Jytyn liittovaltuusto antoi valtuudet työtaistelutoimiin

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto päätti 1.2. kokouksessaan antaa liittohallitukselle valtuudet valmistautua ja ryhtyä työtaistelutoimiin, koska kunta-alan neuvotteluissa ei päästy neuvottelutulokseen määräaikaan 31.1. mennessä.

Jytyn suurimmat sopimusalat ovat ilman sopimusta, kuten kunnallinen yleinen työ- ja virkaehtosopimus, kirkon yleinen virka- ja työehtosopimus sekä Jytyn yksityisten alojen Avaintyönantajat AVAINTA ry:n työehtosopimus.

Sopimuksettoman tilan aikana ei ole työrauhavelvollisuutta, joten lakot ja muut työtaistelukeinot ovat mahdollisia.

Jyty on saavuttanut neuvottelutulokset kuudessa yksityisessä sopimuksessa, jotka Jytyn liittovaltuusto hyväksyi 1.2.

Jytyn liittovaltuuston seuraavan kokouksen ajankohtaa ei torstain kokouksessa päätetty. Se, koska liittovaltuusto seuraavan kerran kokoontuu, riippuu työehtosopimusneuvottelujen etenemisestä.

Ratkaisevaa on se, miten mm. Jytyn suurimman sopimusalan eli kuntasektorin neuvottelut etenevät. Seuraavan kerran kuntasopimuspöytään istutaan lauantaina 3.2. klo 12.

Lisätietoja: Jytyn pj. Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jytyn liittovaltuusto hyväksyi neuvottelutuloksia, työtaistelutoimet uhkaavat laajentua16.2.2018 14:44Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto hyväksyi perjantaina 16.2. Helsingissä pitämässään kokouksessa kunta-alalla viikko sitten saavutetun ns. yleisen palkankorotuslinjan mukaisen neuvottelutuloksen. Jytyn edustamien yksityissektorin pienempien sopimusalojen neuvottelutuloksista on myös hyväksytty kaikki muut lukuunottamatta yksityistä opetusalaa ja aikuiskoulutuskeskuksia, yksityistä sosiaali- ja terveyspalvelualaa sekä Kevan ja Työterveyslaitoksen sopimuksia. Niissä neuvottelutulokseen ei ollut päästy valtuuston kokoukseen mennessä. Sosiaali- ja terveyspalvelualalla jatkuu ylityö- ja vuoronvaihtokielto kuten myös yksityisellä opetusalalla ja aikuiskoulutuskeskuksissa. Myös muut työtaistelutoimenpiteet ovat mahdollisia.

Jyty tyytyväinen syntyneeseen neuvottelutulokseen8.2.2018 23:22Tiedote

Kuntasektorille syntyi työehtosopimusneuvotteluissa torstai-iltana 8.2. neuvottelutulos. Neuvottelupöydässä tiiviisti sopimuksesta vääntäneet Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki ja edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa ovat lopputulokseen tyytyväisiä. Sopimuksen synnyttyä myös kuntasektorilla voimassa ollut ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy ja työt jatkuvat tästä eteenpäin normaalisti.