Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Nykyisellään varhaiskasvatuksen henkilökunnasta 60 % on lastenhoitajia, mutta lakiesityksessä vain kolmannes. Samalla yliopistokoulutetut lastentarhanopettajat ja ammattikorkeakouluista koulutetut varhaiskasvatuksen sosionomit eriytettäisiin omiin ammattiryhmiinsä. Esityksen mukaan sosionomeilla ei olisi kelpoisuutta opettajan tehtäviin ja johtotehtäviin kelpaisi vain yliopistokoulutettu.

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki katsoo, että alalla toimivan henkilöstön osaaminen on jo nykyisillä kelpoisuusehdoilla hyvin korkeatasoista.

– Moniammatillinen osaaminen on tärkeää, mutta ei niin, että rakennetaan ammatillisia rajamuureja ja hierarkioita. Käytännössä tehtävät eivät eriydy näin jäykästi, vaan kasvatus, opetus ja hoito kulkevat käsi kädessä, Pihlajamäki sanoo.

– Sosionomitaustaisten lastentarhanopettajien osaaminen on erittäin laadukasta ja heidän tulee voida toimia varhaiskasvatuksen opettajina jatkossakin, Pihlajamäki korostaa.

Tarvitaan lisää henkilöstöresursseja

Varhaiskasvatuksen ongelmat johtuvat Pihlajamäen mukaan ennen kaikkea liian pienistä henkilöstöresursseista, jotka johtavat henkilöstön uupumiseen ja osaavan henkilöstön hakeutumiseen muihin tehtäviin.

Jytyn tuoreen jäsentutkimuksen mukaan varhaiskasvatuksen alalla toimivista jäsenistä joka toinen (48 %) kokee työn henkisesti raskaaksi liian vähäisten henkilöstöresurssien takia. Luku on selvästi suurempi kuin Jytyn pääasiassa kunta-alalla toimivalla jäsenistöllä keskimäärin (37 %). Suurin osa Jytyn jäsenistä varhaiskasvatuksen alalla toimii lastenhoitajina ja perhepäivähoitajina.

KT Kuntatyöntantajat arvioivat, että uudistus lisäisi kuntien palkkakustannuksia noin 50 miljoonalla vuosittain vuoteen 2030 mennessä. Uhkana on voimakas työvoimapula korkeakoulutetusta henkilöstöstä, kun lisäksi joka toinen valmistuva lastentarhanopettaja siirtyy muuhun työhön.

Lisäksi KT:n mukaan omassa kodissaan työskentelevien perhepäivähoitajien lukumäärä vähenee rajusti. Viimeisen kymmenen vuoden aikana perhepäivähoitajien lukumäärä on pudonnut puoleen, mikä lisää varhaiskasvatuksen tarvetta päiväkodeissa.

Lakiesityksen mukainen uudistus edellyttäisi hyvin voimakkaita panostuksia koulutukseen. Samalla pitäisi myös huomioida huomattavasti paremmin olemassa oleva henkilöstön osaamisen kehittäminen.

Ongelmana on myös henkilöstön sijaistilanne. Jytyn jäsenistä varhaiskasvatuksessa 15 % sanoo, ettei sijaista oteta ikinä, 12 % sanoo, että otetaan yli kuukauden poissaoloihin, 18 % yli viikon poissaoloihin, 35 % useamman päivän poissaoloihin ja vain 11 % kaikkiin poissaoloihin.

Lisätietoja: Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi
Työmarkkinatutkija Hanna Koskenheimo, puh. 040 753 2025, hanna.koskenheimo@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty vastustaa irtisanomislakia mm. ylityö- ja vuoronvaihtokielloilla19.9.2018 14:30Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty on päättänyt järjestöllisistä toimista hallituksen suunnittelemaa irtisanomislakia vastaan. Kolmen päivän järjestöllisiin toimiin osallistuvat ke 26.9. kello 6.00 alkaen ja pe 28.9. kello 23.59 päättyen Jytyn kaikki sektorit niin kunta-ala, yksityinen kuin kirkonkin sektori. Järjestöllisiä toimia ovat vuoronvaihto- ja ylityökielto sekä säännöllisen työajan ylittävien liukumien käyttökielto. Mikäli järjestöllisiä toimia on tarve laajentaa, liittohallitus tekee niistä erikseen uuden päätöksen.

Jyty: Många osäkerhetsfaktorer med personalens överflyttningar till landskapen14.9.2018 08:00Tiedote

Enligt Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki kommer det viktigaste målet för hela sote- och landskapsreformens framgång att vara en smidig överföring av personalen och att bevara arbetsplatserna. Detta förutsätter enligt Pihlajamäki att tjänsteinnehavare och arbetstagare i kommunernas och samkommunernas samt statens tjänst – totalt över 200 000 personer – överförs i landskapens tjänst utan att deras anställning avbryts.

Jyty: Henkilöstön siirroissa maakuntiin paljon epävarmuustekijöitä14.9.2018 08:00Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäen mukaan koko sote- ja maakuntauudistuksen onnistumisen kannalta tärkein uudistukseen liittyvä tavoite tulee olla henkilöstön työpaikkojen sujuva siirtyminen ja työpaikkojen säilyttäminen. Tämä edellyttää Pihlajamäen mukaan sitä, että kuntien ja kuntayhtymien sekä valtion palveluksessa olevat viranhaltijat ja työntekijät - yhteensä yli 200 000 henkilöä - siirretään heidän palvelusuhteidensa katkeamatta maakuntien palvelukseen.

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki i Tammerfors: Man bör sörja för arbetslivets kvalitet under effektiveringen av tjänsterna10.9.2018 09:52Tiedote

Enligt förbundets ordförande Maija Pihlajamäki, som öppnade Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys traditionella höstdagar i Tammerfors lördagen 8.9, ömsar vårt välfärdssamhälle skinn under trycket från en befolkning som blir äldre, personal som pensioneras och reformprojekten som pågår bl a på kommunarbetsplatserna.

Jyty: Uppsägningsskydd till år 20256.9.2018 10:00Tiedote

Enligt Jytys ordförande Maija Pihlajamäki som talade vid Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys landskapsreformsseminarium 6.9 i Tammerfors har sote- och landskapsreformen som man filat på i åratal dragit ut på tiden och samtidigt försvårats på grund av ständig brådska som en följd av svaga förberedelser. Så har det gått speciellt för sote-delen. ”Kompromisserna har följt på varandra och efter det har man börjat fundera över hur kompromisserna ska passa in i grundlagens ramar”, beskriver Pihlajamäki.