Jyty: Yt-laki uudistettava perinpohjaisesti

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty kannattaa yhteistoimintalain perusteellista kokonaisuudistusta. Jytyn mielestä nykyinen yhteistoimintalaki ei toimi tarkoituksensa mukaisesti, sillä siinä aito vuorovaikutus ja yhteistoiminta eivät toteudu. Yt-laki on koettu tänä päivänä valitettavasti ennen muuta lähinnä ns. irtisanomislaiksi.

Jyty Vihdin tilaisuudessa tiistaina 13.11. puhuneen Jytyn puheenjohtajan Maija Pihlajamäen mukaan uudistettavassa yt-laissa, jota koskeva selvitys luovutettiin viime viikolla työministerille, olisi äärimmäisen tärkeää, että nykyisen yt-lain työvoiman vähentämistä koskeva sääntely siirrettäisiin osaksi työsopimuslakia.”

Pihlajamäen mukaan uudessa laissa olisi myös kiinnitettävä erityisesti huomiota luottamusmiesten toimintaedellytysten parantamiseen työpaikkojen sopimiskumppanina.

Jytyn puheenjohtaja katsoo, että selvityshenkilöiden johtopäätökset yt-lain kehittämiseksi antavat hyvän perustan yhteistoimintalain uudistamiselle. ”Liian monella työpaikalla toiminnan kehittäminen yhteistyössä henkilöstön kanssa on puutteellista ja tiedonsaanti usein myöhäissyntyistä ja valikoivaa.”

Pihlajamäen mukaan huonosti toimiva yhteistoiminta ei edistä myöskään sitä paljon puhuttua paikallisen sopimisen onnistumista. ”Sitä tulee parantaa nimenomaan työ- ja virkaehtosopimusten kautta, ja se jos mikä vaatii myös yt-lain uudistamista.”

”Koska työelämä muuttuu nyt nopealla tahdilla ja mm. robotisaatio ja tietotekninen kehitys ovat entistä enemmän jokaisen työpaikan arkea, pitäisi henkilöstön ammattitaidon ylläpitoon ja osaamisen kehittämiseen kiinnittää huomattavasti enemmän huomioita”, Pihlajamäki vaatii.

Työhyvinvoinnin merkitys on korostunut vahvasti Pihlajamäen mukaan erityisesti jytyläisessä jäsenkentässä nykyisessä maakunta- ja sote-uudistuksen murroksessa. ”Työhyvinvointiin tai osaamisen kehittämiseen ei ole mielestäni riittäviä velvoitteita. Ne olisikin hyvä yhdistää uuteen työpaikan toiminnan kehittämislakiin.”

Lisätietoja: puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Kaatuneen soten jälkeen on turha jäädä tuleen makaamaan8.3.2019 15:43:27 EETTiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn mielestä sote- ja maakuntauudistuksen kaatuminen ei varmasti tullut kenellekään suurena yllätyksenä. Uudistus sisälsi jo alun perinkin ja vielä loppumetreillä niin suuria perustuslaillisia ongelmia, että uudistuksen sinällään ylevät tavoitteet kansalaisten terveys- ja hyvinvointierojen kaventamiseksi näyttivät uudistuksen valmistelun etenemisen pitkittyessä karkaavan yhä kauemmaksi tavoitellusta.

Jyty: Palkkatasa-arvo mukaan uuden työsopimuslain valmisteluun8.3.2019 00:00:00 EETTiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vaatii työmarkkinajärjestöjen sitoutumista tasa-arvoisen palkkauksen edistämiseen. Työ tulisi aloittaa jo tulevalla sopimuskierroksella. Seuraavalla hallituskaudella myös työsopimuslain uudistaminen tulee Pihlajamäen mukaan ottaa hallituksen yhdeksi kärkihankkeeksi, jossa samalla tasa-arvokysymykset perhevapaauudistuksineen otetaan lain valmistelussa erityisiksi kehityskohteiksi. ”Perheiden tarpeet huomioiva työelämän kehitystyö ja perheystävälliset käytännöt ovat juuri niitä keinoja, jotka mahdollistavat työn ja perhe-elämän nykyistä paremman yhteensovittamisen.”

Jyty: Försvagningen av kommunekonomin bryter ner de offentliga tjänsterna26.2.2019 10:38:29 EETTiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki kräver att kommunernas och – de eventuellt kommande landskapens – möjligheter att svara för de tjänster som läggs på deras ansvar bör säkras under den kommande regeringsperioden. Enligt Pihlajamäki kan man redan nu se att finansieringsgrunden för kommunerna fortsättningsvis blir allt ostadigare och anpassningsåtgärder hotar. Tyvärr riktas ofta de första besparingsblickarna mot personalen.

Jyty: Kuntatalouden heikennykset murentavat julkiset palvelut25.2.2019 14:00:00 EETTiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vaatii, että kuntien ja – mahdollisesti toteutuvien maakuntien - mahdollisuudet vastata niiden vastuulle sälytettävistä palveluista varmistetaan tulevalla hallituskaudella. Nyt on jo Pihlajamäen mukaan nähtävissä, että kuntien rahoituspohja muuttuu jatkuvasti yhä epävakaammaksi ja sopeuttamistoimet uhkaavat. Valitettavasti usein ensimmäisenä säästökatseet kohdistuvat henkilöstön suuntaan.