Jytyn liittovaltuusto hyväksyi neuvottelutuloksia, työtaistelutoimet uhkaavat laajentua

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto hyväksyi perjantaina 16.2. Helsingissä pitämässään kokouksessa kunta-alalla viikko sitten saavutetun ns. yleisen palkankorotuslinjan mukaisen neuvottelutuloksen. Jytyn edustamien yksityissektorin pienempien sopimusalojen neuvottelutuloksista on myös hyväksytty kaikki muut lukuunottamatta yksityistä opetusalaa ja aikuiskoulutuskeskuksia, yksityistä sosiaali- ja terveyspalvelualaa sekä Kevan ja Työterveyslaitoksen sopimuksia. Niissä neuvottelutulokseen ei ollut päästy valtuuston kokoukseen mennessä. Sosiaali- ja terveyspalvelualalla jatkuu ylityö- ja vuoronvaihtokielto kuten myös yksityisellä opetusalalla ja aikuiskoulutuskeskuksissa. Myös muut työtaistelutoimenpiteet ovat mahdollisia.

Kunta-alan lisäksi muita Jytyn hyväksymiä neuvottelutuloksia ovat Teknisten sopimus, Yleissopimus, Suomen metsäkeskus, Suomen riistakeskus, Neuvonta-ala, Faba osuuskunta ja Viking Genetics, Partiotyönantajat, Kirkon ala, Avaintes sekä Seure henkilöstöpalvelut. Sopimukset ovat olleet kunta-alan sopimuksen tavoin ns. yleisen korotuslinjan mukaisia.

Jytyn liittovaltuusto pitää äärimmäisen valitettavana, ettei yksityisellä opetusalalla eikä sosiaali- ja terveyspalvelualalla ole päästy sopimukseen. Valtuusto vaatii, että neuvottelupöytään palataan mahdollisimman pikaisesti ja sopimus syntyy yleisen linjan mukaisena.

Ylivoimaisesti suurin Jytyn jäsenistöä koskeva hyväksytty neuvottelutulos on Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus (KVTES). Se on voimassa 1.2.2018-31.3.2020. Sopimuksen mukaan tehtäväkohtaiset palkat nousevat 1.5.2018 alkaen 26 eurolla, kuitenkin vähintään 1,25 %. Lisäksi palkkoja korotetaan paikallisella 1,2 %:n suuruisella järjestelyerällä KVTES:n palkkasummasta 1.1.2019 lukien. Sopimuskaudelle sovittu toinen yleiskorotus maksetaan kaikille 1.4.2019 ja sen suuruus on 1 % työntekijän tehtäväkohtaisesta palkasta.

Jytyn liittovaltuuston mukaan oli tärkeää, että sopimukseen saatiin neuvoteltua ns. paikalliseen tuloksellisuuteen perustuva kertaerä, joka maksetaan tammikuussa 2019. Kertaerän suuruus on 9,2 % ja se lasketaan palkansaajan marraskuun 2018 varsinaisesta palkasta.

Jytyn liittovaltuuston mukaan tärkeää on nyt solmitussa kunta-alan sopimuksessa myös se, että palkankorotusten lisäksi neuvottelutulokseen sisältyy useita merkittäviä tekstimuutoksia. Tällaisia ovat mm. palkallinen isyysvapaa, joka piteni 12 arkipäivään entisen kuuden sijaan ja tilapäinen hoitovapaa koskee nyt alle 12 vuotiaita lapsia kun raja ennen oli 10 vuotta.

Lisäksi sopimukseen kuuluu, että sote- ja maakuntauudistuksen valmistelua viedään eteenpäin ns. sote-työryhmässä, jossa on mukana myös Jytyn edustaja. Ryhmä tarkastelee sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden asemaa ja valmistelee vuosina 2018-19 maakuntien tulevaa sopimusjärjestelmää. Maakuntien palvelukseenhan siirtyy vuoden 2020 alusta yli 200 000 henkilöä kuntien ja kuntayhtymien palveluksesta, mikäli sote- ja maakuntauudistus etenee suunnitellulla aikataululla ja tavalla. Varmistus siihen saadaan viimeistään kesäkuussa.

Luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen osalta sopimus sisältää korvauksiin 7 %:n korotukset sekä parannuksia edustettavien määrän osalta.

Tarkempaa tietoa sopimusten sisällöistä ja sopimusneuvotteluista liiton nettisivulla www.jytyliitto.fi.

Medialle lisätietoja:
puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756,
maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi
edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa, puh. 040 594 5872, marja.lounasmaa@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Ett omställningsskyddsprogram behövs till social- och hälsovårds- och landskapsreformen24.5.2018 09:55Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige kräver ett omställningsskydd och anställningstrygghet för alla anställda som övergår till landskapen och den privata sektorn i början av år 2020 till följd av social- och hälsovårds- och landskapsreformen. I lagen om införande borde ett uppsägningsskydd skrivas in som skulle gälla t.o.m. år 2025 för de anställdas anställningar. Detta skulle främja arbetstagarnas möjligheter att anpassa sig till omställningen, skapa trygghet i arbetslivet och trygga en snabb tillgång på kompetent arbetskraft. Och viktigast av allt: lagen skulle inte bli ett arbetslöshetsprojekt som gör folk arbetslösa.

Jyty: Sote- ja maakuntauudistukseen saatava muutosturvaohjelma24.5.2018 09:12Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii sote- ja maakuntauudistuksen seurauksena maakuntiin ja yksityiselle sektorille vuoden 2020 alusta siirtyvälle henkilöstölle muutos- ja palvelussuhdeturvaa. Voimaanpanolakiin tulisi kirjata henkilöstön työsuhteen irtisanomissuoja vuoteen 2025 saakka. Se edistäisi työntekijöiden mahdollisuuksia sopeutua muutokseen, loisi turvallisuutta työelämään ja turvaisi sen, että saatavilla olisi nopeasti osaavaa työvoimaa. Ja mikä tärkeintä: laista ei tulisi ihmisiä kortistoon ajava työttömyyshanke.

Jyty: Det bör reserveras tillräckligt med euro för landskapens löneharmonisering23.5.2018 09:29Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty rf:s ordförande Maija Pihlajamäki betonar att löneharmoniseringen är en väsentlig del av sote- och landskapsreformen och dess förverkligande. ”Landskapen behöver ordentligt med euro från staten för olika förändringskostnader, bl a för skapande av en ny styrelse och nya strukturer. Stödet i euro och dess tillräcklighet inverkar väsentligt speciellt på förverkligandet av löneharmoniseringen”, betonade Pihlajamäki när hon talade i samband med förbundsfullmäktiges möte i Kuopio.

Jyty: Maakuntien palkkaharmonisointiin varattava riittävästi euroja23.5.2018 09:26Tiedote

Julkis ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry:n puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että palkkaharmonisointi on olennainen osa sote- ja maakuntauudistusta ja sen toteuttamista. ”Maakunnat tarvitsevat valtiolta runsaasti euroja erilaisiin muutoskustannuksiin, mm. uuden hallinnon ja uusien rakenteiden luomiseksi. Euroissa laskettava tuki ja sen riittävyys vaikuttaa olennaisesti erityisesti palkkaharmonisoinnin toteuttamiseen”, painotti Pihlajamäki puhuessaan liittovaltuuston kokouksen yhteydessä Kuopiossa.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Jyty: Stora problem i lagförslaget för småbarnspedagogik21.5.2018 11:00Tiedote

Högre än tidigare behörighetskrav på personalen i lagförslaget för småbarnspedagogik hotar att ta arbetet från tusentals barnskötare. Samtidigt skulle man avskilja småbarnspedagogikens lärare och socionomer i sina egna yrkesgrupper. Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är emot lagförslaget för det ingriper kraftigt i personalstrukturen och utbildningskraven. Barnträdgårdslärare med socionombakgrund borde ha rätt att verka som lärare också i fortsättningen, betonar Jytys ordförande.