsättningen. Förutom att bristen på enhetliga datasystem hotar integrationen av tjänsterna, finns det även en fara för att man förlorar kontrollen över kostnaderna. Här har landskapen ett stort ansvar för att så inte ska ske. ”Jag tror inte att man kommer att lyckas genomföra förenhetligandet av datasystemen enligt den planerade tidtabellen och detta har en betydelse också för organiserandet av bl.a. ekonomi- och personaltjänsterna.”

En positiv sak som Lounasmaa ser i förslaget, som går ut på remissrunda i november, är att i det ingår inte den obligatoriska bolagiseringen och förutom arrangeringsansvaret skulle den offentliga aktören, dvs. landskapen, ha ett produktionsansvar.

”Vi anser det särskilt viktigt att man vid förberedandet av förslaget har tagit grundlagsutskottets tidigare utlåtande gällande bl.a. tryggandet av tjänsterna på olika håll i landet, på allvar. I jämförelse med det tidigare förslaget ger detta en bättre möjlighet till att kunderna får tillgång till social- och hälsovårdstjänster på lika villkor och att landskapen ges möjlighet att beakta sina egna särdrag.”

Lounasmaa anser det också bra att social- och hälsovårdsmarknaden inte blir fri på en gång, utan att det förhoppningsvis sker behärskat.

"Om kunden inte genast då reformen trätt i kraft väljer en privat social- och hälsovårdscentral, blir han/hon kund hos den offentliga tjänsteleverantören. Först efter två år är det sedan nästa gång dags att välja.”

Ytterligare uppgifter ger intressebevakningsdirektör Marja Lounasmaa, tfn 040 594 58 72

* Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty representerar cirka 55 000 tjänste- och befattningsinnehavare inom kommunerna, kommunförbunden, församlingarna och i privat tjänst. Av medlemmarna är 87 % kvinnor. Jyty är ett medlemsförbund inom Tjänstemannacentralorganisationen STTK.

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Ett omställningsskyddsprogram behövs till social- och hälsovårds- och landskapsreformen24.5.2018 09:55Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige kräver ett omställningsskydd och anställningstrygghet för alla anställda som övergår till landskapen och den privata sektorn i början av år 2020 till följd av social- och hälsovårds- och landskapsreformen. I lagen om införande borde ett uppsägningsskydd skrivas in som skulle gälla t.o.m. år 2025 för de anställdas anställningar. Detta skulle främja arbetstagarnas möjligheter att anpassa sig till omställningen, skapa trygghet i arbetslivet och trygga en snabb tillgång på kompetent arbetskraft. Och viktigast av allt: lagen skulle inte bli ett arbetslöshetsprojekt som gör folk arbetslösa.

Jyty: Sote- ja maakuntauudistukseen saatava muutosturvaohjelma24.5.2018 09:12Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii sote- ja maakuntauudistuksen seurauksena maakuntiin ja yksityiselle sektorille vuoden 2020 alusta siirtyvälle henkilöstölle muutos- ja palvelussuhdeturvaa. Voimaanpanolakiin tulisi kirjata henkilöstön työsuhteen irtisanomissuoja vuoteen 2025 saakka. Se edistäisi työntekijöiden mahdollisuuksia sopeutua muutokseen, loisi turvallisuutta työelämään ja turvaisi sen, että saatavilla olisi nopeasti osaavaa työvoimaa. Ja mikä tärkeintä: laista ei tulisi ihmisiä kortistoon ajava työttömyyshanke.

Jyty: Det bör reserveras tillräckligt med euro för landskapens löneharmonisering23.5.2018 09:29Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty rf:s ordförande Maija Pihlajamäki betonar att löneharmoniseringen är en väsentlig del av sote- och landskapsreformen och dess förverkligande. ”Landskapen behöver ordentligt med euro från staten för olika förändringskostnader, bl a för skapande av en ny styrelse och nya strukturer. Stödet i euro och dess tillräcklighet inverkar väsentligt speciellt på förverkligandet av löneharmoniseringen”, betonade Pihlajamäki när hon talade i samband med förbundsfullmäktiges möte i Kuopio.

Jyty: Maakuntien palkkaharmonisointiin varattava riittävästi euroja23.5.2018 09:26Tiedote

Julkis ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry:n puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että palkkaharmonisointi on olennainen osa sote- ja maakuntauudistusta ja sen toteuttamista. ”Maakunnat tarvitsevat valtiolta runsaasti euroja erilaisiin muutoskustannuksiin, mm. uuden hallinnon ja uusien rakenteiden luomiseksi. Euroissa laskettava tuki ja sen riittävyys vaikuttaa olennaisesti erityisesti palkkaharmonisoinnin toteuttamiseen”, painotti Pihlajamäki puhuessaan liittovaltuuston kokouksen yhteydessä Kuopiossa.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Jyty: Stora problem i lagförslaget för småbarnspedagogik21.5.2018 11:00Tiedote

Högre än tidigare behörighetskrav på personalen i lagförslaget för småbarnspedagogik hotar att ta arbetet från tusentals barnskötare. Samtidigt skulle man avskilja småbarnspedagogikens lärare och socionomer i sina egna yrkesgrupper. Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är emot lagförslaget för det ingriper kraftigt i personalstrukturen och utbildningskraven. Barnträdgårdslärare med socionombakgrund borde ha rätt att verka som lärare också i fortsättningen, betonar Jytys ordförande.