Jyty: Vi behöver inget riksomfattande Hetli!

Ekonomi- och personalförvaltningens servicecenter Hetlis position i sote- och landskapsreformen bör bedömas på nytt. I den marknadsbundna valfrihetsmodellen är Hetli problematisk ur konkurrenslagstiftningens, EU:s statsstödsdirektivs och anskaffningslagstiftningens synvinkel.

Av en konkurrensrättslig utredning, som professor i företagsjuridik Petri Kuoppamäki publicerar idag, framgår att konkurrensen i ekonomi- och administrationsförvaltningens tjänster i och med Hetli skulle minska väsentligt och att det skulle uppstå en bestämmande marknadsposition i tjänsterna, vilket baserar sig på användningsplikten. Sådana finns det mycket av redan från tidigare.

Redan nu ordnar kommunerna stödtjänster korsadministrativt i samarbete mellan varandra och exempelvis med samkommunslika sjukvårdsdistrikt.

I utredningen anser man att man på sote-tjänsterna i valfrihetsmodellen också borde tillämpa EU-konkurrensregler, för då konkurrerar landskapen marknadsbundet med privata företag.

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki betonar att kommunerna och landskapen bör ha rätt att besluta hur ekonomi- och personalförvaltningen ordnas till exempel per landskap.

– Den ekonomiska nyttan av centraliserade riksomfattande servicecenter kan inte bevisas och dylika företags verksamhet är i allmänhet också stelare. Enligt en färsk utredning verkar Hetli som marknadsbunden aktör också vara i strid med konkurrenslagstiftningen, EU:s statsstödsdirektiv och anskaffningslagstiftningen.

Enligt Pihlajamäki borde landskapens och kommunernas ekonomi- och personalförvaltning ordnas i första hand som egen tjänsteproduktion i samarbete, såsom tidigare. Då bevaras också arbetsplatserna mer sannolikt i det egna landskapet.

– Landskapen och kommunernas offentliga tjänster som finansieras med skattemedel bör man dock inte slumpmässigt låta de privata marknadskrafterna gå hårt åt.

– Generellt borde de offentliga tjänsterna i sote- och landskapsreformen bevaras som offentliga tjänster, som privata tjänster vid behov kompletterar, föreslår Pihlajamäki.

Tilläggsinformation: Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty representerar ungefär 50 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommuners, samkommuners, församlingar och privat tjänst. Av medlemmarna är ca 84 procent kvinnor. Jyty är kommunbranschens äldsta fackförbund och medlemsförbund i STTK. Jyty firar sitt 100-årsjubileumsår år 2018.

Jyty: Resursbristen för åldringars hemvård alarmerande4.2.2019 10:06:35Tiedote

Skandalen som i en vecka rört om kring vårdhemmen har på ett sorgligt sätt visat att man prutat på nivån på vården, som hör till åldringarnas grundrättigheter, i alltför många vårdinstitutioner och -enheter på bekostnad av kvaliteten för att maximera vinsten. I diskussionen har man fäst mindre uppmärksamhet vid det faktum att huvudparten (57 %) av åldringarnas vårdtjänster koncentrerar sig på hemvården, där problemen är lika allvarliga.

Jyty: 100 vuotta hyvinvointiyhteiskuntaa rakentaen29.11.2018 15:00:00Tiedote

Sata vuotta sitten Suomi oli mitä suurimmassa määrin luokkayhteiskunta, eikä edes kuntia niiden nykyisessä muodossa ollut. Suuremmat kaupungit toki tarjosivat asukkailleen joitain palveluja, mutta kunnallisten palvelujen verkko oli ohut ja harva. Kunnallisilla viranhaltijoilla ei myöskään ollut työehtojaan koskevaa neuvotteluoikeutta, sopimusoikeudesta puhumattakaan – eivätkä he edes kokeneet niitä tarpeellisiksi. Kaupunkien harvat virkamiehet olivat yläluokkaa, hyvin toimeen tulevia ammattilaisia, joilla ei järjestäytymistarvetta ollut.