Jyty: Yt-laki uudistettava perinpohjaisesti

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty kannattaa yhteistoimintalain perusteellista kokonaisuudistusta. Jytyn mielestä nykyinen yhteistoimintalaki ei toimi tarkoituksensa mukaisesti, sillä siinä aito vuorovaikutus ja yhteistoiminta eivät toteudu. Yt-laki on koettu tänä päivänä valitettavasti ennen muuta lähinnä ns. irtisanomislaiksi.

Jyty Vihdin tilaisuudessa tiistaina 13.11. puhuneen Jytyn puheenjohtajan Maija Pihlajamäen mukaan uudistettavassa yt-laissa, jota koskeva selvitys luovutettiin viime viikolla työministerille, olisi äärimmäisen tärkeää, että nykyisen yt-lain työvoiman vähentämistä koskeva sääntely siirrettäisiin osaksi työsopimuslakia.”

Pihlajamäen mukaan uudessa laissa olisi myös kiinnitettävä erityisesti huomiota luottamusmiesten toimintaedellytysten parantamiseen työpaikkojen sopimiskumppanina.

Jytyn puheenjohtaja katsoo, että selvityshenkilöiden johtopäätökset yt-lain kehittämiseksi antavat hyvän perustan yhteistoimintalain uudistamiselle. ”Liian monella työpaikalla toiminnan kehittäminen yhteistyössä henkilöstön kanssa on puutteellista ja tiedonsaanti usein myöhäissyntyistä ja valikoivaa.”

Pihlajamäen mukaan huonosti toimiva yhteistoiminta ei edistä myöskään sitä paljon puhuttua paikallisen sopimisen onnistumista. ”Sitä tulee parantaa nimenomaan työ- ja virkaehtosopimusten kautta, ja se jos mikä vaatii myös yt-lain uudistamista.”

”Koska työelämä muuttuu nyt nopealla tahdilla ja mm. robotisaatio ja tietotekninen kehitys ovat entistä enemmän jokaisen työpaikan arkea, pitäisi henkilöstön ammattitaidon ylläpitoon ja osaamisen kehittämiseen kiinnittää huomattavasti enemmän huomioita”, Pihlajamäki vaatii.

Työhyvinvoinnin merkitys on korostunut vahvasti Pihlajamäen mukaan erityisesti jytyläisessä jäsenkentässä nykyisessä maakunta- ja sote-uudistuksen murroksessa. ”Työhyvinvointiin tai osaamisen kehittämiseen ei ole mielestäni riittäviä velvoitteita. Ne olisikin hyvä yhdistää uuteen työpaikan toiminnan kehittämislakiin.”

Lisätietoja: puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: 100 vuotta hyvinvointiyhteiskuntaa rakentaen29.11.2018 15:00Tiedote

Sata vuotta sitten Suomi oli mitä suurimmassa määrin luokkayhteiskunta, eikä edes kuntia niiden nykyisessä muodossa ollut. Suuremmat kaupungit toki tarjosivat asukkailleen joitain palveluja, mutta kunnallisten palvelujen verkko oli ohut ja harva. Kunnallisilla viranhaltijoilla ei myöskään ollut työehtojaan koskevaa neuvotteluoikeutta, sopimusoikeudesta puhumattakaan – eivätkä he edes kokeneet niitä tarpeellisiksi. Kaupunkien harvat virkamiehet olivat yläluokkaa, hyvin toimeen tulevia ammattilaisia, joilla ei järjestäytymistarvetta ollut.