Jyty: Valinnanvapausmallissa pienet toimijat väliinputoajia

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa katsoo, että hallituksen esitys valinnanvapausmallista on sosiaalipuolen osalta mennyt oikeaan suuntaan, koska nyt sote-keskuksille on annettu vain ohjaavia ja neuvovia tehtäviä. Muut sosiaalipuolen tehtävät jäävät julkiselle sektorille. Perusteluna on oikeutetusti ollut se, että merkittävää julkisen vallan käyttöä sisältävät tehtävät kuuluvat viranomaisille. Pelkona on kuitenkin, että mm. nykyiset kolmannen sektorin ja paikallisen tason toimijat jäävät suurten yritysten jalkoihin.

”Uudistus on yhä hyvin pitkälle toteutumassa suurten, jo sosiaali- ja terveyspalveluita tarjoavien toimijoiden ja kansainvälisten yritysten ehdoilla. Niillä on jo nyt merkittävä jalansija eri puolilla Suomea ja erityisesti maakuntakeskuksissa. Huoli ali- ja ylihoitamisesta ja kansalaisten eriarvoistumisesta on kuitenkin yhä uudessakin mallissa olemassa”, Lounasmaa korostaa.

Valitettavana asiana Jyty pitää myös sitä, että sote-palveluiden integraatio, johon myös koko uudistuskokonaisuus on alunperinkin tähdännyt, ei tule toteutumaan tavoitellusti. Paitsi että yhtenäisten tietojärjestelmien puute uhkaa palvelujen integraatiota, vaarana on myös kustannusten karkaaminen käsistä. Maakunnilla on tässä suuri vastuu, jotta näin ei pääse käymään. ”En usko, että tietojärjestelmien yhtenäistäminen onnistutaan viemään läpi kaavailussa aikataulussa ja tällä on merkitystä myös mm. talous- ja henkilöstöpalveluiden järjestämiseen.”

Myönteisenä asiana marraskuussa lausuntokierrokselle lähtevässä esityksessä Lounasmaa pitää sitä, että siinä ei ole mukana pakkoyhtiöittämisvelvollisuutta ja järjestämisvastuun lisäksi julkisella toimijalla eli maakunnilla olisi tuotantovastuuta.

”Erityisen tärkeänä pidämme sitä, että esitystä valmisteltaessa on otettu nyt vakavasti perustuslakivaliokunnan aiemmin antama lausunto koskien mm. palvelujen turvaamista eri puolilla maata. Tämä antaa aiempaan esitykseen verrattuna paremman mahdollisuuden siihen, että asiakkailla on sote-palveluja saatavilla yhdenvertaisesti ja maakunnilla on mahdollisuus huomioida omat erityispiirteensä.”

Lounasmaa pitää hyvänä myös sitä, että sote-markkinat eivät avaudu kertarysäyksellä vaan toivottavasti hallitusti.

”Jos asiakas ei heti uudistuksen astuttua voimaan valitse yksityistä sote-keskusta, tulee hänestä julkisen palveluntarjoajan asiakas. Kahden vuoden kuluttua on sitten vasta seuraavan kerran valinnan paikka.”

Lisätietoja: edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa, puh. 040 5945872

* Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 55 000 kuntien, kuntayhtymien ja seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä 87 % on naisia. Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty vastustaa irtisanomislakia mm. ylityö- ja vuoronvaihtokielloilla19.9.2018 14:30Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty on päättänyt järjestöllisistä toimista hallituksen suunnittelemaa irtisanomislakia vastaan. Kolmen päivän järjestöllisiin toimiin osallistuvat ke 26.9. kello 6.00 alkaen ja pe 28.9. kello 23.59 päättyen Jytyn kaikki sektorit niin kunta-ala, yksityinen kuin kirkonkin sektori. Järjestöllisiä toimia ovat vuoronvaihto- ja ylityökielto sekä säännöllisen työajan ylittävien liukumien käyttökielto. Mikäli järjestöllisiä toimia on tarve laajentaa, liittohallitus tekee niistä erikseen uuden päätöksen.

Jyty: Henkilöstön siirroissa maakuntiin paljon epävarmuustekijöitä14.9.2018 08:00Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäen mukaan koko sote- ja maakuntauudistuksen onnistumisen kannalta tärkein uudistukseen liittyvä tavoite tulee olla henkilöstön työpaikkojen sujuva siirtyminen ja työpaikkojen säilyttäminen. Tämä edellyttää Pihlajamäen mukaan sitä, että kuntien ja kuntayhtymien sekä valtion palveluksessa olevat viranhaltijat ja työntekijät - yhteensä yli 200 000 henkilöä - siirretään heidän palvelusuhteidensa katkeamatta maakuntien palvelukseen.

Jyty: Många osäkerhetsfaktorer med personalens överflyttningar till landskapen14.9.2018 08:00Tiedote

Enligt Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki kommer det viktigaste målet för hela sote- och landskapsreformens framgång att vara en smidig överföring av personalen och att bevara arbetsplatserna. Detta förutsätter enligt Pihlajamäki att tjänsteinnehavare och arbetstagare i kommunernas och samkommunernas samt statens tjänst – totalt över 200 000 personer – överförs i landskapens tjänst utan att deras anställning avbryts.

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki i Tammerfors: Man bör sörja för arbetslivets kvalitet under effektiveringen av tjänsterna10.9.2018 09:52Tiedote

Enligt förbundets ordförande Maija Pihlajamäki, som öppnade Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys traditionella höstdagar i Tammerfors lördagen 8.9, ömsar vårt välfärdssamhälle skinn under trycket från en befolkning som blir äldre, personal som pensioneras och reformprojekten som pågår bl a på kommunarbetsplatserna.

Jyty: Irtisanomissuoja vuoteen 20256.9.2018 10:00Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn maakuntauudistusseminaarissa 6.9. Tampereella puhuneen Jytyn puheenjohtajan Maija Pihlajamäen mukaan vuosikausia väännetty sote- ja maakuntauudistus on pitkittynyt ja samalla mutkistunut jatkuvasta kiireestä johtuvan heikon valmistelun seurauksena. Näin on käynyt erityisesti sanaparin ensimmäiselle sote-osalle. ”Kompromissit ovat seuranneet toinen toistaan, ja sen jälkeen on ryhdytty vääntämään, miten kompromissit saataisiin runnottua perustuslain raameihin”, Pihlajamäki kuvailee.