Jytyn liittovaltuusto antoi valtuudet työtaistelutoimiin

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto päätti 1.2. kokouksessaan antaa liittohallitukselle valtuudet valmistautua ja ryhtyä työtaistelutoimiin, koska kunta-alan neuvotteluissa ei päästy neuvottelutulokseen määräaikaan 31.1. mennessä.

Jytyn suurimmat sopimusalat ovat ilman sopimusta, kuten kunnallinen yleinen työ- ja virkaehtosopimus, kirkon yleinen virka- ja työehtosopimus sekä Jytyn yksityisten alojen Avaintyönantajat AVAINTA ry:n työehtosopimus.

Sopimuksettoman tilan aikana ei ole työrauhavelvollisuutta, joten lakot ja muut työtaistelukeinot ovat mahdollisia.

Jyty on saavuttanut neuvottelutulokset kuudessa yksityisessä sopimuksessa, jotka Jytyn liittovaltuusto hyväksyi 1.2.

Jytyn liittovaltuuston seuraavan kokouksen ajankohtaa ei torstain kokouksessa päätetty. Se, koska liittovaltuusto seuraavan kerran kokoontuu, riippuu työehtosopimusneuvottelujen etenemisestä.

Ratkaisevaa on se, miten mm. Jytyn suurimman sopimusalan eli kuntasektorin neuvottelut etenevät. Seuraavan kerran kuntasopimuspöytään istutaan lauantaina 3.2. klo 12.

Lisätietoja: Jytyn pj. Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: 100 vuotta hyvinvointiyhteiskuntaa rakentaen29.11.2018 15:00Tiedote

Sata vuotta sitten Suomi oli mitä suurimmassa määrin luokkayhteiskunta, eikä edes kuntia niiden nykyisessä muodossa ollut. Suuremmat kaupungit toki tarjosivat asukkailleen joitain palveluja, mutta kunnallisten palvelujen verkko oli ohut ja harva. Kunnallisilla viranhaltijoilla ei myöskään ollut työehtojaan koskevaa neuvotteluoikeutta, sopimusoikeudesta puhumattakaan – eivätkä he edes kokeneet niitä tarpeellisiksi. Kaupunkien harvat virkamiehet olivat yläluokkaa, hyvin toimeen tulevia ammattilaisia, joilla ei järjestäytymistarvetta ollut.