Jyty: Varhaiskasvatuksen ryhmäkokoja pienennettävä

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki ihmettelee hallituksen varhaiskasvatuslakiesityksen linjausta, jossa lastentarhanopettajaksi voisi kouluttautua tulevaisuudessa ainoastaan yliopisto-opintojen kautta. Tällä hetkellä opettajiksi valmistutaan yliopistojen lisäksi myös ammattikorkeakouluista. Pihlajamäen mukaan on myös valitettavaa, että vaka-lailla puututaan henkilöstörakenteeseen, jonka seurauksena lastenhoitajien määrä putoaisi dramaattisesti.

Pihlajamäki pitää outona, että henkilöstörakennetta ollaan muuttamassa radikaalisti ilman, että tietoa alan tulevaisuuden koulutustarpeista on riittävästi olemassa ja ne ovat ristiriitaisia. ”Tästä syystä vaka-lakia ei pitäisi hyväksyä ennen kuin lain vaikutukset ja tarkat selvitykset on tehty.”

”Muutokset tulisi tehdä vasta kattavan selvityksen jälkeen. Kiirehtimisellä ei tule kuin sekundaa. Tärkeää on myös varmistua siitä, että jo olemassa olevan henkilöstön osaamista pyrittäisiin hyödyntämään mahdollisimman laajalti. Näin pystyttäisiin välttämään henkilöstöpula – joka on jo nyt ilmeinen mm. opettajien osalta. ”

Hallitus on arvioinut esityksessään henkilöstörakenteen aiheuttamiksi lisäkustannuksiksi vuositasolla vajaa 40 miljoonaa euroa, kun todellisuudessa kustannukset voivat nousta jopa kolminkertaisiksi.

Jytyn puheenjohtaja vaatii, että varhaiskasvatukseen suunnatut lisäeurot tulisi suunnata mieluummin ryhmäkokojen pienentämiseen. ”Parhaat lopputulokset saavutetaan, kun varhaiskasvatusta kehitetään pienentämällä ryhmäkokoa ja satsaamalla riittävään määrän henkilöstöä lapsiryhmää kohden. Tärkeää on hyödyntää jo nyt olemassa olevan henkilöstön osaamista.”

Jytyn puheenjohtaja pitää tärkeänä, että kaikilla toimenpiteillä, joita varhaiskasvatukseen tehdään, pidetään kiinni varhaiskasvatuksen hyvästä laadusta ja alan henkilöstön osaamisen ylläpidosta ja tarvittaessa lisäkoulutuksesta.

Pihlajamäki korostaa, että puolinaisesti valmisteltuna varhaiskasvatuslain ydintavoite hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuudesta uhkaa murentua. ”Tärkeää on muistaa, että lasten päivähoidossa hoivan ja pedagogiikan tulee tukea toisiaan ja varmistaa lapsille laadukas kasvuympäristö.”

Tällä hetkellä lähes kolme viidesosaa varhaiskasvatuksen parissa työskentelevästä on lastenhoitajia, mutta esitetyn lakimuutoksen seurauksena siirtymäajan jälkeen enää vain kolmannes.

Pihlajamäki muistuttaa, että esimerkiksi työelämään valmistuneilla sosionomeilla on vuoden 2030 jälkeen mahdollisuus toimia vaka-opettajana vain, jos lapsiryhmässä on yliopistotutkinnon suorittanut kasvatustieteiden kandidaatin tutkinnon suorittanut opettaja.

”Koska jo nyt päivähoidossa on pula kelpoisuuden omaavista opettajista, toteutuessaan hallituksen esitys tuottaa nykyisestään pahenevan opettajapulan. Ja se ei ole kenenkään etu”, Pihlajamäki huomauttaa.

Lisätietoja: Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty vastustaa irtisanomislakia mm. ylityö- ja vuoronvaihtokielloilla19.9.2018 14:30Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty on päättänyt järjestöllisistä toimista hallituksen suunnittelemaa irtisanomislakia vastaan. Kolmen päivän järjestöllisiin toimiin osallistuvat ke 26.9. kello 6.00 alkaen ja pe 28.9. kello 23.59 päättyen Jytyn kaikki sektorit niin kunta-ala, yksityinen kuin kirkonkin sektori. Järjestöllisiä toimia ovat vuoronvaihto- ja ylityökielto sekä säännöllisen työajan ylittävien liukumien käyttökielto. Mikäli järjestöllisiä toimia on tarve laajentaa, liittohallitus tekee niistä erikseen uuden päätöksen.

Jyty: Många osäkerhetsfaktorer med personalens överflyttningar till landskapen14.9.2018 08:00Tiedote

Enligt Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki kommer det viktigaste målet för hela sote- och landskapsreformens framgång att vara en smidig överföring av personalen och att bevara arbetsplatserna. Detta förutsätter enligt Pihlajamäki att tjänsteinnehavare och arbetstagare i kommunernas och samkommunernas samt statens tjänst – totalt över 200 000 personer – överförs i landskapens tjänst utan att deras anställning avbryts.

Jyty: Henkilöstön siirroissa maakuntiin paljon epävarmuustekijöitä14.9.2018 08:00Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäen mukaan koko sote- ja maakuntauudistuksen onnistumisen kannalta tärkein uudistukseen liittyvä tavoite tulee olla henkilöstön työpaikkojen sujuva siirtyminen ja työpaikkojen säilyttäminen. Tämä edellyttää Pihlajamäen mukaan sitä, että kuntien ja kuntayhtymien sekä valtion palveluksessa olevat viranhaltijat ja työntekijät - yhteensä yli 200 000 henkilöä - siirretään heidän palvelusuhteidensa katkeamatta maakuntien palvelukseen.

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki i Tammerfors: Man bör sörja för arbetslivets kvalitet under effektiveringen av tjänsterna10.9.2018 09:52Tiedote

Enligt förbundets ordförande Maija Pihlajamäki, som öppnade Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys traditionella höstdagar i Tammerfors lördagen 8.9, ömsar vårt välfärdssamhälle skinn under trycket från en befolkning som blir äldre, personal som pensioneras och reformprojekten som pågår bl a på kommunarbetsplatserna.

Jyty: Uppsägningsskydd till år 20256.9.2018 10:00Tiedote

Enligt Jytys ordförande Maija Pihlajamäki som talade vid Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys landskapsreformsseminarium 6.9 i Tammerfors har sote- och landskapsreformen som man filat på i åratal dragit ut på tiden och samtidigt försvårats på grund av ständig brådska som en följd av svaga förberedelser. Så har det gått speciellt för sote-delen. ”Kompromisserna har följt på varandra och efter det har man börjat fundera över hur kompromisserna ska passa in i grundlagens ramar”, beskriver Pihlajamäki.