Jytyn liittovaltuusto antoi valtuudet työtaistelutoimiin

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto päätti 1.2. kokouksessaan antaa liittohallitukselle valtuudet valmistautua ja ryhtyä työtaistelutoimiin, koska kunta-alan neuvotteluissa ei päästy neuvottelutulokseen määräaikaan 31.1. mennessä.

Jytyn suurimmat sopimusalat ovat ilman sopimusta, kuten kunnallinen yleinen työ- ja virkaehtosopimus, kirkon yleinen virka- ja työehtosopimus sekä Jytyn yksityisten alojen Avaintyönantajat AVAINTA ry:n työehtosopimus.

Sopimuksettoman tilan aikana ei ole työrauhavelvollisuutta, joten lakot ja muut työtaistelukeinot ovat mahdollisia.

Jyty on saavuttanut neuvottelutulokset kuudessa yksityisessä sopimuksessa, jotka Jytyn liittovaltuusto hyväksyi 1.2.

Jytyn liittovaltuuston seuraavan kokouksen ajankohtaa ei torstain kokouksessa päätetty. Se, koska liittovaltuusto seuraavan kerran kokoontuu, riippuu työehtosopimusneuvottelujen etenemisestä.

Ratkaisevaa on se, miten mm. Jytyn suurimman sopimusalan eli kuntasektorin neuvottelut etenevät. Seuraavan kerran kuntasopimuspöytään istutaan lauantaina 3.2. klo 12.

Lisätietoja: Jytyn pj. Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty vastustaa irtisanomislakia mm. ylityö- ja vuoronvaihtokielloilla19.9.2018 14:30Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty on päättänyt järjestöllisistä toimista hallituksen suunnittelemaa irtisanomislakia vastaan. Kolmen päivän järjestöllisiin toimiin osallistuvat ke 26.9. kello 6.00 alkaen ja pe 28.9. kello 23.59 päättyen Jytyn kaikki sektorit niin kunta-ala, yksityinen kuin kirkonkin sektori. Järjestöllisiä toimia ovat vuoronvaihto- ja ylityökielto sekä säännöllisen työajan ylittävien liukumien käyttökielto. Mikäli järjestöllisiä toimia on tarve laajentaa, liittohallitus tekee niistä erikseen uuden päätöksen.

Jyty: Henkilöstön siirroissa maakuntiin paljon epävarmuustekijöitä14.9.2018 08:00Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäen mukaan koko sote- ja maakuntauudistuksen onnistumisen kannalta tärkein uudistukseen liittyvä tavoite tulee olla henkilöstön työpaikkojen sujuva siirtyminen ja työpaikkojen säilyttäminen. Tämä edellyttää Pihlajamäen mukaan sitä, että kuntien ja kuntayhtymien sekä valtion palveluksessa olevat viranhaltijat ja työntekijät - yhteensä yli 200 000 henkilöä - siirretään heidän palvelusuhteidensa katkeamatta maakuntien palvelukseen.