Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Nykyisellään varhaiskasvatuksen henkilökunnasta 60 % on lastenhoitajia, mutta lakiesityksessä vain kolmannes. Samalla yliopistokoulutetut lastentarhanopettajat ja ammattikorkeakouluista koulutetut varhaiskasvatuksen sosionomit eriytettäisiin omiin ammattiryhmiinsä. Esityksen mukaan sosionomeilla ei olisi kelpoisuutta opettajan tehtäviin ja johtotehtäviin kelpaisi vain yliopistokoulutettu.

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki katsoo, että alalla toimivan henkilöstön osaaminen on jo nykyisillä kelpoisuusehdoilla hyvin korkeatasoista.

– Moniammatillinen osaaminen on tärkeää, mutta ei niin, että rakennetaan ammatillisia rajamuureja ja hierarkioita. Käytännössä tehtävät eivät eriydy näin jäykästi, vaan kasvatus, opetus ja hoito kulkevat käsi kädessä, Pihlajamäki sanoo.

– Sosionomitaustaisten lastentarhanopettajien osaaminen on erittäin laadukasta ja heidän tulee voida toimia varhaiskasvatuksen opettajina jatkossakin, Pihlajamäki korostaa.

Tarvitaan lisää henkilöstöresursseja

Varhaiskasvatuksen ongelmat johtuvat Pihlajamäen mukaan ennen kaikkea liian pienistä henkilöstöresursseista, jotka johtavat henkilöstön uupumiseen ja osaavan henkilöstön hakeutumiseen muihin tehtäviin.

Jytyn tuoreen jäsentutkimuksen mukaan varhaiskasvatuksen alalla toimivista jäsenistä joka toinen (48 %) kokee työn henkisesti raskaaksi liian vähäisten henkilöstöresurssien takia. Luku on selvästi suurempi kuin Jytyn pääasiassa kunta-alalla toimivalla jäsenistöllä keskimäärin (37 %). Suurin osa Jytyn jäsenistä varhaiskasvatuksen alalla toimii lastenhoitajina ja perhepäivähoitajina.

KT Kuntatyöntantajat arvioivat, että uudistus lisäisi kuntien palkkakustannuksia noin 50 miljoonalla vuosittain vuoteen 2030 mennessä. Uhkana on voimakas työvoimapula korkeakoulutetusta henkilöstöstä, kun lisäksi joka toinen valmistuva lastentarhanopettaja siirtyy muuhun työhön.

Lisäksi KT:n mukaan omassa kodissaan työskentelevien perhepäivähoitajien lukumäärä vähenee rajusti. Viimeisen kymmenen vuoden aikana perhepäivähoitajien lukumäärä on pudonnut puoleen, mikä lisää varhaiskasvatuksen tarvetta päiväkodeissa.

Lakiesityksen mukainen uudistus edellyttäisi hyvin voimakkaita panostuksia koulutukseen. Samalla pitäisi myös huomioida huomattavasti paremmin olemassa oleva henkilöstön osaamisen kehittäminen.

Ongelmana on myös henkilöstön sijaistilanne. Jytyn jäsenistä varhaiskasvatuksessa 15 % sanoo, ettei sijaista oteta ikinä, 12 % sanoo, että otetaan yli kuukauden poissaoloihin, 18 % yli viikon poissaoloihin, 35 % useamman päivän poissaoloihin ja vain 11 % kaikkiin poissaoloihin.

Lisätietoja: Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi
Työmarkkinatutkija Hanna Koskenheimo, puh. 040 753 2025, hanna.koskenheimo@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Ett omställningsskyddsprogram behövs till social- och hälsovårds- och landskapsreformen24.5.2018 09:55Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige kräver ett omställningsskydd och anställningstrygghet för alla anställda som övergår till landskapen och den privata sektorn i början av år 2020 till följd av social- och hälsovårds- och landskapsreformen. I lagen om införande borde ett uppsägningsskydd skrivas in som skulle gälla t.o.m. år 2025 för de anställdas anställningar. Detta skulle främja arbetstagarnas möjligheter att anpassa sig till omställningen, skapa trygghet i arbetslivet och trygga en snabb tillgång på kompetent arbetskraft. Och viktigast av allt: lagen skulle inte bli ett arbetslöshetsprojekt som gör folk arbetslösa.

Jyty: Sote- ja maakuntauudistukseen saatava muutosturvaohjelma24.5.2018 09:12Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii sote- ja maakuntauudistuksen seurauksena maakuntiin ja yksityiselle sektorille vuoden 2020 alusta siirtyvälle henkilöstölle muutos- ja palvelussuhdeturvaa. Voimaanpanolakiin tulisi kirjata henkilöstön työsuhteen irtisanomissuoja vuoteen 2025 saakka. Se edistäisi työntekijöiden mahdollisuuksia sopeutua muutokseen, loisi turvallisuutta työelämään ja turvaisi sen, että saatavilla olisi nopeasti osaavaa työvoimaa. Ja mikä tärkeintä: laista ei tulisi ihmisiä kortistoon ajava työttömyyshanke.

Jyty: Det bör reserveras tillräckligt med euro för landskapens löneharmonisering23.5.2018 09:29Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty rf:s ordförande Maija Pihlajamäki betonar att löneharmoniseringen är en väsentlig del av sote- och landskapsreformen och dess förverkligande. ”Landskapen behöver ordentligt med euro från staten för olika förändringskostnader, bl a för skapande av en ny styrelse och nya strukturer. Stödet i euro och dess tillräcklighet inverkar väsentligt speciellt på förverkligandet av löneharmoniseringen”, betonade Pihlajamäki när hon talade i samband med förbundsfullmäktiges möte i Kuopio.

Jyty: Maakuntien palkkaharmonisointiin varattava riittävästi euroja23.5.2018 09:26Tiedote

Julkis ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry:n puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että palkkaharmonisointi on olennainen osa sote- ja maakuntauudistusta ja sen toteuttamista. ”Maakunnat tarvitsevat valtiolta runsaasti euroja erilaisiin muutoskustannuksiin, mm. uuden hallinnon ja uusien rakenteiden luomiseksi. Euroissa laskettava tuki ja sen riittävyys vaikuttaa olennaisesti erityisesti palkkaharmonisoinnin toteuttamiseen”, painotti Pihlajamäki puhuessaan liittovaltuuston kokouksen yhteydessä Kuopiossa.

Jyty: Stora problem i lagförslaget för småbarnspedagogik21.5.2018 11:00Tiedote

Högre än tidigare behörighetskrav på personalen i lagförslaget för småbarnspedagogik hotar att ta arbetet från tusentals barnskötare. Samtidigt skulle man avskilja småbarnspedagogikens lärare och socionomer i sina egna yrkesgrupper. Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är emot lagförslaget för det ingriper kraftigt i personalstrukturen och utbildningskraven. Barnträdgårdslärare med socionombakgrund borde ha rätt att verka som lärare också i fortsättningen, betonar Jytys ordförande.