Jyty: Vi behöver inget riksomfattande Hetli!

Ekonomi- och personalförvaltningens servicecenter Hetlis position i sote- och landskapsreformen bör bedömas på nytt. I den marknadsbundna valfrihetsmodellen är Hetli problematisk ur konkurrenslagstiftningens, EU:s statsstödsdirektivs och anskaffningslagstiftningens synvinkel.

Av en konkurrensrättslig utredning, som professor i företagsjuridik Petri Kuoppamäki publicerar idag, framgår att konkurrensen i ekonomi- och administrationsförvaltningens tjänster i och med Hetli skulle minska väsentligt och att det skulle uppstå en bestämmande marknadsposition i tjänsterna, vilket baserar sig på användningsplikten. Sådana finns det mycket av redan från tidigare.

Redan nu ordnar kommunerna stödtjänster korsadministrativt i samarbete mellan varandra och exempelvis med samkommunslika sjukvårdsdistrikt.

I utredningen anser man att man på sote-tjänsterna i valfrihetsmodellen också borde tillämpa EU-konkurrensregler, för då konkurrerar landskapen marknadsbundet med privata företag.

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki betonar att kommunerna och landskapen bör ha rätt att besluta hur ekonomi- och personalförvaltningen ordnas till exempel per landskap.

– Den ekonomiska nyttan av centraliserade riksomfattande servicecenter kan inte bevisas och dylika företags verksamhet är i allmänhet också stelare. Enligt en färsk utredning verkar Hetli som marknadsbunden aktör också vara i strid med konkurrenslagstiftningen, EU:s statsstödsdirektiv och anskaffningslagstiftningen.

Enligt Pihlajamäki borde landskapens och kommunernas ekonomi- och personalförvaltning ordnas i första hand som egen tjänsteproduktion i samarbete, såsom tidigare. Då bevaras också arbetsplatserna mer sannolikt i det egna landskapet.

– Landskapen och kommunernas offentliga tjänster som finansieras med skattemedel bör man dock inte slumpmässigt låta de privata marknadskrafterna gå hårt åt.

– Generellt borde de offentliga tjänsterna i sote- och landskapsreformen bevaras som offentliga tjänster, som privata tjänster vid behov kompletterar, föreslår Pihlajamäki.

Tilläggsinformation: Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty representerar ungefär 50 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommuners, samkommuners, församlingar och privat tjänst. Av medlemmarna är ca 84 procent kvinnor. Jyty är kommunbranschens äldsta fackförbund och medlemsförbund i STTK. Jyty firar sitt 100-årsjubileumsår år 2018.

Jyty keskeyttää järjestölliset toimet – kolmikantaisen yhteistyön kunnia palautettava!26.10.2018 16:50Tiedote

Nykyhallitus on koko 3,5 vuoden taipaleensa aikana pyrkinyt eroon kolmikantaisesta yhteistyöstä, joka on tarkoittanut käytännössä sitä, että hallitus ei ole juuri välittänyt järjestäyneiden työntekijöiden mielipiteistä. Samalla viime aikojen julkisessa keskustelussa on käynyt konkreettisesti ilmi, miten Suomen Yrittäjät -etujärjestö kumppaneineen on päässyt sanelemaan, mitä hallituksen pitää tehdä.